نوشته شده توسط : پلیکا

 

آیا کسی فکر می کرد در همان خانه ای که سنگ بنای آن را جد مطهر رسول مکرم اسلام قرار داده بود، سالها بعد چنین نقشه‌ي زشت و شومي عليه فرزند دلبندش کشيده ‌شود؟ دارالندوه محلي است که در آن نقشه‌ي قتل پيامبر اکرم -‌صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم‌ - توسط شيطان کشيده شد ، و تنها کسي که توانست نقشه‌ي او را خنثي کند اميرمؤمنان -عليه‌السلام- بود. ايثار و فداکاري علي علیه السلام  نسبت به پيغمبر:   اين شب را که علي عليه  السلام با ايثار و فداکاري بي‏نظير خود در حالي که جامه ی پيغمبر را پوشيده و با اعتماد به خداوند قادر متعال جان بر کف در بستر آن حضرت خوابيد، در حالي که مي‏دانست‏ يک لحظه ديگر چهل نفر با شمشيرهاي کشيده به وي هجوم خواهند آورد,  «ليلة المبيت‏» مي‏خوانند.

از جمله "سيدهاشم بحراني" دانشمند معروف شيعه در کتاب «غاية المرام‏» از تفسير ثعلبي  که از بزرگان اهل سنت است،  آنچه را گفتيم روايت مي‏کند و دنباله آن چنين است: «چون علي  (عليه  السلام)  در بستر پيغمبر خوابيد، خداوند به جبرئيل و ميکائيل وحي فرستاد که من ميان شما پيمان برادري بستم و عمر يکي را بيشتر از ديگري قرار دادم. ابن  اسحاق مي  گويد: درباره   ی  همين انجمن و تصميم قريش آيه 30 از سوره انفال نازل گشت، آنجا که مي  گويد: «و هنگامي که کافران از روي مکر و نيرنگ درباره   ی  تو نظر مي  دادند تا تو را در بند کنند يا تو را بکشند يا تو را بيرون کنند، آنان مکر مي  کنند و خدا هم مکر مي  کند و خدا بهترين مکرکنندگان است».

 

ویژه نامه شب «ليلة المبيت» | شبکه قرآن

در همین تفسیر آمده است: هنگامى كه حضرت علي علیه‌السلام در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله خوابيد تا پيامبر صلی الله علیه و آله از دسيسه مشركان بگريزد، جبرئيل در بالاى سر حضرت علي علیه‌السلام و ميكائيل در پايين پاهايش قرار گرفته (و او را محافظت مى‌ نمودند) و جبرئيل به آن حضرت، مى‌ گفت: آفرين و خوشا به افرادى مانند تو، اى پسر ابى‌طالب كه خداوند متعال در ميان فرشتگانش به تو مباهات مى‌ كند و به تو مى‌ نازد. در نهايت رأى آنان بر پيشنهاد ابو جهل يا شيطان قرار گرفت كه از هر قبيله يك جوان دلير و نسب‌دار و گيرنده انتخاب كنند و آنگاه به هر كدام از جوانان يك شمشير برّنده بدهند و آنان با شمشيرهاى خود بر پيامبر (ص) وارد شوند و دسته‌ جمعى او را بكشند و خون او در ميان همه قبايل پراكنده شود و بنى عبد مناف نتوانند با همه طوايف قريش بجنگند و ناچار به گرفتن ديه تن در دهند و آنان هم ديه مى‌دهند.

عمل حضرت علی علیه السلام در لیله المبیت یکی از فضائل امام علی علیه السلام است و در شان آن آیه 207 سوره بقره نازل شد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفُ‌ بِالْعِبَادِ؛ و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد، و خدا نسبت به (اين‌) بندگان مهربان است. ولى اين نظر دور از حقيقت است و هرگز شخص عاقل باور نمى كند كه چهل آدم كش كه خانه را براى اين محاصره كرده بودند كه پيامبر از خانه بيرون نرود تا در وقت مناسب او را بكشند، ماموريت خود را آن چنان سرسرى بگيرند كه همگى باخيال آسوده بخوابند! ولى بعيد نيست، همان طور كه برخى نوشته اند، پيامبر پيش از گرد آمدن تروريست ها، خانه را ترك گفته بود.

پس جبرئيل و ميكائيل فرود آمدند و يكى از آن دو بالاى سر و ديگرى در پايين پاى على نشستند تا او را از دشمنش پاسبانى كنند و سنگها را از او بدور دارند و جبرئيل ميگفت: بخ بخ لك يا بن ابى طالب، من مثلك يباهى الله بك ملائكة سبع سماوات،" به به تو را اى پسر ابو طالب كيست مانند تو؟ خدا بواسطه تو بر ملائكه هفت آسمان مباهات مى‌نمايد. در شوراي شش نفري که به فرمان عمر براي تعيين خليفه تشکيل شد علي عليه السلام با ذکر اين فضيلت بزرگ بر اعضاي شورا احتجاج کرد و گفت: من شما اعضاي شوري را به خدا سوگند مي دهم که آيا جز من کسي بود که براي پيامبر در غار حرا غذا ببرد؟ آيا جز من کسي در جاي او خوابيد و خود را سپر بلاي او کرد؟ همگي گفتند: والله جز تو کسي نبوده است.

 

تحولات و نقش دارالندوه از تأسيس تا ويراني

او در اين مورد نامه‌اي به وزير عبيدالله‌بن سليمان‌بن وهب (وزير معتضد عباسي) نوشت و ذکر کرد؛ دارالندوه بسيار ويران شده و در آن کثافت و خاکروبه زياد ريخته مي‌شود و مايه زيان مسجدالحرام و همسايگان شده است و چون باران مي‌بارد از آن آب به درون مسجدالحرام سرازير مي‌شود و از در آن که به مسجد گشوده مي‌شود، درون مسجد مي‌ريزد و اگر خاکروبه و کثافت‌هايي که در آن است بيرون ريخته شده و به طور کلي ويران وصاف و هموار شود و در آن، مسجد و شبستاني متصل به مسجدالحرام ساخته شود، يا آنکه آن را به صورت ميدان تميزي در آورند که موجب گشايش براي حاجيان باشد و مردم در آن نماز گذاران بگزارند، کارپسنديده و شرفي است که براي هيچيک از خلفاي پس از مهدي فراهم نشده است و.

حضور شيوخ قبايل قريش در مجلس دارالندوه اين مسئله را به ذهن متبادر مي‌سازد كه مكه با وجود مناسبات تجاري و اقتصادي كه از زمان قصي و هم‌زمان با افول رونق يمن رو به رشد گذارده بود، همچنان يك مجتمع قبيله‌اي بود و اشراف مكه چيزي بيش از اتحاد و پيوند عشاير هم پيمان به منظور سدانت كعبه و به راه انداختن كاروان‌هاي تجاري نبود و هيچ يك از عشاير قريش بر ديگري سلطه نداشت، بلكه هريك آزادي كامل خود را داشته و زير سلطه ديگران قرار نمي‌گرفت. در سال‌هاي بعد كه قبايل گسترده‌تر و مناسبات بين بطون پيچيده‌تر شده بود، فردي كه از سوي اعضاي قبيله‌اش تأييد مي‌شد، بايستي در دارالندوه حضور مي‌يافت و در مورد صحه گذاشتن يا نگذاشتن اعضاي اين مجلس بر اين انتخاب روزها شور و تبادل نظر صورت گرفته و در پايان اعلام مي‌شد كه مجلس دارالندوه با اين انتخاب موافقت دارد يا ندارد،68 و اگر رأي مجلس موافق با انتخاب وي نبود بايستي فرد ديگري براي رياست آن قبيله معرفي مي‌شد.

البته عدم يادكرد از نام مكه در كتيبه نبونيد (پادشاه آشور) و ذكر نام يثرب در آن، عدم وجود شهر مكه را در آن زمان ثابت نمي‌كند،46 اما اين امر بيانگر آن است كه اين واحه تجاري صرفاً واحه‌اي كاروان‌پذير بوده كه بر سر راه تجارت يمن به شام قرار داشته و در آن ايام به عنوان يك شهر واقعي، ايفاي نقش نمي‌كرده است و در قرن اول ميلادي پس از انحطاط تمدن‌هاي جنوب و شمال به شهركي تجاري تبديل شده و از آن پس به منابع قدم گذارده است. من دارالندوه را به احوال گوناگون ديدم، مدتي حجره‌هاي آن و ايواني که مخصوص بانوان بود به اشخاص غريب يا مجاوران مکه کرايه داده مي‌شد و در ايواني که مخصوص مردان بود، چهارپايان و مرکب‌هاي کارگزاران مکه نگهداري مي‌شد، پس از مدتي در آن خاکروبه و علوفه خشک مي‌ريختند و حاجيان آنجا وضو مي‌گرفتند و براي مسجدالحرام مايه زيان و ضرر بود، سرانجام در سال 280 ق مردي از اهالي مکه به سرپرستي بريد مکه منصوب شد.

 

کتابخانه الکترونیکی استاد مطهری

« نادیه » در این آیه یعنی آن دار الندوه ‌ اش را؛ یعنی این شخصی که اینقدر تکیه ‌ اش به آن مرکز قدرت سیاسی مکه است ] چنان تکان شدیدی به او خواهیم داد که برود آن را فریاد کند. این دارالندوه حکم یک مجلس سنا را داشت؛ یعنی اشراف و رؤسا جمع می ‌ شدند و تصمیمات کلی در آنجا گرفته می ‌ شد و هر تصمیمی که در آنجا می ‌ گرفتند تمام شهر مکه تسلیم آن بودند. او نادی و دارالندوه خودش را صدا کند، ما زبانیه جهنم را صدا می ‌ کنیم و می ‌ گوییم بیایید تحویلش بگیرید ! کلّا لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ. رؤسای قبیله در دار الندوه جمع می ‌ شدند شورا می ‌ کردند و اگر مطلبی از شورا می ‌ گذشت تمام اهل مکه، یعنی افراد قبیله ‌ ها، تسلیم آن شورا بودند.

معمولا در هر مجلسی [1]  چند نفر که نسبت به دیگران برجستگی داشته باشند بقیه را می ‌ چرخانند و در واقع قدرت در آنها متمرکز می ‌ شود. در آن زمان که این آیه نازل شد مسلمین آنقدر در اقلیت بودند که پیغمبر اکرم هم در مسجدالحرام برای یک سجده خدا کردن آزاد نبود. حکومت قریش به اصطلاح امروز یک نوع حکومت اریستوکراسی و اشرافی بود؛ نه حکومت فردی بود، نه جمهوری و نه سلطنت. می ‌ فرماید : چنان تکان شدیدی او را بدهیم، آنوقت برود فریاد کند آن مرکز قدرت سیاسی و آن نادی را. [ ابوجهل خودش از افراد آن مجلس و از ذی ‌ رأی ‌ های آنجا و بلکه از رؤسای آنجا بود. یعنی تمام علائم و نشانه ‌ های دروغ و خطاکاری در این پیشانی و چهره پیداست.

مضمون آیه این است که اینها می ‌ خواهند جلوی تظاهر تو به عبادت را بگیرند. ابوجهل و ابوسفیان و چند نفر دیگر از رؤسا درواقع قدرت اصلی بودند.

archervqnha.blogdemls.com



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نقش عقل و وحی در اجتماع از دیدگاه علامه طباطبایی

علامه به همین موضوع در" قرآن در اسلام" اشاره کرده ومی نویسند: «اگرچه انسان اضطراراً در مقام برخورد با همنوعان خود اجتماع تعاونی را پذیرفته و بدین وسیله در حقیقت برخی از آزادی عمل خود را برای نگهداری برخی دیگر فدا نموده است، ولی مجرد بناگذاری به اجتماع تعاونی با وجود عدم تعادل و تفاوت فاحش که در مقام موازنه در نیروی روحی و جسمی افراد است، دردی را دوا نمی‌کند و در اثر برخورد منافع افراد همین اجتماع که برای اصلاح و رفع اختلاف به وجود آمده بود، اولین سبب بروز فساد و اختلاف می‌شود. حال با این جامعه‌ای که متشکل از افراد کثیر بوده و همگی دارای عقل منفعت طلب، هستند چگونه باید به حالت اجتماع پایدار رسید تا زندگی برای حرکت در مسیر کمال جویی میسر باشد؟ جامعه‌ای که به قول علامه، مجرمان و مفسدین آن نیز صاحب عقل و به کار گیرنده آن هستند و با افزایش نیرو و توان، استثمارها افزایش و طبق آیه ۸ سوره علق ، طغیان‌ها شکل گرفته و آیه ۳۲ سوره زخرف تحقق می‌یابد که: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوه الدنیا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا.

در کتاب «قرآن در اسلام» نظر علامه را چنین می‌خوانیم که: «انسان از یک طرف نیازمندی‌های بی شمار خود را که هرگز به تنهایی از عهده برآوردن همه آنها نخواهد درآمد، حس می‌کند و امکان رفع بخشی از آن نیازمندی‌ها به دست همنوعان دیگر خود درک می‌نماید و از طرف دیگر مشاهده می‌کند که نیرویی که وی دارد آرزوها و خواسته‌هایی که در درون وی نهفته است، دیگران نیز که مانند وی انسان هستند، دارند و چنانکه از منافع خود دفاع می‌کند و چشم نمی پوشد ، دیگران نیز همین حال را دارند. علامه در کتاب" قرآن در اسلام" می‌نویسد: «امتیازی که گروه جاندار موجودات جهانی از گروه بیجان دارند این است که فعالیت جانداران فعالیت علمی است و کارهای خود را از راه درک و شعور انجام می‌دهند و انسان در عین حال که با سایر جانداران در فعالیت علمی شریک است، امتیازی نسبت به دیگران دارد و آن این است که انسان با عقل و خرد مجهز است، یعنی در کارهایی که برایش امکان فعالیت هست به مجرد امکان فعالیت، به انجام عمل نمی‌پردازد، بلکه خیر و شر و نفع و ضرر کار را می‌سنجد.

 

west-asian-gemstones59035.blog-a-story.com



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

اثرات آبزي پروري بر اکوسيستم هاي ساحلي در استان هرمزگان (مناطق تياب و سايه خوش)

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش). اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش). اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش).

برنامه پايش سواحل و آب‌هاي ساحلي

شرايط سخت اقلیمی، آلودگی آب های ساحلی، فرسايش، روان گرايی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی خلیج فارس و دريای عمان، کمبود تاسیسات و زيرساخت های گردشگری، تنگناهای اقتصادی معیشت ساحل نشینان و تخريب محیط زيست، تردد زياد شناورهای حمل نفت، افزايش تقاضا برای احداث سازه های دريايی، توسعه مناطق ويژه و آزاد اقتصادی بدون توجه به برنامه ای هماهنگ از جمله مهم ترين نقاط ضعف در اين پهنه ساحلی به شمار می رود (Iran ICZM report, 2014). در مقابل نقاط قوت مذکور، نوسانات سطح آب دريای خزر، شدت يافتن تغییر کاربری اراضی، فراموش شدن موضوع آزاد سازی حريم دريا، بهره برداری نادرست از منابع، فرسايش، روان گرايی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی دريای خزر، نبود سیستم مناسب تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشاورزی و فقدان زمین مناسب برای دفع پسماند و مواد زائد به دلیل بالا بودن سطح آب زير زمینی از جمله مهم ترين نقاط ضعف اين پهنه ساحلی می باشند.

رسیدن به این هدف مهم بویژه در حوزه های تخصصی مختلف مطالعات ICZM همچون مطالعات مديريت زيست محیطی   (EMP) مطالعات مديريت نوارساحلی   (SMP)  مطالعات کاربری زمین (LUP)   نیز  نیازمند شناخت، پایش ، جمع آوری  و ارزیابی داد های و اطلاعات مختلف اقیانوس شناسی( زیستی، فیزیکو شیمیایی، هیدرودینامیک، و زمین شناسی و مورفولوژی سواحل در دریاهای پیرامونی ایران و در سری های زمانی مشخص است.   علاوه بر اثرات آلودگی، تقاضای زياد برای بهره برداری از سرزمین های ساحلی پیامد های محیط زیستی دیگری را نیز بدنبال دارد که کاهش تنوع زيستی، کاهش منابع زنده، تخريب زمین های ساحلی، فرسايش کرانه ها، رسوب گذاری در دهانه رودخانه ها، پرشدن تالاب های ساحلی   آن جمله اند   (Iran IZM report 2014, PMO).

 

ارزیابی آسیب پذیری زیست محیطی گردش گری سواحل بندرانزلی با استفاده از مدل SWOT

                                                                                                                                         . شاید به جرات بتوان ادعا کرد که امروزه اصلی ترین وظیفه انسان حفظ و نگه داری تعادل های محیطی است و باید با مطالعه و برنامه ریزی جامع و کامل در استفاده بهینه و مناسب از محیط گام های اساسی برداشته شود، یعنی تغییر نگرش در زمین از تلقی آن به عنوان کالایی برای استفاده انسان و سود رسانی به وی به سوی تلقی طبیعت و منظر به عنوان موضوعی دارای ارزش های خاص و باز سازی حس اتصال بین انسان و زمین که بر روی آن زندگی می کند (17).

در جهان امروز با توجه به افزایش گردش گر و الزام برای فراهم نمودن امکانات رفاهی آنان، به خصوص در نواحی ساحلی که از جمله نواحی مورد علاقه و  توجه گردش گـران می باشد، ما شاهد آشفتگی محیط زیست ساحلی می باشیم، پس لازم است که با ارایه دستورالعمل های علمی که بعد از بررسی های زیست محیطی انجام گرفته رابطه انسان با محیط و خاصه محیط ساحلی به صورت قانون مند درآید و از نابودی این مواهب خدادادی جلوگیری به عمل آید. پهنه بندی حساسیت زیست محیطی سواحل کشور رویکردی مدیریتی است که از چند سال قبل با هدف تصمیم سازی در ارتباط با توسعه واحد های کاربری اقتصادی و اجتماعی وهمچنین گزینش مناطق تحت حفاظت ساحلی - دریایی در دستور کار دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است (2).

همه ساله ساحل بندرانزلی پذیرای حدود 5/2 تا 3 میلیون گردش گر می باشد و این در حالی است که می  توان  با برنامه ریزی های دقیق و مناسب جهت حفظ محیط زیست و در کنار آن با تجهیز و توسعه اقامتگاه ها و ایجاد تسهیلات مختلف این میزان گردش گر را به چندین برابر افزایش داد. تداوم کاهش فعالیت های ماهیگیری و مشاغل وابسته، مشکلاتی را بر بسیاری از نواحی ساحلی وابسته به شیلات در اطراف جهان تحمیل نموده است و این نیاز را برای اجتماعات ساحلی آشکار ساخته است، تا برای متنوع سازی اقتصادشان به دیگر بخش ها از جمله اکوتوریسم روی آورند (16). در قوانین، مقررات و ضوابط سابق کشور ، اصطلاح متداول و شناخته شده ای تحت عنوان ارزیابی زیست محیطی یا ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA: Environmental Impact Assessmen) وجود نداشت و حتی انجام مراحل ارزیابی نیز در شکل و مفهوم حاضر در مقررات قانونی گذشته پیش بینی نشده بود (1).

 

خیز بخش دریایی کشور به سمت حفاظت پایدار در دولت تدبیر و امید 

پیرو برنامه ریزی های انجام شده برای سال ۱۴۰۰، مقرر شد که دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست از همه منابع بالقوه آلاینده با منشاء خشکی و دریایی از جمله بنادر، سکوها و تاسیسات نفتی ساحل و فرا ساحل و صنایع پتروشیمی و سایر صنایع ساحلی - دریایی پایش زیست محیطی به عمل آورد از این رو در این راستا پایش محیط زیستی بنادر شیلاتی استان های شمالی کشور از جمله بنادر بابلسر، امیر آباد، کیاشهر و انزلی انجام شد و پایش های زیست محیطی بقیه بنادر شیلاتی و تجاری کشور و صنایع  پتروشیمی در آبهای شمالی و جنوبی کشور در حال انجام است و در سال جاری پایش و بازرسی محیط زیستی از سایر منابع آلاینده دریایی با منشاء خشکی و دریایی نیز انجام می شود.

شنا همواره یکی از تفریحات سالم و پرطرفدار به ویژه در فصول گرم سال است از این رو سالم بودن شناگاه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما چند سالی با توسعه شهرنشینی و تخلیه پساب ها به دریاها به ویژه در سواحل شمالی کشور ، نگرانی از لحاظ آلودگی شناگاه ها ایجاد شده است چون در صورت آلودگی آب های ساحلی و شناگاه های طبیعی به عوامل بیماری زا یا دیگر آلاینده ها، استفاده تفریحی و شنا در آنها می تواند برای سلامت محیط زیست و افراد مخاطره ایجاد کند که به منظور پیشگیری از بروز چنین خطراتی باید به صورت مستمر و مداوم شناگاه ها و طرح های سالم سازی دریا مورد نظارت، بازرسی محیطی و پایش قرار گیرد.

با توجه به اینکه ضرورت ایجاد آب شیرین کن ها در کشور الزامی به نظر می رسد از این رو توسعه آنها دور از انتظار نیست، در این میان سازمان حفاظت محیط زیست در مکان‌یابی استقرار آب شیرین‌کن‌ها نقش حاکمیتی دارد و تدوین ضوابط و دستور العمل‌ها جزو وظایف حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست است، دستگاه‌های ذینفع مکلفند به این سیاستگذاری‌ها توجه کنند و تمامی پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی چه درون‌سرزمینی و چه در سواحل اگر دستگاه‌های اجرایی بخواهند آن‌ها را اجرایی کنند، مشمول گزارش ارزیابی زیست محیطی است و به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیاز است. از این رو برنامه های مدیریت جامع تالاب ها با رویکرد زیست بومی تدوین و اجرا شد که بر اساس آن توسعه و حفاظت در کنار هم پیش می روند، در واقع اصول رویکرد زیست بومی شامل حفاظت از زیست بوم ها در محدوده کارکرد آنها، جلب مشارکت تمام دست اندرکاران همراه با تسهیم منافع، حفاظت از منابع زیستی، یک انتخاب اجتماعی، مقیاس حوضه آبریز همراه با بررسی اثرات توسعه در حوضه های مجاور، تمرکز زدایی با استفاده از مدیریت مشارکتی ( برنامه ریزی از پایین به بالا) و بکارگیری تمامی اشکال اطلاعات مرتبط شامل علمی، بومی و دانش، نوآوری ها و تجارب محلی است.

 

عنوان طرح / پروژه: بررسی آلودگی ها و منابع آلاینده زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور

صنایع موجود در شهرهای ساحلی استان هرمزگان شامل پالایشگاه ، صنایع فولاد ، آلومینیم ،مس وروی ، سیمان ،لنج سازی ،تولید قطعات فایبرگلاس ،کارخانه‌های تولید مواد غذایی ،کنسرو ماهی، پودر ماهی ،عمل آوری میگو ،تولید یخ ،سردخانه ،کارگاههای تکثیر میگو ،مزارع پرورش میگو و کارخانه های آب شیرین کن ،تولید مخازن آب ونفت ، انواع ظروف و کیسه های پلاستیکی ،تیرچه بلوک و موزاییک و. بررسی و تدوین برنامه جامع محیط زیستی مناطق ساحلی که هدف اصلی تهیه گزارش فوق می باشد، به روش پهنه بندی مناطق موجود در نوار ساحلی را به سه پهنه، مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست موجود در محدوده مطالعاتی طرح ICZM ، محدوده تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و زیستگاههای گونه های حساس، تقسیم و به شناسایی مسائل و مشکلات موجود در هر پهنه پرداخته است.

صنایع موجود در شهرهای چابهار و کنارک (شهرستانهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان) شامل کارخانه‌های کنسرو ماهی، پودر ماهی ،عمل آوری میگو ،تولید یخ ،سرخانه ،کارگاههای تکثیر میگو ،مزارع پرورش میگو و کارخانه های آب شیرین کن ،کارگاههای تیرچه و بلوک و و لنج سازی هستند که غالبا در پیوند با دریا میباشند. پس از مشخص نمودن هر پهنه در گام نخست به بررسی مسائل و مشکلات موجود در پهنه (تهدیدها Threats )، مسائل و مشکلات ناشی از مدیریت (نقاط ضعف Weaknesses )، امکانات موجود در هر محدوده (فرصتها Opportunities )و در نهایت نقاط قوت مدیریتی ( Strengths ) هر منطقه بر مبنای مدل برنامه ریزی SWOT پرداخته شده است.

گام بعدی برنامه ریزی جهت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (مناطق تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و زیستگاههای حساس فاقد این گام می باشند)، در نظر گرفتن الویتهای زیست محیطی و اجتماعی-اقتصادی و تعیین شاخص ها برای رسیدن به هدف عملیاتی را شامل می گردد. اساس ICZM تلاش برای سالم نگه داشتن بنیاد زیست محیطی است و در واقع شروع کار بین بخشی سازمانها و ارگانهای مختلف و تلفیق کاراکترهای اتمسفر، هیدروسفر و لیتوسفر می‌باشد که به عملکرد اکولوژیکی و بهره‌وری بشر و حفاظت سانحه از نواحی ساحلی هر چه بیشتر نزدیک خواهد شد. عملکردهای بااهمیت منطقه ساحلی که براحتی می توان برای آن ارزش اقتصادی تعیین نمود، شامل تثبیت خط کرانه – محل پرورش آبزیان – محل تفریح و کنترل کننده سیلاب است و نیز در برخی کشورها مکانی مناسب برای ادارات بازرگانی وصنعتی و جذاب برای توریسم میباشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

دیگر دمنوش ها و گیاهان دارویی مصفی از جمله گل گاوزبان، چای ترش، چای به و موارد دیگر را، همگی در بخش چای و دمنوش و گیاهان دارویی مشاهده نمائید. بسته به مزاج شما اگر می توانید اجازه دهید به خوبی دم کشیده و سبز شود اگر نه وقتی به رنگ سبز روشن هم رسید می توانید آن را میل نمائید. این محصول را هم می توانید به عنوان دمنوش و هم با آسیا و پودر کردن آن می توانید به عنوان چاشنی به غذا اضافه نمائید و میل کنید. از این رو برای ضدعفونی داخلی بدن یعنی از بین بردن میکروب ها و باکتری های داخل روده، معده و ریه بسیار مناسب است. بهتر است برای به حداقل رساندن این عارضه از شیرین کننده ای همانند عسل یا نبات استفاده کنند.

اگر طعم تند و تلخ آویشن را اصلاً دوست ندارید بهتر از همراه مقداری عسل یا نبات میل نمائید. چند نمونه از خواص درمانی و ویژگی های آویشن را در زیر به طور مختصر توضیح داده ایم:. همچنین در مواردی استفاده از این دمنوش باعث ضعف نیروی جسمی و کم اشتهایی شده است. خواص درمانی این گیاه از هزاران سال پیش کشف و مورد استفاده قرار گرفته شده است. هر چه میزان دم کردن آویشن بیشتر شود طعم دمنوش تلخ تر و رنگ آن تیره تر می شود. آویشن شیرازی یا آویشن پهن برگ یکی دیگر از گیاهان دارویی فروشگاه مصفی است. افرادی که مبتلا به آلبومینوری هستند هم مجاز به نوشیدن این دمنوش نیستند. کودکان زیر ۲ سال و افرادی که غلبه صفرا دارند، دیگر اعضا این گروه هستند.

اصلی ترین ویژگی آویشن مصفی خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ بودن آن است. آویشن انواع مختلفی دارد اما خواص تمامی آنها کم و بیش یکسان است. خانم های باردار به هیچ عنوان از دمنوش آویشن استفاده نکنند. طبع این گیاه گرم و خشک است و دارای ویتامین های B ، E و A است.

فرق آویشن شیرازی با آویشن معمولی ؛ تفاوت های ظاهری بین ...

آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سوداست و حافظه را تقویت می کند و نیروی جنسی ر افزایش می دهد. از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. پونه برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مشکلات و ناراحتی ‏های گوارشی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، سرفه و سیاه سرفه مفید است. آب را در بدن به جریان درآورند، بوی دهان را خوش می­سازند، معده را نرمی می دهند، بوهای بد را از دهان ببرند و آلت را سفتی می­بخشند. همچنین فرمودند: آویشن و نمک که چون در بر هم قرار گیرند بادها را از دل برون می­رانند، انسداد را می گشایند، بلغم را می­سوزانند،. از آویشن شیرازی برای درمان بیماری هایی مانند گریپ های عفونی، برونشیت، نارسایی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می شود.

کوشی در واقع یکی گیاهی کاملاً خودرو می‌باشد این گیاه در دامنه ی رشته کوه های مختلف در مرکز و جنوب ایران رشد میکند. آویشن (به انگلیسی thyme plant)یک گیاه متعلق به خانواده نعناع است که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می شد،. آویشن دارای خواص ضد عفونی کننده بسیاری است و برای درمان عفونت‌های دهان، لثه‌ها و دندان‌ها نیز توصیه می‌شود. یکی از مهمترین مزایای آویشن درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگی در زنان می باشد. در واقع می توان گفت که عسل آویشن یکی از بهترین نوع عسل با خاصیت درمانی شگفت انگیز در ترمیم پوست ﺁسیب دیده است. همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.

از آویشن کوهی در غذا و از آویشن شیرازی برای پنبه حنده در انواع ماست های محلی و یا لبنیات از جمله استفاده شود.

ارزیابی اثر افزودن غلظت‌های متفاوت اسانس گیاه آویشن ...

سابقه و هدف: آویشن شیرازی یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا بوده و دارای خواص دارویی بسیاری از جمله درمان عفونت‌ها و التهابات گوارشی و تنفسی و خواص ضد میکروبی می‌باشد و استفاده از پتانسیل دارویی این گیاهان در عرصه‌های مختلف بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. مواد و روش‌ها: غلظت‌های متفاوت از اسانس آویشن شیرازی به جیره جوجه‌های گوشتی افزوده شد و سپس عیار آنتی‌بادی های علیه سویه B1 ویروس نیوکاسل و گلبول قرمز گوسفند و هم‌چنین میزان تحریک لنفوسیت‌های T در گروه‌های مختلف مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: عیار پادتن‌های ایجاد شده علیه ویروس نیوکاسل، در گروه‌های دریافت‌کننده غلظت‌های ppm 400 و 200 اسانس آویشن شیرازی در مقایسه با گروه شاهد به‌صورت معنی‌داری (p<0.

هم‌چنین میزان تورم پوست در آزمون DTH ، 48 ساعت پس از تزریق آنتی‌ژن در گروه دریافت‌کننده ppm 200 اسانس به‌صورت معنی‌داری بیش‌تر (p<0. 05 ) از گروه شاهد بوده و در گروه دریافت‌کننده ppm 400 اسانس در زمان‌های 72 و 48 ساعت نسبت به سایر گروه‌ها به‌صورت معنی‌داری (p<0. عیار پادتن‌های ایجاد شده علیه SRBC در گروه دریافت‌کننده ppm 400 اسانس، به‌صورت معنی‌داری کم‌تر (p<0. هدف این تحقیق  بررسی اثر اسانس آویشن شیرازی به جیره جوجه‌های گوشتی بر سیستم ایمنی این پرندگان بود. 05 ) و میزان آن در گروه دریافت‌کننده ppm 200 به‌صورت معنی‌داری (p<0.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra). بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra). بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra).

۵- این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکر ده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند مفید است. ۱۱- از این خوراکی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

۴- آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، مدر، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت ونیروی جنسی ر افزایش می دهد. ۸- دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا" بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند. ۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد. ۷- توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۹- از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد. داروهایی گیاهی تهیه شده از آویشن، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی 2 گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد. ۲- استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر می باشد. تهیه چای: بر روی 2 گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15- 10 دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

قنات که توسط ایرانیان اختراع شده، پنج الی شش هزار سال قدمت دارد و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد و در حالی که چینی ها فن حفر قنات را حدود 200 سال پیش از ایرانیان آموخته اند.
گوبلو، دانشمند فرانسوی حدود بیست سال در ایران اقامت داشته و در زمینه آب در ایران کار کرده است و موضوع مطالعه خود را قنات انتخاب می کند طی سفرهای متعدد به مناطق مختلف جهان و با استفاده از 534 منبع علمی، تحقیقی تز دکترای خود را تحت عنوان «قنات فنی برای دستیابی به آب در ایران» می نویسد: گوبلو معتقد است که قنات، ابتدا یک فن آبیاری نبوده بلکه به طور کامل از تکنیک معدن نشات گرفته و منظور از احداث آن جمع آوری آب های زیرزمینی مزاحم (زه آب ها) به هنگام حفر معادن بوده است.

فواید آب های زیرزمینی
شهر ری در چند کیلومتری شهر ری کنونی یکی از پرجمعیت ترین شهرها در امپراطوری هخامنش بوده که از طریق سیستم قنات توانستند آب مورد نیاز خود را تامین کنند و به حیات خود ادامه دهند در حال حاضر عمیق ترین قنات ایران در گناباد است مادر چاه آن دارای 340 متر عمق، 2500 سال قدمت دارد و بیش از 2000 هکتار از اراضی کشاورزان را به صورت سنتی آبیاری می کند، همچنین طولانی ترین قنات در منطقه یزد با طولی بالغ بر 100 کیلومتر و پرآب ترین قنات، قنات اکبرآباد فسا است و عجیب ترین قنات ایران، قنات دو طبقه اردستان است که حدود 800 سال پیش احداث شده است.



:: برچسب‌ها: قنات , آب , معدن، آب های زیرزمینی، ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مصالح لوله کشی توزیع آب سرد و آب گرم مصرفی نباید بیش از 8 درصد سرب داشته باشد.
1)    موادی که برای آب بندی در اتصال دنده ای، روی دنده ها اضافه می شود، نباید سرب داشته باشد.
2)    مصالح لوله کشی نباید برکیفیت آب آشامیدنی اثر زیان آور داشته باشد و نباید رنگ، طعم و بوی آن را تغییر دهد.

لوله کشی پلیکا ساختمان
اگرچه وجود مقدار معینی از سرب در لوله های فلزی لوله را نرم تر و عمل ماشین کاری را از قبیل سوراح کردن، بریدن و تراشکاری آسان می کند، اما در صورت بیش از اندازه بودن مقدار سرب در سطوح تر شده داخلی لوله ها و وصاله های حامل جریان آب، ورود مقدار قابل توجهی سرب به آب آشامیدنی را خواهیم داشت. درصورتی که آب مصرفی برای مصرف انسان مورد استفاده قرار گیرد، نگرانی عمده در مورد وجود سرب در آب آشامیدنی این است که سرب نقش مهمی در نقص های مادرزادی و بیماری های کودکان ایفا می کند. بنابراین، مقدار مجاز سرب موجود در لوله ها و وصاله های لوله کشی، شیرهای برداشت آب و شیرهای حامل جریان آب، نباید از 8 درصد بیشتر باشد. همین مقدار مجاز سرب موجود برای لحیم کاری به حداکثر 2/0 درصد محدود می شود.




:: برچسب‌ها: لوله کشی , ساختمان , مصالح , شیر ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

پی وی سی چیست؟

PVC مخفف شده کلمه پلی وینیل کلراید است که یکی از پر مصرف ترین انواع پلاستیک است و در صنایع پتروشیمی از مشتقات نفت به دست می آید. با افزودن یک سری مواد دیگر به رزین پی وی سی میتوان از این ماده در صنایع تولید لوله و اتصالات ساختمانی و فاضلابی استفاده کرد.

لوله پی وی سیرزین پی وی سی

روش تولید لوله PVC

آیا میدانستید لوله های پی وی سی چگونه ساخته میشوند؟ لوله های پی وی سی که در بازار با نام لوله پلیکا شناخته شده هستند با اکسترود کردن مواد پلیمری پی وی سی (بوسیله اکسترودر پیچی یا سیلندر و پیستون) به روش اکستروژن تولید میشوند. در این روش ابتدا مواد اولیه جامد که ترکیبی هستند از پلیمر پی وی سی و سایر افزودنی ها از قیف به محفظه اکسترودر وارد میشوند و پس از ذوب شدن و تحت فشار قرار گرفتن به صورت مذاب در می آیند و در نهایت بعد از گذشتن از قالب به صورت لوله از خط تولید خارج میشود. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی

لوله پی وی سیخط تولید لوله پی وی سی (پلیکا)

کاربرد لوله های PVC

مهمترین کاربرد های این لوله ها که اساس طبق بندی لوله های پی وی سی هستند را معین میکنند عبارتند از: 1. لوله پلیکا فاضلابی (فشار ضعیف یا ناودانی – فشار قوی – فشار متوسط) 2. لوله پی وی سی انتقال هوا (لوله هوا کش) 3. لوله های پی وی سی صنعتی 4. لوله های پی وی سی جداره چاه 5. لوله پلیکای برقی و مخابراتی

لوله پی وی سیبیشترین استفاده لوله پلیکا در فاضلاب ساختمان است

تشخیص لوله های PVC مرغوب از بی کیفیت

نشانه های لوله PVC خوب و باکیفیت چیست؟ ویژگی هایی که یک لوله خوب پلیکا باید داشته باشد تا بتوان از با خیالی آسوده در لوله کشی فاضلاب ساختمان یا موارد دیگر استفاده کرد؟ لوله های پی وی سی بازار در انواع مختلف عرضه میشوند که عمده آن استاندارد است و مابقی تحت عنوان لوله پلیکا گرانولی موجود هستند که غیر استاندارد هستند. لذا اولین ملاک تشخیص کیفیت لوله وجود مهر استاندارد روی لوله است. شکننده بودن لوله پی وی سی مهمترین نشانه بی کیفیت بودن لوله پلیکا هست. لوله پی وی سی باید نرم باشد به طوری که اگر ماشین از روی آن عبور کند یا اینکه در بین گیره قرار گیرد این لوله نشکند. همچنین از نشانه های لوله پی وی سی خوب این هست که اگر لوله داغ و نرم شد با حرکات متوالی روی لوله دیگر پاره نشود. ترک خوردن لوله پی وی سی فاضلاب زیر کار بدترین اتفاقیست که میتواند در یک ساختمان رخ دهد لذا انتخاب لوله پلیکای با کیفیت میتواند باعث جلوگیری از حوادث و مخارج بعدی در ساختمان شود.

لوله پی وی سی



:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

لوله پلیکا

پولیکا

 

فروش لوله پلیکا

بی شک یکی از استانداردترین لوله های پلیکا موجود با درصد خلوص بالا لوله های پلیمر گلپایگان میباشد که در نوع خود بی نظیر است . لوله های پلیمر گلپایگان از فروش کلیه لوله های پلیکا با مناسبترین قیمت به سراسر کشور .کلیه لوله های پلیکا در موارد زیر جهت کلیه پروژه های ساختمانی،صننعتی و کشاورزی به فروش میرسد لوله‌های پی وی سی یا لوله پلیکا جهت انتقال فاضلاب خانگی و صنعتی بکار میرود و این لوله‌ها در برابر عوامل محیطی و عوامل شیمیایی بسیار مقاوم می‌باشد.

 

شرایط ویژه فروش انواع لوله پلیکا (اتصالات پلیکا،لوله پلیکا مخابراتی،لوله پلیکا آبرسانی،لوله پلیکا فاضلابی) برای دانلود لیست قیمت لوله پلیکا پلیمر گلپایگان PG وارد سایت شده و لیست را دانلود کنید تنها با یک کلیک لیست قیمت را در دستگاه خود داشته باشید قیمت روز مشتری عزیز برای تهیه جدول وزن ، قطر ، اندازه ضخامت انواع سایز لوله پلیکا PVC وارد وب سایت شده و آنرا دانلود کنید برای تهیه قیمت انواع لوله PVC لوله پلیکا, فروش لوله پلیکا از سایز 63 تا 500 میلیمتر مستقیم از کارخانه .لوله پلیکا جهت مصارف کشاورزی,فاضلابی, انتقال کابل ,هواکش , آبرسانی ,POLIKA

 

لوله پلیکا 63 , لوله پلیکا 75 , لوله پلیکا 90 , لوله پلیکا 110 , لوله پلیکا 125 , لوله پلیکا 160 , لوله پلیکا 200 , لوله پلیکا 250 , لوله پلیکا 300 , لوله پلیکا لوله پلیکا یکی از محصولات تولید شده توسط یزدان پلمیر غرب می باشد.برای دریافت قیمت لوله پلیکا با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید.



:: برچسب‌ها: پلیکا , پولیکا ,
:: بازدید از این مطلب : 507
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1395 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 8 صفحه بعد