نوشته شده توسط : پلیکا

خرید کافور خوراکی درجه1

بعضی افراد کافور را جهت جلوگیری از سرفه‌کردن، برای درمان عفونت‌های تنفسی، برای درمان فشار خون پایین که در هنگام ایستادن اتفاق می‌افتد و برای گاز روده (نفخ شکم) استفاده می‌کنند. سؤالی که خیلی پرسیده می‌شود این است که کافور را از کجا بخریم؟ شرکت پیشگامان شیمی محصول کامفور را در گرید خوراکی و دارویی را از کشورهای هند، چین و آلمان وارد می‌کند. از این عطر به عنوان ماده‌ای در پخت و پز (به طور عمده در هند)، به عنوان یک مایع تقویت‌کننده، برای اهداف دارویی و در مراسم مذهبی استفاده می‌شود. خرید کافور عمده توسط شرکت های آرایشی برای استفاده در محصولات کرم مرطوب‌کننده می‌تواند بر روی ناخن‌های آلوده تاثیر بگذارد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از کافور همراه با روغن کرچک و اکالیپتوس ممکن است به کاهش عوارض ناشی از نیش پشه کمک کند. کارشناسان در مورد انجام این کار هشدار می‌دهند، زیرا هنگام مصرف کامفور می‌تواند عوارض جانبی جدی، حتی مرگ را ایجاد کند. توجه کنید که را به پوست بریده اعمال نکنید، زیرا می‌تواند به سرعت وارد بدن و به غلظت‌هایی برسد که ایجاد مسمومیت کند. امروزه از این ماده به عنوان نرم‌کننده نیترات سلولز و مومیایی و همچنین در آتش‌بازی و داروسازی نیز استفاده می‌شود. کافور (کامفور) که  یک  ترکیب آلی دارای  بوی تند فرار با رنگ سفید است که  از صمغ درختی بنام درخت کافور تهیه می‌شود.

کامفور متعلق به گروهی از ترکیبات ارگانیک است که  ساختار و واکنش‌های خاص آن از مسائل مهم شیمی آلی قرن نوزدهم بود. همچنین برای درمان قارچ، زگیل، نیش حشرات، زخم‌های سرد، هموروئید و استئو آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقطه ذوب آن حدود 178 تا 179 درجه سانتی‌گراد (352 تا 354 درجه فارنهایت) است و دارای فرمول مولکولی C10H16O می‌باشد. کافور (Cinnamomum camphora) یک ترپن (ترکیب ارگانیک) است که معمولاً در کرم‌ها، پمادها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. برخی از افراد از شکل موضعی برای درمان بیماری‌های تنفسی و درمان علائم بیماری قلبی استفاده می‌کنند. هرگز آن را به صورت داخلی مصرف نکنید و آن را روی پوست‌های شکسته قرار ندهید، زیرا می‌تواند سمی باشد.

 

کافور حبه ایی 50 گرمی

استشمام بیش از اندازه آن موجب قطع اشتها، سفید شدن مو و پیری زودرس، قطع نسل و تولید سنگ مثانه کلیه می شود، خوردن آن برای سرد مزاجان مضر است و معده را ضعیف می کند و نیروی جنسی را کاهش می دهد و اگر مرد یا زنی یک مثقال از آن را یک مرتبه بخورد، برای همیشه قدرت جنسی خود را از دست می دهد و کاملا عقیم خواهد شد، مصرف مقدار خارج از حد مجاز آن سمی است، لذا حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. برای اینکه زنانی که از نظر جنسی پر حرارت بوده و خیلی دیر غریزه جنسی آنان اغنا می شود و بسیار حریص در مجامعت هستند، به حالت طبیعی در آیند، به اندازه یک گندم از کافور را بخورند، همچنین سوزش بول و عطش مفرط را درمان می کند.

این درخت شبیه زیرفون است و در مناطق گرم شرقی آسیا در جنگل های هندوستان، چین، در جزیره فورموز معروف به ماچین، در ژاپن، جاوه و سوماترا انتشار دارد، در مناطق دیگری از جهان نیز کاشته می شود. کافور حبه ایی ، جسم سفید، شفاف و متبلوری است با بوی تند نافذ، طعم تیز، معطر و سبک تر از آب که از کلیه اعضای درخت کافور از جمله چوب تنه، شاخه ها، برگ و به خصوص پوست آن گرفته می شود. اگر آن را با عرق گشنیز و سرمه ساییده مخلوط کرده و بر چشم بمالید، باعث جلوگیری از برآمدن دانه در پلک می شود و اگر دانه بر آمده باشد، فروکش می کند. برای درمان تب حسبه یا تیفوئید، کم کردن شهوت مردان، هر یک نخود کافور را در کپسول ریخته و صبح و شب، هر بار یک کپسول آن را با کاسنی بخورند.

برای تسکین دندان درد، کمی از آن را پای دندان بگذارید و بدون توجه به تسکین یا عدم تسکین درد، آن را زود از روی دندان بردارید. زمانی که از کار زیاد یا سرما، پا به اصطلاح خشک شده باشد کافور را در آب جوش حل کرده و بر موضع بمالید و ماساژ دهید، نافع است. اگر درد دندان حاصل از دندان پوسیده دارید، آن را با گلاب قرقره کنید، درد تسکین می یابد و برای زخم های دهان نیز مفید است. دو نخود از کافور را در مقداری شیر حل کرده و هر شش ساعت یک بار یک استکان از آن را بخورید، باد سرخ را درمان می کند. دارای طبیعت سرد و خشک است و اگر نیم گرم از آن را بخورید، تونیک، آرامبخش، معرق، بادشکن، ضد تشنج و کرم کش است،.

 

کافور چیست؟ + فواید و عوارض کافور

در ایران بین مردم این تصور وجود دارد که برای کاهش تمایلات جنسی در سربازخانه‌ها و پادگان‌ها و حتی دانشگاه‌ها به غذای این مراکز کافور اضافه می‌شود که با توجه به مضرات و همین‌طور کمیاب بودن آن احتما آن وجود ندارد. نتايج مشابهی در دانشگاه مشهد به دست آمده كه با وجود اينكه در مكانيسم اصلی اظهار بی اطلاعی می‌كنند اما نشان داده‌اند كه كافور در دوز كم در فرآيند اسپرم زايی و توليد هورمون‌های آندروژنيک تاثير منفی دارد. ابن سینا معتقد است اگر آن را با سندل و گلاب مخلوط کنند و ببویند شهوت جنسی را قطع می‌کند و اگر آن را بنوشند این اثر بیشتر می‌شود. در حالی که تحقیقات انجام شده دیگر نشان می‌دهد که مصرف آن در بالاترین دوز ممکن، می‌تواند حتی باعث افزایش فعالیت جنسی گردد.

  طبق تحقيقات انجام شده در دانشگاه شيراز اثر اصلی آن بر ميزان سنتز تستسترون نشان داده شده است.

عطاری خراسانی

مصرف کافور برای جلوگیری از تشکیل گاز در بدن موثر است بدین ترتیب ، شما می توانید از بیماری های مرتبط با اسهال و استفراغ که به گاز منجر می شود، خلاص شوید. استنشاق کافور برای درمان سرفه سرما خوردگی و بسیاری از مشکلات تنفسی دیگر مانند گرفتگی بینی موثر است و بویدن آن جریان تنفسی را باز میکند. صمغ درختی است در چین و تبت که بوی بسیار نافذی دارد بر خلاف تبلیغات سو از کافور این داروی گیاهی اگر درست استفاده شود خواص بیشماری دارد. همچنین ، می تواند برای درمان زگیل ، نقرس، رماتیسم، بواسیر، و زخم های سرد از طریق استنشاق یا کاربرد موضعی درمان کند. اگر درد دارید ، کافور می تواند خاصیت آرام بخش داشته باشد ، به بهبود درد میکند.

کافور یک درمان مؤثر برای درمان خانگی قارچی و عفونت های پوستی ویروسی است. با حل کردن آن در آب ، درماتیت عصبی ، درد و خارش بیش از حد را تسکین می دهد. استنشاق منظم آن تا حد زیادی می تواند مشکلات تنفسی را کاهش دهد. کافور به عنوان یک عنصر در کرم های درمان مفاصل سفت بکار می رود. این است که برای درمان سرفه های شدید و برونشیت استفاده می شود. به همراه ترکیبات دیگر ، آن یک درمان مؤثر برای درد مفاصل است. با بخار آب گرم، سوزش ناشی از عفونت های گلو را از بین می رود.

کافورخاصیت ضدعفونى کردن و تحریک قلب دارد به علاوه براى معالجهء بیمارى‌هاى جهاز تنفسى مفید است و در مورد مسمومیت ازتریاک به عنوان پادزهر مورد توجه است. اگر با آب گشنیز و سرمه ساییده و مخلوط کرده و به چشم‌مالیده شود،باعث جلوگیرى از برآمدن دانه در پلک مى‌گردد و اگر دانه برآمده است،فروکش مى‌کند. از نظر خواص حکما طب سنتى‌معتقدند که فرح‌آور است و مقوى دماغ و قلب و براى رفع تبهاى عفونى وذات الجنب و زخمهاى ریه،سل و اسهال گرم مفید است. پاشیدن گرد آن روى‌زخمها و جراحتهاى بد در مورد زخمهاى گرم و جراحات تازه و قطع خون و تسکین‌درد آنها نافع است. کافور از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى ایران سرد و خشک است ولى باکمال تعجب در هند آن را گرم و خشک مى‌دانند.

اگر قطرهء محلول آن با آب گشنیز تازه در گوش ریخته شود براى‌تسکین درد گوش گرم و قطع خونریزى از بینى نافع است. غرغرهء آن با گلاب براى‌تسکین درد دندان کرم‌خورده و زخمهاى دهان مفید است. در هند و چین به عنوان ضد اسپاسم و براى‌کاهش ترشح شیر مستعمل است‌. اگر با گلاب و گل سرخ به پیشانى مالیده شود،مسکن سردرد گرم مى‌باشد. رفع تشنگى و مسکّن التهاب‌کبد و کلیه و سوزش مجارى ادرار است.

کافور در طب سنتی و راهکارهای کاربردی آن

روش شناسائی کافور : اگر کافور را روی یخ آتش بزنید باید مثل شمع بسوزد و تمام شود اگر کافور خالص را روی شیشه گذاشته و سپس روی شعله قرار داده و باید کاملا” تبخیر شده و چیزی باقی نماند. مضرات کافور :کافور کمی سمی است و مصرف زیادی خوراکی آن خطرناک است و بوئیدن مداوم کافور مو را سپید کرده و باعث پیری زودرس ، قطع نسل ، قطع اشتها و تولید سنگ مثانه و کلیه میشوند. خوردن کافور برای سرد مزاجها مضر معده و کاهنده شدید نیروی جنسی است و باید با داروهای گرم مثل ادویه و روغن بنفشه خورد و حداکثر مصرف خوراکی کافور نیم گرم در روز است. اثرات سمی کافور شامل: ناراحتی معده، ایجاد گاز معده، قولنج، تهوع و استفراغ، اسهال، اضطراب، هیجان، هذیان گویی، تشنجات صرع مانند و انقباض قلب است.

البته تمامی این اثرات و علائم زمانی است که بطور مستقیم ماده ی کافور را بخوریم یا بوی آن را استنشاق کنیم یا با پوست تماس پیدا کند. زنان پر حرارت جنسی و دیر اغنا اگر به اندازه یک دانه گندم از کافور را برای مدتی بخورند شهوتشان کاسته شده و متعادل در شهوت میشوند. البته باید بگویم در مورد تأثیر کافور بر روی سیستم تولید مثل انسان و نیز اثرات سرطان زایی این ماده هیچ مطلبی ثابت نشده است. گزارش هایی از مسمومیت و مرگ افراد با کافور وجود دارد، بخصوص کسانی که داروهای حاوی کافور را بدون تجویز پزشک مصرف کرده اند. بعد از دریافت مقدار کمی کافور، تشنج به همراه افسردگی، آسیب کلیه ها، انقباض قلب و اغمای بعد از تشنج اتفاق می افتد.

کافور را با سرکه مخلوط کنید و بر زخمهای گرم ضماد کنید زخمهای مثل بادسرخ و جوشهای خونی را سریع درمان می کند. اندام هایی که کافور روی آنها اثر می گذارد شامل چشم ها، پوست، کلیه ها، دستگاه تنفسی و سیستم عصبی مرکزی است. مصرف یا تماس طولانی مدت با کافور باعث مسمومیت مزمن می شود که به علت خاصیت سمی و تأثیر زیاد آن بر بدن است. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف ۲ گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده آن در بزرگسالان ۴ گرم و در کودکان ۱ گرم است. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف ۲ گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده آن در بزرگسالان ۴ گرم و در کودکان ۱ گرم است. اگر این علائم ادامه پیدا کند و تشدید شود باعث افسردگی، بیهوشی و حتی مرگ در اثر نارسایی تنفسی می شود.

 

فروش کافور

در سال 1911 رابرت کندی دانکن شیمیدان، اظهار داشت که دولت شاهنشاهی ژاپن  (1907–1908) تلاش کرده است تولید کافور طبیعی را به عنوان یک محصول جنگلی در آسیا به انحصار خود درآورد. در سال 1868 نیروی دریایی انگلیس به بندر آنپینگ رفت و خواستار پایان انحصار کافور چینی شد ، پس از آنکه نماینده محلی چینگ از این امر امتناع کرد انگلیس بندر را تصرف کرد. کارخانه ها نتیجه گرفتند و در مدت زمان بسیار کوتاه دو ساله پس از سنتز آکادمیک کافور مصنوعی ، هر نوع به عنوان یک محصول طبیعی ، وارد بازارهای جهان شد. این ماده از بخار حاصل از بو دادن تکه های چوب بریده شده از درختان متراکم می شود و با عبور بخار از چوب های پودر شده و متراکم شدن بخارات تولید می شود.

فروش کافور یا کامفر camphor ماده‌ای مومی، سفید یا شفاف و جامد با فرمول C۱۰H۱۶O که دارای بوی بسیار قوی است. فروش کافور یکی از منابع اصلی استخراج شده توسط تایوان و همچنین یکی از پردرآمدترین منابع بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فروش کافور با شماره های 02144182743 و 09026715830 تماس حاصل فرمایید. درمان ترک گوشه لب و یا تبخال در اطراف دهان بخصوص در موارد حساسیتی مانند میوه های آلرژی زا. استفاده و فروش کافور در صنایع شیمیایی نوپا حجم تقاضا را در اواخر قرن نوزدهم افزایش داد. فروش کافور کاهش دهنده سرخی پوست در فصول گرما و به دنبال فعالیت های ورزشی می باشد. درخت کامفر ۲۵ تا ۳۰ متر رشد می‌کند و ماده کامفر در اکثر نقاط آن یافت می‌شود.

درختی همیشه سبز،با شاخه و برگ بسیار برخوردار و دارای گلهایی به رنگ سفید است. چنانچه پوست در معرض آلودگی های سطحی قرار گرفته باشد از کافور استفاده می شود. فروش کافور ضد التهاب، ضد سوزش و ضد خارش های شدید ناشی از گزش حشرات می باشد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا عامل انتقال یکسری از بیماری ها حشرات هستند. تسکین دهنده دردهای خفیف عضلانی به صورت ماساژ محلول روی عضلات عمل می کند. در اوایل قرن نوزدهم بیشتر ذخایر درخت کافور در ژاپن و تایوان وجود داشت. تحلیل (آتروفی) عضلانی: موجب باز شدن عضلات و تسهیل در تحرک آنها می شود. این درخت همیشه سبز در آسیا و به خصوص در جزیره برنئو و فرمز وجود دارد.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بخش دوم حدیث وصیت به این شرح است:  فَأَنْتَ يَا عَلِيُّ أَوَّلُ الِاثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً سَمَّاكَ اللَّهُ تَعَالَى فِي سَمَائِهِ‏ عَلِيّاً الْمُرْتَضَى وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصِّدِّيقَ الْأَكْبَرَ وَ الْفَارُوقَ الْأَعْظَمَ وَ الْمَأْمُونَ وَ الْمَهْدِيَّ فَلَا تَصِحُّ هَذِهِ الْأَسْمَاءُ لِأَحَدٍ غَيْرِكَ يَا عَلِيُّ أَنْتَ وَصِيِّي عَلَى أَهْلِ بَيْتِي حَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ وَ عَلَى نِسَائِي فَمَنْ ثَبَّتَّهَا لَقِيَتْنِي غَداً وَ مَنْ طَلَّقْتَهَا فَأَنَا بَرِي‏ءٌ مِنْهَا لَمْ تَرَنِي‏ وَ لَمْ أَرَهَا فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ وَ أَنْتَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي فَإِذَا حَضَرَتْكَ الْوَفَاةُ فَسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحَسَنِ الْبَرِّ الْوَصُولِ‏ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيدِ الزَّكِيِّ الْمَقْتُولِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ ذِي الثَّفِنَاتِ عَلِيٍّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُوسَى الْكَاظِمِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ الرِّضَا فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الثِّقَةِ التَّقِيِّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ النَّاصِحِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ الْفَاضِلِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْیهِ (ابنه) أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ‏ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِيَ اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ‏.

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در آیات بسیاری با عنوان رسول به وی اشاره شده است: « أَنَّهُ الْمُشَارِ إلَیْهِ بِالرَّسُولِ فِی آیَاتِ کثیرة مِنْ الْقُرْآنِ مِنْهَا (وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا) (26)؛ (أَنَّى لَهُمْ الذِّکْرَى وَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ)(27)؛ (هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمْ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ)(28)؛ (وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ) (29)».

هیچ دلیل شرعی پیدا نمی‌شود که امامت را در دوازده تن منحصر کند، بلکه ادله شرعی متواتر، دلالت بر استمرار امامت بعد از امام مهدی(علیه السلام) در نسل دوازده‌گانه مهدیّین دارد: «لاَ یُوجَدَ دَلِیلٌ شَرْعِیٌّ یُحْصَرُ الْإِمَامَةُ فِی اثْنَیْ عَشَرَ إِمَاماً بَلْ الْأَدِلَّةِ الشَّرْعِیَّةِ مُتَوَاتِرَةٌ عَلِیِّ اسْتِمْرَارُ الْإِمَامَةَ بَعْدَ الْإِمَامُ الْمَهْدِیُّ(علیه السلام) فِی ذُرِّیَّتِهِ الْمَهْدِیِّینَ الِاثْنَیْ عَشَرَ». روح­ القدس نازل نمی‌شد، مگر به همراه محمد(ص) و پس از وفات ایشان به علی(ع) منتقل شد و سپس به امامان بعد از ایشان و پس از آنان به مهدیین دوازده‌گانه نازل خواهد شد: «رُوحُ الْقُدُسِ الْأَعْظَمِ لَمْ یُنَزِّلْ إلَّا مَعَ مُحَمَّدٍ(صل الله علیه و آله) انْتَقَلَ بَعْدَ وَفَاتِهِ إِلَیَّ عَلِیٍّ(علیه السلام) ثُمَّ إِلَیَّ الْأَئِمَّهْ ثُمَّ بَعْدَهُمْ إِلَیَّ الْمَهْدِیِّینَ الِاثْنَیْ عَشَرَ».

نکته قابل توجه اینکه احمد بصری برای هیچکدام از ادعاهای خود ادله عقلی و نقلی معتبری ذکر نکرده و حتی برخی از این اوصاف، مختص رسول گرامی اسلام(صل الله علیه و آله)، حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)، امام مهدی(علیه السلام) و یا حتی در خصوص جبرائیل(علیه السلام) صادر شده‌اند. معصوم است؛ نه به این معنی که خطا نکرده باشد، بلکه به این معنا است که او مردم را از هدایت خارج نکرده و به گمراهی وارد نمی‌کند: «مَعْصُومٍ لاَ بمعنی أَنَّهُ لاَ یخطیء إِنَّمَا بمعنی أَنَّهُ لاَ یَخْرُجُ النَّاسُ مَنْ هَدْیٍ وَلَا یُدْخِلُهُمْ فِی ضَلَالَةٍ». خون امام حسین(علیه السلام) به خاطر خدا و پدرش و احمد الحسن ریخته شده است: « إِنَّ دِمَاءَ الْإِمَامِ الْحُسَیْنُ(علیه السلام) سَأَلْتُ فِی کربلاء لِلَّهِ وَ لِأَجْلِ أَبِیهِ(علیه السلام) وَ لِأَجْلِ أَحْمَدَ إِسْمَاعِیلَ نَفْسِهِ».

 

خبرگزاری شبستان

یکی از این طرفندها پایه‌گذاری جریان‌های انحرافی است که با ادعای مهدویت یا ارتباط با امام مهدی(عج) و امثال آن، مؤمنان ساده‌دل را اسیر هوس‌های زودگذر خود می‌کنند و از جهل، مرکبی برای سوار شدن بر گردۀ آنان می‌سازند؛ گرگ‌هایی که در پوستین گوسفند، ایمان خلایق را می‌درند و به نابودی می‌کشانند و تبعات آن تنها دامن‌گیر گرفتار شدگان در دام این شیادان رهزن نمی‌شود، بلکه چه‌بسا اصل اندیشۀ مهدویت را از نظر‌ها می‌اندازد و در دل‌ها سست جلوه می‌دهد و این هدف غایی جبهۀ شیطان است که ایمان یک نفر و هزار نفر را نشانه نرفته، بلکه اصل ایمان را هدف قرار داده است.

مسیر نخست این است که صرف‌نظر از ادعای احمد حسن و مستندات او، ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که بر اساس روایات اهل‌بیت پس از حکومت امام مهدی چه رخ خواهد داد؟ آیا دوران رجعت آغاز خواهد شد و امامان معصوم(عج) به دنیا بازگشته و حکومت امام مهدی با سرپرستی آنان استمرار خواهد یافت؟ یا این‌که فرزندان امام مهدی جانشین آن حضرت خواهند شد؟ و یا این‌که احتمالات دیگری وجود دارد؟. سومین پرسشی که باید به آن پاسخ داد این است که اساساً برای تشخیص مصادیق فرمایشات پیشوایان معصوم چه راهکارهایی موجود است؟ به تعبیر دیگر، برای تطبیق فرمایشات ائمه بر مصادیق خارجی، چه معیارهایی وجود دارد؟ حل این پرسش از این جهت در نقد احمد حسن راه‌گشاست که او مدعی است بسیاری از آن‌چه ائمه(ع) فرموده‌اند بر او تطبیق می‌شود و او مصداق بسیاری از روایات است.

پیش از ورود به نقد و بررسی، تذکر این نکته ضروری است که چه‌بسا فرقه مورد نظر از نظر اتقان و استحکام ادله و گستردگی در میان جامعه شایسته توجه و پاسخ‌گویی نباشد، اما همین که آیات و روایاتی دست‌آویز فرقه‌ای باطل قرار می‌گیرد، نشان از آن دارد که این آیات و روایات، استعداد بدفهمی و تفسیر باطل را دارند. این چشم‌انداز دل‌انگیز و افق روشن از یک سو دل‌دادگان روشنایی را سرشار از امید و طراوت می‌کند و بذر ایمان و استواری را در دل‌هایشان می‌کارد و از سوی دیگر، کارگزاران ظلمت را به تکاپو وامی‌دارد؛ تکاپویی با همۀ امکانات و توان‌مندی‌ها و با بسیج همۀ نیروها برای ماندن و نابود نشدن.

 

عنوان فارسي: علايم ظهور از ديدگاه مفسران عامه (عنوان عربي: علامات الظهور من منظار مفسري أهل السنة)

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة). عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة). عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة).

منبع



:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آنچه باید در مورد شتاب‌دهنده‌های ذرات بدانید

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی و سازه‌ی موجود در جهان برای بررسی بنیادی‌ترین اجزای طبیعت ساخته شده است و اینترنت جهانی که امروزه در دسترس اکثریت مردم جهان قرار دارد، در سرن برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها‌ی آزمایشگاهی بین دانشمندان اختراع شده است. فیزیک‌دان‌ها‌ی ذرات بنیادی به دو گروه تقسیم می‌شوند، فیزیک‌دان‌ها‌ی تجربی که ماشین‌ها و دستگاه‌ها‌ی بزرگ می‌سازند، آزمایش انجام می‌دهند، داده‌ها را تحلیل می‌کنند و سعی در کشف پدیده‌ها‌ و ذرات جدید دارند. با توجه به اینکه الکترون‌ها به‌راحتی می‌توانند از سطوح بار‌دار با ولتاژ بالا گسیل شوند، برای ولتاژ اعمال‌شده به دستگاه، محدودیت وجود دارد و اینطور نیست که برای غلبه بر مشکل جرم ذرات، تنها ولتاژ دستگاه را بالا ببریم.

طول هر‌کدام از الکترود‌ها‌ی استوانه‌ای به فرکانس و توان منبع ذرات و همچنین به نوع ذرات مورد نظر وابسته است؛ الکترود‌ها‌ی نزدیک منبع، کوتاه‌تر هستند و با دور شدن از منبع، طول الکترود‌ها زیاد‌تر می‌شود. در شتاب‌دهنده‌ی بزرگ هادرونی هفت آزمایش به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود که در این آزمایش‌ها از آشکار‌ساز‌ها‌ی مجزا برای بررسی توده‌ی پروتون‌ها‌ی برخورد کننده استفاده می‌شود. مدل استاندارد شامل ۶۱ ذره‌ی بنیادی است و ذره‌ی هیگز، سال‌ها عنصر گم‌شده‌ی این مدل بود که با پیدا شدن آن در سال ۲۰۱۲، پازل مدل استاندارد تکمیل شد و تاکنون مورد استفاده‌ی فیزیکدانان است.

بنابر این انرژی دو پروتون برخوردکننده می‌تواند با هم جمع شود و ذرات سنگین جدیدی مثل کوارک سر (سنگین‌ترین ذره‌ی بنیادی کشف‌شده) و دیگر ذرات بنیادی طبیعت را به‌ وجود بیاورد. قسمت بعدی تشکیل‌دهنده‌ی شتاب‌دهنده‌ی خطی، یک استوانه‌ی خلأ است که هوای آن به‌وسیله‌ی پمپ تخلیه می‌شود و طول یک شتاب‌دهنده‌ی خطی با توجه به  آن تغییر می‌کند. در این تونل بزرگ، لوله‌ها‌یی قرار دارند که هوای آن‌ها کاملا تخلیه شده است و دو دسته از پروتون‌ها در این تونل بزرگ، شتاب می‌گیرند و از روبه‌رو با یکدیگر برخورد می‌کنند. برای مثال اگر بخواهیم از الکترون‌ها به‌عنوان ذرات شتاب‌دار استفاده کنیم، باید آن‌ها را از روش‌ها‌یی از جمله کاتد سرد، کاتد گرم، فوتو‌کاتد یا تابش رادیویی تأمین کرد.

 

پارس ناز پورتال

گام بزرگ بعدی برای فیزیک برهمکنش های اساسی در درک ماهیت ماده تاریک خلاصه می شود: ماده تاریک از چه چیزی ساخته شده است؟ چند نوع ذره مختلف در آن وجود دارد؟ برهمکنش آنها با یکدیگر چگونه اتفاق می افتد؟ چگونه با ماده شناخته شده برهمکنش می کنند؟ آیا میتواند در توضیح تکامل جهان اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد؟. پروفسور بروس ملادو رهبر گروه تحقیقاتی فیزیک پر انرژی در دانشگاه ویتز خاطر نشان کرد: « بر پایه ی یک سری ویژگی های حاصل از آزمایشات در مرکز شتاب دهنده بزرگ و داده های گردآوری شده تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی، گروه محققان دانشگاه ویتز با همکاری دانشمندانی از کشورهای هند و سوئد توانست.

کشف ذره بوزون هیگز در مرکز شتاب دهنده هاردونی بزرگ دروازه های علم فیزیک را به روی اکتشافات تکان دهنده ی بیشتری باز کرد که از جمله آنها می توان به مشاهده ذرات بنیادی جدیدی اشاره کرد که با نیروها و ذرات ناشناخته ارتباط داشته اند. فیزیک کلاسیک در توضیح تعدادی از پدیده ها ناکام مانده و در نتیجه، بایستی با مفاهیم جدید و انقلابی در آن ایجاد شود، مفاهیمی نظیر نسبیت و فیزیک کوانتومی که تمامی اینها زمینه ساز به وجود آمدن فیزیک مدرن شد.  دانشمندان گروه فیزیک پر انرژی (HEP) دانشگاه ویتواترسند در ژوهانسبورگ وجود ذره بنیادی جدیدی را پیش بینی می کنند: ذره بنیادی جدید با عنوان ” مادالا “(Madala) می تواند در درک بهتر ماده تاریک موثر واقع شود.

» تیم تحقیقاتی مادالا در دانشگاه ویتز متشکل است از حدود ۳۵ دانشجوی اهل آفریقای جنوبی، آفریقا و محققانی که هم اکنون در خصوص بررسی داده های ارسال شده از آزمایشات شتاب دهنده هستند. این گروه از محققان با بهره‌گیری از داده های بدست آمده از یک سری آزمایشات که به کشف و اولین کاوش در خصوص ذره بنیادی هیگز در سازمان تحقیقات هسته ای اروپا منجر شد،. جرمی که امکان لمس، مشاهده و بوییدن آن برای ما وجود دارد، جرمی که به کمک ذره بنیادی هیگز توضیح داده می شود، تنها ۴% از سهم جرم-انرژی جهان را به خود اختصاص می دهد. با پیش بینی فرضیه مادالا، گام های بزرگی برداشته شد و هم اکنون دانشمندان جوان گروه فیزیک پر انرژی دانشگاه ویتز به کاوش های خود در این زمینه ادامه می دهند.

 

خرید کتاب شتاب دهنده ها ذرات بنيادي

مسئولیت وجه پرداخت شده توسط کاربر با مدیریت پرتال بوده و در صورتی که کتاب برای کاربر ارسال شده و مشکلی نباشد، وجه کتاب به ناشر پرداخت خواهد شد در غیر این صورت تا تعیین تکلیف نهایی، وجه کتاب در حساب انجمن باقی مانده و چنانچه کاربر ذی حق باشد، وجوه پرداختی به حساب کاربر برگشت داده خواهد شد. در زیر تصویر کتاب، قیمت پشت جلد و قیمت خالص بعد از اعمال تخفیف، اعلام شده و با ورود به داخل هر کتاب، کاربر می تواند علاوه بر اطلاعات شناسنامه ای، به چکیده کتاب، فهرست مطالب و موضوع های آن دسترسی داشته باشد. در ذیل این اطلاعات، فهرست کتابفروشی های ناشر که کتابهای وی را در تهران و شهرستانها به فروش می رسانند همراه با نشانی و تلفن، ارائه شده و کاربر می تواند کتاب خود را از کتابفروشی های محلی تهیه نماید.

درصورتی که حداکثر ظرف ده روز از تاریخ خرید، اعلامی مبنی بر عدم دریافت یا عدم رضایت از کتاب خریداری شده از طرف کاربر به پرتال اعلام نگردد، خرید مذکور از طرف پرتال، صحیح و کامل تلقی می گردد. لازمه این کارکرد آن است که کاربران بتوانند با کمک سیستم های جستجو با وارد کردن کلید واژه هایی از عنوان، نویسنده یا ناشر کتاب به منابع متعدد از ناشران مختلف دسترسی داشته و خرید نمایند. مثلا کاربر می تواند یا استفاده از جستجوی پیشرفته و موضوع بندی موجود به اطلاعات کتاب های یک موضوع خاص که برای نخستین بار در سال جدید منتشر شده دسترسی داشته و برای خرید انتخاب نماید. بعد از پرداخت وجه توسط کاربر، سیستم ادمین پرتال، بطور خودکار، سفارشات هر ناشر را برای وی ارسال کرده و ناشران می توانند از طریق آیکون (ورود ناشر) به سفارشات خود دسترسی داشته باشند.

در جستجوی پیشرفته علاوه بر امکان وارد کردن اطلاعات بیشتر و جداسازی خاص تر می توان از تقسیم بندی و رده بندی حوزه های مختلف علمی نیز استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری رسید. ناشر با ارسال کتاب یا کتاب های خریداری شده، اطلاعات پستی مربوطه را اعلام داشته و در صورتی که به هر دلیلی امکان ارسال کتاب نداشته باشد، آیکون (برگشت وجه) را علامت می زند. تا قبل از پرداخت وجه، سبد خرید موجود با عنوان (در حال بررسی) در فهرست سفارشات کاربر نمایش داده شده و از طریق آیکون (پرداخت) امکان نهایی شدن خرید وجود دارد.  پیشنهاد می گردد کاربر در بدو ورود از آیکون (ورود کاربر) در بالای صفحه اصلی، استفاده کرده تا در حین خرید نیازی به وارد کردن کد و رمز خود نداشته باشد.

 

فیزیک هسته ای و مقالات و مطالب ...

در آن زمان سوال برای دانشمندان فیزیک هسته ای این بود که آیا این امکان وجود دارد که با اعمال اختلاف پتانسیل بتوان ذرات اتمی را با انرژی و شتاب زیاد به هدفی برخورد داد که به تولید و تحقیق درباره عناصر مصنوعی مورد نظرپرداخته شود؟ تئوری اثر تونل نتیجه و راهبردی بود که توسط گامو به رادفورد پیشنهاد گردید و سپس با اختیارات واگذار شده از سوی رادفورد به کاک کرافت و والتون اولین تلاشها در این راستا به عمل آمد. بنابراین دراین راستا، دانشمندان فیزیک هسته ای می باید در جستجوی دستیابی به باریکه هایی از ذرات باردار وپر انرژی باشند که پاسخ در نیاز به انرژی های چند مگا الکترون ولت ودر بعضی موارد، به دلیل طبیعت ماده، انرژی چندین گیگا الکترن ولت را برآورده سازد.

حجم و ابعاد شتابدهنده ها از حدود یک متر تا اندازه یک شهر با کاربردهایی جهت حل پیچیده ترین موضوعات دنیای فیزیک هسته ای از ذرات فیزیک بنیادی، تا کاربردهای پزشکی، صنعتی، زیست محیطی و نانو تکنولوژی را شامل میشود. اگر یونها یک بار داشته باشند، مثل پروتن یا دوترون، انرژی جنبشی آنها در هنگام ورود به الکترود منفی حدود یک الکترون ولت می باشد که برابر است با اختلاف بالقوه هر ولت بین دو الکترود. در هر صورت، این سدها یکی پس از دیگری مرتفع گردید و امروزه ذرات را با سرعت نزدیک به سرعت نور وبا انرژی های حتی یک تریلیون الکترون ولت در شتاب دهنده های کوچک و بزرگ شتاب می دهند.

زمانی که دانشمندان فیزیک هسته ای سخت مشغول مطالعات ذرات بنیادی و تبدیل اتم به اتم دیگری بودند،ایده بمباران هسته اتم به عنوان هدف توسط ذره های باسرعت بالا شکل گرفت. در اینجا مشکل شتاب دادن ذرات تولید شده با انرژی های بالایی دارند که نیاز به ولتاژ بالا دارد، ولتاژ بالا هم دارای مشکل نگهداری وعایق کاری الکتریکی است. اگر ولتاژ بالاتری تامین شود، پروتون به مقدارE الکترون ولت انرژی دریافت می کندو صرف نظر از طول لوله شتابدهنده اختلاف Eولت میشود. طبیعی بود که اعمال این اختلاف پتانسیل، فقط روی ذرات باردار، آنهم در میدان های الکتریکی یا مغناطیسی میتواند میسر باشد.

 

در پی بنیادی‌ترین سوالات بشر: در دل شتابدهنده‌ها چه خبر است؟

سیستمی که از طریق آن در حال مطالعه این مطلب هستید، لباسی که تن شماست، صندلی که روی آن نشسته‌‎اید و غذایی که می‎خورید، از اتم‌‎هایی تشکیل شده‌‎اند که در قدیم فرض می‎شد بنیادی‎‌تر از آنها وجود ندارد و کوچک‎ترین ذرات سازنده همه چیز در جهان هستند؛ اما امروزه می‎دانیم ذرات بسیار کوچک‎تر دیگری هم وجود دارند که اتم از آن‎ها ساخته شده ‎است. شتاب دادن ذراتی که می‎‌شناسیم و برخورد دادن‎شان با یگدیگر گاهی ذرات تازه‌‎ای را به وجود می‌‎آورند که پیش‌تر نمی‎‌شناختیم؛ اما کار فیزیک‎دان‎‌های ذرات این است که بر اساس خواص و ویژگی‎‌هایی که ذره‎‌ها دارند بتوانند آن‌ها را پیش‌‎بینی کنند و به این ترتیب تکه‎‌های ناشناخته پازل را کامل کنند.

این که چرا مواد دارای جرم هستند و در اثر چه فرایندی در اولین لحظات شکل گیری عالم ماده جرم دار به وجود آمده است؟ «بوزون هیگز» در پاسخ گویی به موجودیت دنیا و وجود ماده ای که جرم دارد، آن قدر حائز اهمیت بود که دو دانشمندی که در کشف این ذره مهم نقش داشتند، برنده جایزه نوبل فیزیک شدند. یک گروه مدام در آزمایشگاه در حال تجربه و آزمایش هستند، داده‌‎ها را تحلیل می‎‌کنند و سعی در کشف و بررسی ذرات جدید دارند و گروه دیگر فیزیک‎دان‎‌های نظری هستند که تلاش می‎‌کنند پدیده‎‌های درون آزمایشگاه را توصیف کنند و دلایل رخ دادن پدیده‎‌ها را توضیح بدهند. شاید از خودتان بپرسید اصلا چرا باید ذرات خیلی کوچک درون اتم‎‌ها را با هم برخورد بدهیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌‎افتد؟ یا به این فکر کنید که تکمیل شدن جدول ذرات بنیادین در فیزیک چه تفاوتی در زندگی ما ایجاد می‎کند یا اصلا چرا این همه برایش هزینه می‎‌شود؟.

این که شواهد نشان می دهد میزان ماده و پاد ماده موجود در عالم تقریبا با هم برابر است و این به معنای آن است که نباید جهان به شکل پایدار امروز وجود داشته باشد چرا که ماده و پاد ماده با مقدار حدودی مساوی، باعث خنثی شدن یکدیگر و در نهایت نابودی هم می شوند. بررسی ذرات مختلف مدل استاندارد در دل شتابدهنده‎‌ها و کشف رفتارهای‌شان کمک می‎‌کند تا ببینیم کیهان چه طور شکل گرفته ‎است؟ زیرا همین ذرات بودند که ساختارهای مختلف کیهانی را شکل دادند و به مرور آنچه امروز از عالم می‎شناسیم را پدید آوردند. در این روش اطلاعات به جای پردازش در داخل مرکز به چندین کامپیوتر در نقاط مختلف فرستاده می‌شود و هر کامپیوتری قسمتی کوچک از پردازش را انجام می‌دهد ولی در عوض مجموع این پردازش‌ها، انبوهی از اطلاعات پردازش شده و آماده مطالعه می‌شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

لیست قیمت خرید نهال انگور

ارقام نهال انگور، قابل عرضه در آریانهال شامل نهال مویز بی دانه، نهال ردکارنت، نهال لعل حسینی، نهال کندری، نهال خلیلی، نهال قزل اوزوم، نهال فیلیم سیدلس بی دانه، نهال عسگری، نهال صاحبی سیاه، نهال شاهانی، نهال ریش بابا، نهال سیاه سردشت، نهال ردگلوب، نهال پرلت، نهال کریسمون سیدلس، نهال بی دانه زرد کشمشی، نهال بی دانه قرمز، نهال بلک سیدلس، نهال بلک ویلیام، نهال وایت کارنت، نهال شمشیری، نهال یاقوتی، نهال شصت عروس، نهال شامپاین و نهال فخری است. این میوه مغذی برای تقویت قوای جسمی، زیبایی پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو، درمان میگرن، تقویت بینایی، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از سرطان سینه، درمان آسم و یبوست مفید است.

در مناطق سردسیر می توان انواع ارقام نهال سیاه سردشت، نهال لعل حسینی، نهال رد کارنت، نهال فیلیم سیدلس بی دانه، نهال بی دانه زرد کشمشی، نهال وایت کارنت و نهال فخری را کاشت. مناطق گرمسیری اگر چه مناسب برای کاشت درخت انگور نیست ولی برخی ،ارقام نهال انگور، مانند انگور عسگری و یاقوتی را می توان در این نوع شرایط آب و هوایی پرورش داد. برای هر یک از نهال های عرضه شده توضیحات کامل وجود دارد لذا می توانید بسته به هدف از خرید و منطقه کاشت نهال نسبت به تهیه مناسب ترین ارقام نهال اقدام نمائید. نکته قابل توجه اینکه معمولا در سال اول و دوم محصولی از نهال های جدید نباید انتظار داشت بنابراین هنگام خرید نهال به زمان بهره وری نهال باید توجه داشت.

نکته مهم در هنگام تهیه نهال های انگور این است که قبل از کاشت نهال در زمین، ابتدا به مدت ۲۴ ساعت آنرا بطور کامل در آب خیسانده و کاملا غوطه ور کنید. انگور دارای انواع ویتامین های گروه B، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، اسید فولیک، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم، روی و فسفر است. جهت بررسی بهترین نهال انگور و سفارش مناسب ترین نوع با توجه به منطقه محل کاشت و هدف از کاشت نهال با کارشناسان آریانهال مشورت نمائید. پس از انتخاب شاخه های مناسب آنها را در سردخانه و یا در زیر ماسه های نرم و مرطوب که دمای آن پائین است تا فصل بهار نگهداری می کنند. معمولا در فصل بهار و با گرم شدن هوا، در محدوده دمایی ما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد جوانه زنی و فعالیت درخت انگور شروع می شود.

 

لیست قیمت خرید نهال گردو

زیرا نهالکاری بسیار امر سخت و دشواری می باشد، از آن طرف کشاورز با هزینه ی بسیار زیاد اقدام به احداث باغ نهال گردویی می کند تا با گذشت چند سال نتیجه ی سرمایه گذاری خود را ببیند، پس بهتر است در انتخاب دقت بیشتری صورت پذیرد و خدمات پس از فروش واقعی را ملاک قرار دهند. و… دیگر نهالستان های گردو، در حال حاضر از مراجع اصلی تولید و تکثر نهال های گردو در فضای اینترنت می باشند، اما در نظر داشته باشید بهتر است حین خرید نهال گردو از سلامت و اصالت نهال ها حتما اطلاع یابید و با چشمانی بسته اعتماد نکنید. در این فرآیند درختان در برابر آفات و بیماری ها و شرایط آب و هوایی و مهمتر از همه، رشد و باروری درختان گردو بیشتر شده و در نتیجه درختان اصلاح نژاد شده می تواند عملکرد بهتری برای باغداران به همراه داشته باشد.

درختان گردو ایرانی معمولا از سال های سوم تا ششم باردهی اولیه خود را آغاز می کنند، اما درختان گردو فرانسه، ترکیه و آمریکا در سال های ابتدایی ( از سال اول یا دوم کشت) نیز باردهی اولیه خود را آغاز می نمایند. آمریکا در رتبه اول، ترکیه در رتبه دوم و ایران در رتبه سوم درختان گردو از نظر میزان باردهی قرار می گیرند و در رده بندی مزه و طعم، می بایست ایران، سپس ترکیه و آمریکا را در این رده بندی، امتیاز دهی نماییم. اما در مقابل، اصلاح نژاد های فراوانی که بر روی نهال گردو های خارجی ( ترکیه و آمریکا)  انجام شده است، سبب مقاوم سازی بیشتر آنها در برابر آفات و بیماری ها شده است و رشد و وزن محصولات آن را بیشتر کرده است.

از جمله مهمترین آنها می توان به زهکشی مناسب، هرس به موقع درختان گردو، آبیاری منظم و دوره ای، کود دهی و سم پاشی اصولی و اصولی اشاره کرد که هر کدام در مباحث جدا گانه و مفصلی را نیاز به توضیح دارد. نکته مهم  در مورد ارتفاع از سطح دریا که بیشتر افراد آن را اشتباه می گیرند وضعیت دما در مناطق محل کشت است و به این معنا که زمین های دارای ارتفاع زیاد لزوما سردسیر و با دمای پایین نیستند. دیر گل بودن و یا زود گل بودن درختان گردو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر درخت گردو را می بایست با توجه به نژاد و مهم تر از همه شرایط جغرافیایی منحصر به فرد خود خریداری نمایید. با مراجعه به این مطالب می توانید از درختان گردوی مناسب با جغرافیای منطقه خود اطلاعات دقیقی را کسب کنید و سپس اقدام به خریداری نهال گردو مورد نظر، بر اساس خصوصیات بیان شده کنید.

 

انواع میوه گلخانه ای و پرورش آنها

انواع میوه گلخانه ای برای کاشت و پرورش در محیط گلخانه شامل کدام میوه ها می باشد؟ کدام یک از میوه های گلخانه ای سود بیشتری دارند و می توان آنها را در هر شرایط آب و هوایی پرورش داد؟ چگونه می توان کشت گلخانه ای را با هزینه مناسب راه اندازی کرد تا بتوان میوه های پرفروش را تولید و به بازار عرضه نمود؟. شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که انواع میوه گلخانه‌ ای که بهترین رشد را در گلخانه ها دارند شامل کدام موارد هستند؟! با یک گلخانه نسبتاً متوسطه با اندازه ۸ فوت در ۶ فوت می توانید مکانی برای پرورش بهترین میوه‌های گلخانه ‌ای آماده کنید. حتی بعضی اوقات می توانید نام میوه کیوی را در توصیه های پرورش میوه در گلخانه مشاهده کنید؛ البته ایده خوبی نیست! اگرچه پرورش کیوی در ظروف بزرگ امکان پذیر است، اما کار ساده ای نیست.

وجود درختان پرتقال و لیمو در یک گلخانه بسیار جالب است، با این حال، برای برداشت میوه از درختان مرکبات در گلخانه، باید انواع مختلفی را برای پرورش در گلخانه انتخاب کنید. علاوه بر انواع میوه گلخانه ‌ای، تولید کنندگان در جامعه امروزه ترجیح می دهند علاوه بر محصولات شناخته شده، سبزیجات  و گل و گیاه زینتی را نیز در گلخانه ها پرورش دهند. در همان شرایط بود که اصطلاح گلخانه گرمسیری به وجود آمد چرا که مردم به این علاقه مند شدند که موز، آناناس و میوه های کمیاب و ناحیه گرمسیری را در گلخانه ها پرورش دهند. درختان سیب ، خود بارور نیستند، بنابراین آنها برای گرده افشانی گل ها که پس از آن به میوه تبدیل می شوند، به یک درخت سیب گل دار متفاوت دیگر در نزدیکی خود احتیاج دارند.

شما می توانید یک درخت انجیر را در گلخانه ای در گلدان پرورش دهی ، به این ترتیب، در این شرایط، میوه انجیر در مقایسه با رشد مستقیم آن در زمین، بهتر تولید می شود. میوه کیوی، سخت رشد می کند و دارای برگ های بسیار بزرگ است، بنابراین برای رشد در گلخانه مناسب نیست؛ درخت کیوی، سایه ای برای سایر گیاهان ایجاد می کند. درختان مرکبات که از دانه تکثیر می شوند، فقط زمانی رشد می کنند که از نظر قد بسیار بلند شوند، بنابراین برای پرورش در یک گلخانه، چندان مناسب نیستند. میوه ها در اواخر تابستان روی گیاه، به اصطلاح، می رسد و به شکل گلوله های براق طلایی دیده می شوند که با پوسته های قهوه ای و کاغذی پوشانده شده اند.

 

آشنایی با شرایط نگهداری میوه در سردخانه

برای مثال ممکن است در طول روز از چند شهر یا مزرعۀ متفاوت میوه وارد سردخانه شود، که هر محصول دارای کیفیت متفاوتی خواهد بود و باید به کمک نیروهای انسانی یا به شکل اتوماتیک عمل سورت کردن میوه‌ها انجام گیرد. برای مثال پرتقال را به مدت زمان چهل و پنج تا هشتاد روز می‌توان در محدودۀ دمایی پنج تا هفت درجۀ سانتی‌گراد نگهداری کرد؛ اما محدودۀ دمایی برای نگهداری توت فرنگی باید بین صفر تا دو درجۀ سانتی‌گراد باشد. به همین خاطر است که میوه‌های رسیده اگر در شرایط آب و هوایی مناسبی نگهداری نشوند، خیلی زود دچار لهیدگی شده، رطوبت خود را از دست می‌دهند و سپس سطحشان چروک افتاده و در نتیجه دیگر قابل مصرف نخواهند بود.

نکتۀ دیگر اینکه هر چقدر میزان تنفس میوه کندتر شود، فرایند عبور از مرحلۀ فیزیولوژیکی و رسیدن به مرحلۀ پیری زمان بیشتری طول می‌کشد و در نتیجه میوه را برای زمان بیشتری می‌توان نگهداری و ذخیره کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که میوه‌ها در زمان رسیدن به بلوغ فیزیولوژیک بیشترین میزان تنفس را خواهند داشت و هرچه به سمت رسیدگی و پیری پیشروی می‌کنند، از میزان تنفس آنها کاسته می‌شود. زمانی که میوه‌ها از درخت جدا می‌شوند، همین‌طور که گفته شد همچنان تنفس خود را ادامه می‌دهند؛ که نتیجه این فعالیت متابولیکی، تجزیۀ ملکول‌های پیچیده به ملکول‌های ساده‌تر است. در مرحلۀ رسیدن، بافت میوه چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ساختار شیمیایی دچار تغییراتی می‌شود که نتیجۀ آن تغییر شکل ظاهری پوسته، نرم شدن بافت درونی آن و تغییر طعم و مزۀ محصول است.

به طوری که اگر طبق اصول تعیین شده این محصولات نگهداری نشوند، به سرعت کیفیت ظاهری و ارزش غذایی خود را از دست داده و زیان بالایی را به فروشنده‌گان و سردخانه‌داران وارد می‌کند. البته که یونانیان متوجه این ترکیب شیمیایی و نقش آن در رسیدن میوه نبودند، بلکه از برش دادن سطح برخی میوه‌ها مثل انجیر برای بهبود کیفیت و رسیدگی دیگر محصولات کمک می‌گرفتند. ضرب المثل معروف یک سیب گندیده کل سبد را خراب می‌کند، دقیقاً بر مبنای همین فرایند تولید اتیلن و در نتیجه رسیدگی میوه‌ها و عبور آن‌ها از فاز بحرانی رسیدگی ساخته شده است. به همین خاطر اگر قصد نگهداری کوتاه مدت یا بلند مدت آن‌ها را داشته باشیم، باید به شکلی گاز اتیلن تولیدی را از فضا خارج کرده و فرایند تنفس میوه‌ها را کند یا متوقف کنیم.

 

فواید انجیر

طبق گفته ایشان، این میوه جزء میوه‌های بهشتی محسوب می‌شود که برای درمان بیماری بواسیر بسیار موثراست، بیماری نقرس را درمان می‌کند، سیستم بدن را تقویت کرده و ضعف را از بین می‌برد، همچنین در تقویت قوای جنسی هم بسیار مفید است. همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، فیبر فراوان موجود در انجیر خشک، موجب می‌شود شما احساس سیری را برای مدت طولانی داشته باشید و در بدن خود انواع مواد مهم معدنی و ویتامین‌ها را نیز حفظ کنید. با توجه به آنتی اکسیدان‌هایی که در این محصول وجود دارد، خوردن آن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن افزایش یافته و ویروس‌ها نتوانند به راحتی در بدن شما اختلال ایجاد کرده و شما را بیمار کنند.

اما مصرف آن به تنهایی در طول روز به دلیل فیبر زیادی که دارد، تا مدت‌ها شما را سیر نگه داشته و اجازه ورود کالری بیشتر به بدن شما را نمی‌دهد و در نتیجه باعث لاغری شما خواهد شد. همچنین این میوه در ملین کردن نیز مؤثر بوده و از این طریق باعث می‌شود تا فردی که دچار یبوست است، احتیاجی به فشار آوردن نداشته باشد؛ پس بواسیر او رفته رفته خوب خواهد شد. همین کربوهیدرات‌ها در انجیر به خصوص انجیر خشک و فیبر و قندهای طبیعی موجود در آن، باعث شده است که این محصول از جمله میوه‌های مغذی در رژیم‌های غذایی به حساب آید. اگر به هر دلیل به بیماری کم خونی دچار شده‌اید، حتماً در رژیم غذایی خود استفاده از انجیر را قرار دهید تا از بی نظیرترین فواید انجیر، در این زمینه بهره مند شوید.

همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، میوه انجیر از جمله محصولاتی است که خشک شده آن هم بسیار پر طرفدار است و در انواع آجیل و دیگر خوراکی‌ها نیز قرار می‌گیرد. برای مثال،‌ امام رضا در حدیثی گفته است، بوی بد دهان با انجیر از بین می‌رود و استخوان‌های بدن مستحکم می‌شوند، در رویش مو و درمان درد بدن هم موثر است. در کشور ما ایران، شهرستان استهبان استان فارس بزرگترین تولید کننده انجیر دیم در جهان محسوب می‌شود که محصول آن از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است. از جمله فواید انجیر، می‌توان پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول، حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون، پیشگیری از سرطان روده و همچنین سرطان سینه را نام برد.

یکی از بهترین نکات درمانی در رابطه با میوه انجیر آن است که انجیر خشک را با گلاب برای چند ساعت خیسانده و صبح ناشتا میل کنید تا بواسیر شما برطرف شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

سامانه سهمی با دارا بودن تحلیل گران متخصص، با تجربه و حرفه ای در بازار سرمایه و با بهره مندی از امکانات نرم افزاری در راستای کسب حداکثر میزان سود و خلق ارزش برای سرمایه گذاران و کلیه علاقمندان در کنار ایشان به عنوان تحلیل گر مطمئن ارائه خدمات می نماید. وارد شدن به بازار سرمایه از روش مستقیم به دلیل تخصصی بودن بورس در بیشتر مواقع منجر به ضرر و از بین رفتن سرمایه گذاران می شود به همین دلیل متقاضیان فعالیت در بورس به ناچار همواره از منابع غیر رسمی اطلاعات مربوط به آموزش و یا تحلیل را دریافت می نمایند. #سهام #ارز #طلا #سهم #دلار #بورس #سیگنال #آموزش_بورس #تحلیل_تکنیکال #تحلیل_بنیادی.

-- فیلترنویسی و پیدا کردن سهم مناسب برای خرید، براحتی و بدون نیاز به کدنویسی. فیلترهایی مانند RSI، کندل استیک، میانگین‌های متحرک، CCI،  MFI، AROON، WR، MFI و. -- و خدمات بسیار دیگر  از قبیل نرخ دلار و سکه و طلا و  ارز دیجیتال و. --تشخیص الگوهای کندل استیک توسط ربات‌های بسیار  هوشمند سهمی:.

ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری سهمی و معمای استقبال از آنان توسط سرمایه گذاران

2 مدرس، گروه مدیریت مالی و بیمه، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 4 دانشیار ، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 1 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

درآمد فروش و سرمایه سهمی

درآمد خالص شامل تمام کسورات مربوط به عودت کالاها، احتمال عدم تحویل محموله و هزینه حساب‌های دریافتنی غیرقابل وصول (هزینه مطالبات سوخت شده که در ترازنامه تحت عنوان ذخیره‌ی مطالبات مشکوک الوصول ذکر می‌گردد) است. همانند نام آن (سرمایه پرداخت شده)، این حساب حقوق تنها به مبلغ پرداخت شده توسط سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اشاره دارد و شامل مبالغ تولیدشده توسط کسب ‌و کار نمی‌شود، که در حساب سود انباشته ذخیره می‌گردد. سرمایه سهمی یک ردیف مهم است، اما در برخی موارد توسط شرکت‌ها به انواع مختلف حقوق صادره تفکیک می‌گردد و می‌تواند نشان‌دهنده سهام عادی یا سهام ترجیحی باشد که سهام ترجیحی شامل ارزش اسمی سهام است.

هنگامی که یک شرکت تأسیس می‌گردد، اگر تنها دارایی آن نقدینگی سرمایه‌گذاری شده توسط سهامداران آن باشد، ترازنامه در سمت راست و از طریق سرمایه سهمی یک حساب حقوق صاحبان سرمایه تراز می‌گردد. سرمایه سهمی (Share capital) (سرمایه سهامداران، سرمایه حقوق صاحبان سهام، سرمایه پرداخت شده مبلغی است که جهت استفاده در کسب ‌و کار توسط سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری شده است. از طریق معادله اصولی که در آن دارایی‌ها معادل بدهی‌ها به علاوه حقوق هستند، ملاحظه می‌کنیم که دارایی‌ها باید از طریق یکی از این دو تأمین شوند. به طور خلاصه، اگر یک شرکت ۱۰ میلیون دلار با ارزش اسمی ۱۰۰ هزار دلار صادر کند، سرمایه حقوق صاحبان سهام آن به شکل زیر تفکیک می‌گردد:.

یک روش پیش روی شرکت جهت تأمین دارایی‌ها، ایجاد بدهی (استقراض وجه یا صدور بدهی) و بنابراین ایجاد تعهدات است که باید بازپرداخت شود. بخشی از درآمد فروش می‌تواند به شکل نقدی پرداخت شده و بخشی نیز می‌تواند از طریق مفاهیمی مانند حساب‌های دریافتنی اعتباری باشد. ثانیاً، به عنوان اولین مورد در صورت درآمد، درآمد فروش ردیفی مهم در مبنای بالا به پایین پیش‌بینی اظهارنامه درآمد است. استهلاک و مخارج SG&A از سود ناخالص کسر می‌گردد تا حاشیه عملکردی که تحت عنوان EBIT نیز شناخته می‌شود، محاسبه گردد. اولین خط در صورت درآمد، درآمد فروش است و این امر از دو جهت اهمیت دارد: اولا، نقطه آغازین رسیدن به درآمد خالص است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

ترگمان - ترجمه plantain به فارسی | معنی plantain به فارسی

از آنجایی که زبان محاوره فارسی بسیار متفاوت از زبان رسمی است موتور ترجمه محاوره به صورت کاملا مستقل از موتور رسمی آموزش داده شده در ابتدای درخواست شما رسمی یا محاوره بودن متن به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی شده و مناسب‌ترین موتور برای آن انتخاب می‌شود. از آن‌جایی که در موتور‌های ترجمه نورونی حجم پیکره آموزش‌داده‌شده به ماشین یکی از مهمترین شاخصه‌های افزایش کیفیت است از همه علاقمندان و مترجمین درخواست‌ می‌کنیم تا ما را در افزایش کیفیت این موتور یاری کنند. از آن‌جایی که در موتور‌های ترجمه نورونی حجم پیکره آموزش‌داده‌شده به ماشین یکی از مهمترین شاخصه‌های افزایش کیفیت استاز همه علاقمندان و مترجمین درخواست‌ می‌کنیم تا ما را در افزایش کیفیت این موتور یاری کنند.

موتور محاوره ترجمه ترگمان یک موتور ترجمه‌ماشینی نورونی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ژرف است که با استفاده از پیکره متنی با بیش از ۳۰ میلیون کلمه متن انگلیسی ترجمه‌شده به فارسی آموزش دیده است. موتور رسمی ترجمه ترگمان یک موتور ترجمه‌ماشینی نورونی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ژرف است که با استفاده از پیکره متنی با بیش از ۶۵ میلیون کلمه متن انگلیسی ترجمه‌شده به فارسی آموزش دیده است. تا کنون علاوه بر موتور ترجمه، بیش از ۱۲ میلیون کلمه متن این پیکره نیز به صورت متن‌باز منتشر شده و از طریق سایت پارسیگان در اختیار محققین قرار گرفته است. تا کنون علاوه بر موتور ترجمه، بیش از ۲۵ میلیون کلمه متن این پیکره نیز به صورت متن‌باز منتشر شده و از طریق سایت پارسیگان در اختیار محققین قرار گرفته است.

بخش عمده این پیکره شامل اخبار گردآوری و ترجمه‌شده از خبرگزاری‌های معتبر نظیر cnn، bbc، reuters و مجلات خارجی در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ گردآوری شده است. بخش دیگری از این پیکره با انتخاب جملات ترجمه‌شده از سایت ویکی‌پدیا آماده شده و بخشی دیگر از آن به مقالات علمی و تخصصی اختصاص داده‌شده است. بخش عمده این پیکره شامل زیرنویس فیلم‌ها است و مجموعه‌ای از رمان‌ها، و داستان‌های ترجمه‌شده نیز در این پیکره گردآوری‌شده‌اند. با کمک ماشین شما هم می‌توانید با سرعتی بیش از سرعت یک مترجم حرفه‌ای ترجمه‌های باکیفیت قابل‌قبول داشته باشید. با این حساب، ترجمه‌ی یک پست از یک وبلاگ خارجی (که حدوداً ۵۰۰ کلمه دارد) مجموعاً ثانیه طول می‌کشد.

 

خانواده (تیره) : تیرکمان آبی - Alismataceae - گل و گیاه - نارگیل

گل‌ها يک‌جنسى و يا دو جنسي، منظم، داراى سه کاسبرگ، سه گلبرگ و شش پرچم و برچه (گاهى بيشتر) هستند. تولیدمثل و گرده افشانی: گیاهانی هرمافرودیت، یا یک پایه، یا دوپایه، یا یک پایه ی پلی گام. فیزیولوژی، فیتوشیمی: گیاهانی C3 و CAM. دارای پروآنتوسیانیدین ها یا فاقد آنها؛ درصورت وجود پروآنتوسیانیدین ها دارای سیانیدین. تخمدان فوقاني، تخمک يک تا دو عدد تمکُّن قاعده‌اى يا حاشيه‌اى و ميوهٔ آنها فندقه است. گياهان اين تيره آبزى بوده و داراى ساقه‌هائى منفرد، گل‌دهنده و بدون شيرابه‌ هستند. گل آذین، میوه و دانه: گل ها بصورت مجتمع در گل آذین های خوشه ای یا بصورت منفرد.

دارای فلاونول ها یا فاقد آنها؛ درصورت وجود فلاونول ها دارای کمفرول و کوئرستین. برگ‌ها غالباً پهن و گل‌آذين آنها به‌صورت پانيکول يا به‌ندرت چتر است. شهد مترشحه از پوشش گل یا اندام های جنسی ماده یا از اندام های جنسی نر. جغرافیا، سیتولوژی: نواحی معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری. برچه میوه دهنده بصورت شکوفا یا ناشکوفا؛ فولیکولی یا فندقه ای. اين گياهان بيشتر آبزى بوده و در مناطق معتدله و گرم مى‌رويند. آناتومی برگ: دارای روزنه های پاراسیتیک یا تتراسیتیک. گل ها براکته ای؛ منظم؛ چرخه ای؛ چهارچرخه ای تا پنج چرخه ای. Alisma ,  Baldellia,  Burnatia,  Caldesia,  Damasonium,  Echinodorus,  Limnophyton,  .

یکساله یا چندساله؛ دارای برگ های متراکم اولیه؛ ریزوم دار.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

زوفا یک گیاه تقویت کننده ایمنی بدن محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد آرامش و رفع اضطراب‌ها می‌تواند مشکلات قاعدگی مانند علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی را تسکین ببخشد، همچنین با ایجاد آرامش و انرژی در بدن به افزایش اکسیژن منجر می‌شود. برای مصرف این گیاه به صورت جوشانده باید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه خشک شده را در ۲/‏۱ فنجان آب به صورت رقیق بریزید و هر‬ روز برای مصرف آن تنها ۲/‏۱ آن فنجان را بنوشید و باقی آن را برای روز دیگر کنار بگذارید. تهیه حشره کش‌ها، نابودی شپش‌ها، آب نبات، سس‌ها، پودینگ ها، طعم دهنده‌ها، رایحه صابون‌ها و عطرها از مواردی ست که گیاه زوفا در تهیه آنها کاربرد دارد.

برای تهیه ضماد گیاه زوفا باید گیاه را در طی ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورند و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. این گیاه دارای رنگ بنفش است و بوته‌ای بلند و باریک دارد، برگ‌های وارونه این گیاه به همراه ساقه آن نیز خواص زیادی را در خود جای داده‌اند. زوفا یک گیاه درمانی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن، فرد را از بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص استفاده عرق و روغن گیاه زوفا محسوب می‌شود. زوفا یک گیاه بومی معطر در مدیترانه است؛ در کتاب‌های سنتی طبی به استفاده از این گیاه حتی در زمان مسیحیت هم اشاره شده است.

این گیاه در درمان سرماخوردگی به علت وجود خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب و عفونت‌ها مؤثر بوده است. به گزارش ایمنا، گیاه زوفا یک گیاه درمانی محسوب می‌شود که رنگ بنفش دارد و در سرزمین‌های بومی مدیترانه رشد می‌کند. این گیاه در درمان عفونت‌هایی همچون عفونت ریه به علت خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد، بسیار مفید واقع شده است. لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین ها از مواردی هستند که ترکیبات زیست فعال را تشکیل می‌دهد. گیاه زوفا در درمان بیماری‌ها و سلامت بدن انسان مؤثر است اما مصرف افراطی آن عوارض زیادی را در پی دارد. زوفا با کمک به دفع بهتر ادرار، دستگاه ادراری را بهبود بخشیده و التهاب موجود در آن را رفع می‌کند.

 

گل زوفا؛ مفید برای آسم و تنگی نفس

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مصرف دم کرده گیاه زوفا را با عسل برای ورم گرم ریه، تنگی نفس و آسم مفید دانست و ادامه داد:  مصرف آن با سکنجبین مسهل اخلاط غلیظ است و ضماد آن با آب برای درمان ورم های گرم و با سرکه رقیق برای تحلیل ورم های سرد و خون مردگی پلک چشم اثرات مفیدی دارد. مهندس راغ آرا گفت: برای رفع حالت تنفس با نفس های کوتاه و سریع از زوفا استفاده می شود و غرغره با دم کرده زوفا برای درمان درد گلو مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دم کرده زوفا به صورت کمپرس برای تسکین درد در موارد شکستگی استخوان، سوختگی و جراحت های پوستی نیز کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی استان با تاکید بر اینکه زوفا اثر بازدارنده رشد ویروس تبخال را دارد و برای این منظور از کمپرس دم کرده آن استفاده می شود، افزود: همچنین برای رفع تحریک های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوانزا اثربخش است. برای تهیه کمپرس زوفا30 گرم گیاه خشک را در نیم لیتر آب جوش به مدت 1۵دقیقه دم کرده و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار می دهند، همچنین برای تهیه دم کرده زوفا روزی ۳ نوبت و هر نوبت یک قاشق مرباخوری گیاه را در نصف لیوان آب جوش به مدت 10تا 1۵ دقیقه دم می نمایند. وی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری هیستری کاربرد دارد، افزود: برای درمان کولیک از آن استفاده می شود، در بیماری آسم اثرات مفیدی دارد، نیرو دهنده، مقوی معده و خلط آور است.

اما باید توجه داشت که در نقاط مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی به طورسنتی از گیاه دیگری به نام زوفا استفاده می شود. نکات احتیاطی: زوفا از طرف سازمان غذا و دارو در آمریکا از جمله گیاهان بی خطر شناخته شده است.

بررسی کالزایی در گیاه دارویی زوفا (Hyssopus officinalis)

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

تأثیر گیاه زوفا، آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد، ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. اکبری زاده نظر، خطیب جو علی، ورمقانی صیفعلی، جعفری هوشنگ، شکری علی نقی.

نتایج برخی بررسی‌ها نشان داده است گیاه زوفا با داروهای ضد صرع، داروهای ضد ویروسی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای دیابت تداخل دارویی دارد، همچنین جوشانده‌های گیاهی حاوی زوفا ممکن است با گلوکوکورتیکوئیدها (ترکيباتى فارماکولوژيک که در انواع مختلفى از اختلالات نظير آسم، آرتريت روماتوئيد و پسوريازيس مصرف مى‌شوند) تداخل ایجاد کند، بنابراین لازم است قبل از مصرف این گیاه و فرآورده‌های دارویی به دست آمده از آن حتما با پزشک و داروساز مشورت شود. مهم‌ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس موجود در برگ زوفا و ساقه‌های سبز آن را پینوکامفن تشکیل می‌دهد، از ترکیبات مهم دیگر اسانس می‌توان به آلفا و بتاپنتین، کامفن و الکل‌های سزکویی ترپن اشاره کرد، همچنین در روغن زوفا ترکیبات مونوترپن و سکوترپن وجود دارد و برگ‌ها حاوی ماده‌ای به نام هیسوپین است که طعمی تند و مطبوع به آنها داده است.

اسانس این گیاه خاصیت آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ و ضد باکتری دارد و یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده شربت‌های گیاهی برای درمان عفونت‌هاي ویروسی مانند سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم است، اسانس زوفا همچنین حاوي مواد ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده و در درمان مشکلات گوارشی، دیابت، التیام زخم‌ها و رفع مشکلات پوستی موثر است. شربت ضد سرفه زوفا، زوفی‌‌بل و زوفا عسلی برخی از فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه هستند که به عنوان ضد سرفه، خلط‌آور، برطرف کننده آسم، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی و بهبود آلرژی‌های فصلی تجویز می‌شوند، شربت زوفا پلاس برای دفع بلغم و باز کردن گرفتگی‌ها و پماد زخم و سوختگی گل زوفا از دیگر فرآورده‌های دارویی این گیاه است.

زوفا گیاهی ضد افسردگی و نشاط آور است و باعث کاهش عصبانیت، استرس و اضطراب می‌شود، متخصصان طب سنتی معتقدند چکاندن چند قطره روغن این گیاه در آب موجود در وان حمام به رفع خستگی، کوفتگی و درد بدن کمک می‌کند، همچنین امروزه زوفا به عنوان یکی از گیاهان مفید در آروماتراپی (رایحه درمانی) برای تقویت روحیه کاربرد دارد. مطالعات مختلف نشان داده است زوفا به دلیل وجود فلاونوئید و تانن در درمان سرماخوردگی، سرفه و تحریک تعریق در آنفلوانزا مؤثر است و دارای اثرات آنتی‌بیوتیکی و ضد عفونی کننده می‌باشد که برای درمان عفونت‌های خفیف کاربرد دارد، همچنین به عنوان خلط‌آور در برونشیت و رفع سرفه‌های شدید و آسم مؤثر است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مطالعه و مقايسه انواع روش هاي تشخيص آلودگي هاي انگل هاي خارجي در حيوانات آزمايشگاهي و استانداردسازي شناسنامه بهداشتي حيوانات آزمايشگاهي

مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی (دامپزشکی تبریز), [online] 8(1 (پیاپی 29)), pp.

آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی (دامپزشکی تبریز), 8(1 (پیاپی 29)), 391-399.

ارزيابي عدم قطعيت مربوط به تخمين مرز تغييرات شوري خاک در دشت اروميه با روش انتروپي حداکثر اريب

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. حمزه پور نیکو، کریمیان اقبال مصطفی، تومانیان نورایر، سکوتی اسکویی رضا، بوگارت پاتریک.

دانلود تحقیق جمع آوری و نگهداری حشرات|آی ام

برخی از آنها حشرات را به صورت انفرادی و از طریق مكانیكی به دام می ‌اندازند )مثل تله‌های مكنده) ، در حالیكه سایرین با استفاده از مواد جلب كننده از قبیل نور، دی ‌اكسیدكربن و یا بوی بدن میزبان آنها را صید می كنند. ساده‌ترین نوع آسپیراتور، یك لوله شیشه‌ای یا پلاستیكی شفاف به طول حدود 25 سانتیمتر است كه یك توری بر روی یك انتهای آن قرار گرفته و بر روی توری یك لوله بلند قابل انعطاف متصل شده است. این كار معمولاً شامل جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌ها با روش‌های خاصی است كه عمدتاً، و گاهی اوقات تنها روش‌هایی هستند كه برای مطالعه گروه خاصی از بندپایان به كار می ‌روند.

انتهای دیگر لوله پلاستیكی قابل انعطاف در دهان فرد جمع‌آوری كننده قرار می ‌گیرد و با عمل مكش هوا، حشرات را می ‌توان به سادگی درون لوله شیشه‌ای كشید. این وسایل از ساده ‌ترین ابزار، از قبیل توری ‌های حشره‌شناسی و لوله‌های صید ، تا تله های بسیار تخصصی كه برای اهداف خاصی به كار می ‌رود ، متفاوتند. نمونه‌گیری عبارتست از جمع‌آوری نمونه‌ها با یك روش استاندارد به منظور انجام مطالعه كمّی ، كه در آن می ‌توان از ابزار بسیار متفاوتی استفاده نمود. توری ‌های حشره‌شناسی دستی معمولاً شامل یك كیسه ساخته شده از توری ‌های دارای سوراخ ‌های ریز هستند كه به دور یك قاب دایره‌ای متصل گردیده است.

در مورد پشه ها، كار با كیسه‌های توری سفید راحت تر است ، در حالی كه برای جمع‌آوری پروانه‌ها توری سیاه طرفدار بیشتری دارد. این قاب از جنس آلومینیوم بوده و طوری طراحی شده كه می ‌توان در موقع عدم استفاده ، آن را از هم جدا نمود. هر متخصص حشره ‌شناسی ، در حین انجام تحقیقات صحرایی مجبور به صید كردن نمونه‌ها و كار با آنهاست. آسپیراتورها وسایل ساده، ولی مؤثری هستند كه حشرات كوچك را از طریق مكیدن به داخل ، صید می ‌كنند. عمل مكش هوا هم توسط دهان فرد جمع‌آوری كننده و هم با وسایل حبابی شكل پلاستیكی صورت می ‌گیرد. در برخی موارد هم فَن‌های كوچكی كه با نیروی باتری كار می ‌كنند ، این عمل را به عهده دارند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

معاونت بهداشتی دانشگاه ...

می توان ماکارونی را با پنیر تهیه کرد برای اینکار پس از اینکه ماکارونی پخته شد و در دیس یا بشقاب کشیده شد باید مقداری پنیر روی ان رنده کرد این غذا از ارزش پروتئین خوبی نیز برخوردار است(ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی ). نانی که با جوش شیرین تهیه می شود حاوی ماده ای بنام اسید فیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می شود در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن ، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می شود. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات، پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتئین بصورت مخلوط مصرف شوند مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو.

-          انواع بیسکویت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان ودانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی موردنیاز روزانه را تامین میكنند. -          انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات غذایی با ارزشی هستند و كودكان و دانش آموزان می توانند بعنوان میان وعده از آنها استفاده کنند. حتی الامکان برنج باید بصورت کته مصرف شود زیرا آبکش کردن برنج موجب می شود که ویتامین های گروه B که در برنج موجود است در آب حل شده و دور ریخته شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیر ترش استفاده شود و خمیر نان کاملاً ور بیاید اسیدفیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذیها بروز نمی کند.

- 30 گرم نان يا يك كف دست بدون انگشت يا يك برش 10 در 10 سانتي متري از نان بربري، سنگك وتافتون و براي نان لواش 4 كف دست، يا. موادغذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می دهند. از نانهایی استفاده شود که در تهیه آنها جوش شیرین بکار نرفته است. ميزان توصيه شده مصرف روزانه از گروه نان وغلات 6 تا 11 واحد است.

گروههای غذایی

گروههای غذایی عبارتند از ۱ گروه نان , غلات , برنج , انواع ماکارونی و رشته فرنگی ۲ سبزیها ۳ میوه ها ۴ گوشت, ماکیان , ماهی , نخود و لوبیا حبوبات , تخم مرغ و آجیل ۵ شیر , ماست , پنیر , کشک و دوغ چربیها , روغنها , و مواد شیرین اضافی هستند و در گروههای غذایی به حساب نمی آیند. مقدار توصیه شده این گروه روزانه بین ۲ تا ۳ واحد میباشد که برای نوجوانان و جوانان و زنان باردار وشیرده ویائسه ۳ واحد می باشد و برای زنان شیرده وباردار زیر ۲۰ سال در روز ۴ واحد یا بیشتر توصیه شده است. ۴- گروه گوشت، ماکیان ، ماهی ، حبوبات ، تخم مرغ و آجیل ، اهمیت این گروه بیشتر برای تامین پروتین ، فسفر ، ویتامین B۶ ، ویتامین B۱۲ ، روی ، منیزیم ، آهن ، نیاسین و نیامین می باشد.

۲- گروه سبزیها ، این گروه اهمیت زیادی دارد زیرا فیبر، ویتامین A و ویتامین C ، نولات ، پتاسیم و منیزیم را تامین می کند، بدون اینکه چربی و کلسترول را شامل شود. به کودکان باید حداقل گروههای غذایی را داد: مثلا برای برنج بین یک دوم تا یک چهارم کودکان باید هروز ۲ لیوان شیر مصرف کنند ولی واحد را می بایست کوچکتر گرفت. ۳- گروه میوه ها ( Fruits) این گروه فیبر ، ویتامین A ، ویتامین C، پتاسیم را تامین می کند و با اهمیت است چرا که فاقد سدیم ، چربی و کلسترول می باشد. همچنین این گروه از غذاها کلسیم ، ریبوفلاوین ، پروتئین و ویتامین B را تامین میکند، همچنین ویتامین A و ویتامین D هنگامیکه که غنی شده باشند.

۱- گروه نان ، که شامل غلات کامل ( گند ، جو، جو دو سر، و ارزن) برنج و انواع ماکارونی (لازانیا ، رشته فرنگی ، رشته پلویی و رشته آش) می باشد. غذاهای غنی از چربی شامل کره ، مارگارین ، سس سالاد ، غنها، مایونز، خامه، پنیر خامه ای، سرشیر، انواع سس ها و چیپس سیب زمینی میباشند. غذاهای غنی از شکر عبارتند از اب نبات، شکلات، شیرینی ها، کیک ونوشابه های گاز دار، شربت ها ، ژله انواع دسرها، مرباها، شکر وعسل. * برای میان وعده ها( Soacks ) بهتر است که یک واحد میوه و یا یک کاسه کوچک غلات آماده خوردن (سریال) ویا مخلوط ماست ومیوه استفاده شود. غذاهای یک گروه نمی توانند بجای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروههای غذایی از گروه دیگر مهمتر نیستند.

 

ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

مزایایی که کربوهیدرات ها برای ما دارند به شرح زیر است: انرژی: کربوهیدرات ها باید منبع اصلی انرژی بدن در یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند چرا که حدود 4 کیلو کالری (17 کیلوژول ) در هر گرم را می توانند برای ما تأمین کنند. بیسکویت و ذرت است گفت: غلات به دو گروه غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می‌شوند و نان‌هایی که از آرد کامل (حاوی سبوس) تهیه می‌شوند. نقش غلات در رژیم غذایی غلات دانه های خوراکی هستند که در همه جای دنیا یافت می شوند و هر منطقه معمولا غلات مخصوص به خود را دارد. کربوهیدرات‌ها تجزیه شده و به گلوکز (قند) تبدیل می‌شوند که بدن می‌تواند بلافاصله از آنها استفاده کند.

کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و مصرف نان سبوس دار می‌تواند بر کنترل وزن و قند خون تاثیر گذار باشد. همچنین فولات به تشکیل سلول های جدید در بدن کمک کرده و از بروز برخی نقص های مادرزادی جلوگیری می کند. این گروه دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی (مواد غیرقابل هضم گیاهی) در انواع سبوس دار. مینرالها که همان عناصر شیمیایی موجود در انواع خوردنیها و نوشیدنیها هستند ( مانند سدیم. مصرف غلات توسط انسان پیشینه‌ای بلند مدت دارد که به دوران ما قبل تاریخ باز‌ می‌گردد. همچنين نوشيدن آب فراوان نقش اساسي در درمان برخي از بيماري‌ها مانند سنگ‌هاي كليوي. شیر و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی تاکید می‌کند که حاوی گوشت خالص (بدون چربی).

غلات آماده خوردن و فرآورده های آنها و به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات. این کارشناس تغذیه می‌گوید: امروزه بیماری‌های متابولیکی همچون اختلالات کبدی. فيبر غذایی چیست؟ نقش فیبر در سلامت افراد و آشنایی با عوارض کمبود فیبر در بدن. گندم و جو و ذرت باید در حدود نیمی از انرژی تغذیه در سالمندان را تشکیل دهد. طبقه بندی مواد غذایی را نام ببرید: ویتامین ها- غلات- پروتئین ها –چربی ها. فیبر در چه مواد غذایی وجود دارد و دریافت بیش از حد فیبر چه عوارضی دارد؟. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي تبريز

                   بدلیل مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاري از کشورهاي مطرح دنیا شعاري براي تشویق جوامع به بازگشت براي مصرف تخم مرغ و بهره برداري کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از: An egg a day is ok و در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد.                    آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهاي چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول هاي غذایی و در تخم مرغ تنها یک سوم اسیدهاي چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع ) HDL کلسترول خوب) و LDL  کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داري را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.

گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل خواص ویژه و منحصر بفردي که در تخم مرغ وجود داشته و عدم مصرف آن می تواند کمبود موادي مثل کولین، لوتئین و گزانتین را بخصوص در این افراد به همراه داشته باشد لذا نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج تعدیل شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پيش‌گيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد.

 

gemstones-of-west-asia15702.rimmablog.com



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

خبرگزاری شبستان

در زمان عثمان بن عفان، مسجد که از درخت نخل ساخته بود تبدیل به سنگ شد و در زمان «عمر بن عبدالعزیز» خلیفه اموی برای این مسجد، مناره ساخته شد و این نخستین مناره در تاریخ مسجد قبا است. «فهد بن عبدالعزیز» در زمان خود دستور بازسازی این مسجد را صادر کرد و به این ترتیب ساختمان قدیمی آن تخریب شد و ظرفیت آن به 25 هزار نمازگزار رسید. خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مسجد قبا در چهار کیلومتری مسجدالنبی(ص) و در مسیر بین مکه مکرمه و مدینه منوره قرار دارد و در جنوب این شهر واقع شده است. این آیه اشاره به این نکته دارد که این مسجد از روز نخست بر پایه تقوا ساخته شده است و برای همین سزاوار است که پیامبر اکرم(ص) در این مسجد نماز بخواند.

مسجد قبا، نخستین مسجد در تاریخ اسلام است که زائران بیت الله الحرام  هرساله هنگام تشرف به سرزمین وحی، از این مسجد بازدید می کنند. در دوره های دیگر نیز این مسجد مورد مرمت قرار گرفته است و در سال 1388 هجری قمری دیوارهای این مسجد با حفظ معماری اسلامی خاص خود مرمت شد. این مسجد در سال اول هجری، توسط  پیامبر اسلام به پیشنهاد «عمار یاسر» یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شده است. مسجد قبا در ابتدا بنایی ساده بود و سه در داشته و با توسعه این مسجد درهای آن در زمان «عمر بن خطاب» به 6 در رسید. نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) خود شخصا برای ساخت این مسجد کار می‌ کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می ‌کرد.

این آیه در برابر مسجد ضرار نازل شد که برخلاف مسجد قبا، مسجد «ضرار» بر پایه نفاق و اختلاف بنا شده بود. به سبب نزول این آیه در شأن مسجد قبا، در آن زمان ، مسجد یاد شده را به نام «مسجد التقوی» می‌شناختند. این مسجد هم اکنون دارای چهار مناره  و 19 در است و مساحت کلی آن 13 هزار و 500 متر مربع می رسد. نخستین سنگ بنای این مسجد توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت او از مکه به مدینه گذاشته شد. لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ. مسجد قبا در میان مساجد مدینه منوره از نظر مساحت و فضیلت در رتبه دوم قرار دارد. همچنین، عثمان بن عفان این مکان را تجدید بنا کرد و به مساحت آن اضافه کرد.

 

پس از آن که رسول خدا صلي الله عليه وآله به قبا آمدند، چند روزي در آنجا توقف کرده و آنگاه که خانواده آن حضرت همراه علي بن ابي طالب عليه السلام به ايشان پيوستند، راهيِ محلّ اصلي يثرب; يعني جايي که امروزه مسجدالنبي صلي الله عليه وآله قرار دارد،شدند. مردم اين منطقه، که به نام طايفه بنو عمرو بن عوف شناخته مي شدند، به دليل واقع شدن قبا در جنوب شهر مدينه و در واقع سر راه مکه به مدينه، نخستين استقبال کنندگان از مهاجرين و نيز شخص رسول خداصلي الله عليه وآله در وقت هجرت بودند. عمربن عبدالعزيز در آخرين دهه قرن اول هجري، به دستور وليد بناي اوليه مسجد قبا را خراب کرد و از نو بنايي استوار برپا ساخت و براي آن رواق هايي نيز افزود.

تا پيش از توسعه سال 1406 قمري، خانه سعدبن خَيْثمه به صورت مستقل وجود داشته و طي چهارده قرن، زائران قبا، به آن خانه نيز وارد شده و در آن نماز مي خواندند. رسول خدا صلي الله عليه وآله بعدها نيز که در مرکز مدينه ساکن شد، هر هفته، گاه روزهاي شنبه و گاه دوشنبه به قبا مي آمد و در اين مسجد نماز مي گزارد. منطقه قبا در فاصله شش کيلومتري جنوب مسجدالنبي صلي الله عليه وآله واقع است و از نقاط خوش آب و هوا و از مناطق زراعي و پر آب اطراف مدينه به شمار مي آيد. مساحت تقريبي آن و بناهاي جانبي مربوط به آن، در محدوده اي به مساحت 13500 متر مربع مي باشد که بر اساس محاسبات معماران آن، جاي بيست هزار نمازگزار را دارد.

اين آيه اشاره به اين نکته دارد که اين مسجد از روز نخست بر پايه تقوا ساخته شد و لذا سزاوار است تا رسول خداصلي الله عليه وآله در اين مسجد نماز بگزارد. اين آيه در کنار آياتي که اشاره به اقدام منافقان در ساختن مسجد ضرار دارد، در سوره توبه آمده و مربوط به سال نُهم هجري، اندکي پيش از جنگ تبوک است. بناي جديد آن، که در 26 صفر سال 1406 قمري به پايان رسيد، در شکل معماري جديدخود، يکي از مهم ترين و زيباترين مساجدي است که در مدينه منوره قرار دارد. بايد اين نکته را نيز افزود که دست کم نيمي از ساکنان اصلي منطقه قبا از شيعيان بوده اند که هنوز نيز مراکز متعدد کوچکي براي اقامه نماز دارند.

 

elliottpmgat.blogdosaga.com



:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()