نوشته شده توسط : پلیکا

جدول تناوبی در بدن انسان!(فلوئور)

غير از آب آشاميدني، وجود فلورايد در آبي که در تهيه غذا استفاده مي شود، استفاده از خمير دندان هاي حاوي فلورايد، ماهي هاي اقيانوس که با استخوان خورده مي شوند (سالمون ساردين) و چاي نيز از منابع فلورايد هستند. منابع:  يکي از منابع فلورايد، آبي است که به آن فلورايد اضافه شده (مقدار توصيه شده براي افزودن فلورايد به آب، يک قسمت فلورايد در يک ميليون قسمت آب است). فلورايد با اتصال به ترکيباتکلسيم ، سبب مي شود که ميناي دندان در مقابل اسيدهايي که به وسيله باکتري هاي دهان توليد مي شود مقاومت بيشتري پيدا کند. وقتي فلورايد مصرفي زياد باشد، بر ميناي دندان لکه هاي نامنظمي ظاهر مي شود که ابتدا سفيد گچي، سپس زرد، خاکستري، قهوه اي يا سياه مي شوند.

براي کودکان و نوجوانان 5/0 تا 5/2 ميلي گرم در روز است و براي نوزادان 1/0 تا يک ميلي گرم در روز توصيه مي شود (فلوئور آب تهران کم است). در مناطقي که فلوئور آب از 7/0 PPM کمتر باشد،‌ توصيه مي شود که به مواد غذايي کودکان فلوئور اضافه شود. خمير دندان هاي فلوئوريده شده قرص هاي مکيدني فلوئور هم داراي فلوئورند که وارد چرخه غذايي مي شود. اگر فلوئور خيلي زياد مصرف شود، ابتدا بدن در حالت تعادل مثبت از نظر فلوئور قرار مي گيرد. مصرف روزانه 20 تا 80 ميلي گرم فلورايد براي مدت طولاني منجر به فلوئوروزيس اسکلتي مي شود. اگر در منابع غذايي از آب فلوئوريده استفاده شود، فلوئور وارد زنجيره غذايي مي شود.

بعد مشخص شد که بعضي از افراد داراي لکه هاي قهوه اي روي   دندان ها   هستند. فلورايد در حفظ ساختمان استخوان نيز مفيد است و از پوکي استخوان تا حدي مي کاهد. اين افراد فلوئور زياد مصرف کرده بودند و دندان هاي آنها استحکام زيادي داشت. توصيه دانشمندان اين است که آب مصرفي يک واحد  1 PPM  فلوئور داشته باشد. مقدار مصرفي فلورايد در کشورهاي مختلف متفاوت و بين 9/0 تا 7/1 ميلي گرم است. ميزان نياز:  روزانه 4-5/1 گرم، ميزان دريافت کافي و بي خطر فلورايد است. در حالت کمبود نيز همين وضعيت وجود دارد و پس از مدتي دفع را کاهش مي دهد. حتي در مناطقي که آب فلوئوريده نشده هم ميزان پوسيدگي دندان کاهش يافته.

 

نقش فلوئور در بدن چیست؟

به علاوه شواهدی در دست است که نشان می دهند فلوئور سبب پیشرفت رسوب «فسفات کلسیم» از بزاق می شود، بدین ترتیب فلوئور ممکن است در مراحل اولیه پوسیدگی و پس از اینکه دندانها املاح خود را در محیط دهان از دست می دهند، سبب تسهیل آهکی شدن مجدد آن گردد. وقتی که نقش فلوئور در پیدایش این لکه های قهوه ای و همچنین کاهش دادن پوسیدگی دندان شناخته شد، مطالعات دیگر نشان داد که مقدار کم فلوئور در آب در حالی که باعث کاهش پوسیدگی دندان خواهد شد، اثری از لکه های قهوه ای به جا نخواهد گذاشت. در سال 1321 ارتباط بین فلوئور در آب و میزان پوسیدگی دندان معلوم شده و نشان داده اند که آبی که حاوی یک قسمت در میلیون، فلوئور باشد سبب می شود که پوسیدگی دندان در حدود 50 تا 60 درصد کاهش یابد و اثری از لکه های قهوه ای نیز مشاهده نشود.

توجه به نقش غذایی فلوئور در سال 1310  شروع شد و این زمانی بود که مشخص شد که در افرادی که از آب فلوئوردار استفاده می کنند پوسیدگی دندان یا کم است و یا اصلاً وجود ندارد ولی در عوض دندانهایشان دارای لکه های قهوه ای رنگ می باشد. از مجموعه نتایج گزارشهایی که اضافه کردن فلوئور به آب را سبب کم شدن پوسیدگی و قطع آن را سبب افزایش پوسیدگی دندان می دانند، می توان دلیلی بر نقش فلوئور، و نه عنصر یا عناصر دیگر، در محافظت از پوسیدگی دندان دانست. صرف نظر از مقدار مصرفی، میزان آن در خون ثابت می ماند و این نشان دهنده قدرت کلیه در کنترل میزان فلوئور در بافتهای بدن است که این عمل را از طریق دفع مقدار اضافه بر احتیاج بدن انجام می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهند که مقدار فلوئور غذاهای آماده شده یا پخته ممکن است 2 تا 3 برابر بیش از غذاهای تازه باشد و البته این در صورتی است که غذا با آب فلوریده شده تهیه شده باشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف فلوئور در مقادیر زیاد در دوران بزرگسالی، بدون داشتن اثرات سوء، سبب حفاظت استخوانها در مقابل پوکی استخوان در دورانهای بعدی زندگی می شود. نقش احتمالی دیگری که به فلوئور نسبت داده شده است این است که این عنصر با حضور خود در ساختمان دندانها محیط نامناسبی برای رشد باکتریهای مخرب دندان فراهم می سازد. از این مقدار 50 درصد پس از 24 ساعت از راه ادرار دفع می شود و نیمی دیگر به دندانها و استخوانها، جایی که قسمت مهمی از ساختمان آنها را تشکیل می دهد، وارد می شود.

 

چه موادی باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شوند؟

با کشف تأثیر فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی شرکتهای خمیر دندان سازی به فکر اضافه کردن فلوراید به خمیر دندان افتادند و مسلم است که مصرف خمیر دندانهای حاوی فلوراید بر خمیر دندانهای بدون فلوراید ارجح است  ولی باید توجه داشت که مصرف خمیر دندان حاوی فلوراید در کودکان خردسالی که خمیر دندان را می خورند باید کنترل شود و یا حتی بهتر است که برای اینگونه کودکان از خمیر دندانهای بدون فلوراید استفاده کرد. در سال ۱۹۴۲ برای اولین بار گزارش شد که شیوع پوسیدگی دندان در اهالی شهرهایی که فلوئور آب آشامیدنی آنها در حدود یک واحد در میلیون  بود نسبت به اهالی شهرهایی که آب آشامیدنی نشان فاقد فلوئور بوده تا ۶۰% کاهش نشان می داد.

آب حاصل از ذوب برفها در صورتیکه بلافاصله به مصرف کننده برسد غلظت فلوراید کمتری دارد در حالیکه ظاهراً وقتی آب حرکت و جریان داشته باشد و نیز بر بستر رودخانه بماند ، غلظت فلوراید آن بیشتر می شود. همانطور که ذکر شد مقدار مناسب فلوراید آب آشامیدنی که سبب افزایش مقاومت دندان می شود ۱ppm است و لازم به ذکر است که اگر این مقداردو برابر شود تأثیر مهمی در افزایش مقاومت دندانها نخواهد داشت. نتایج این تحقیق با اضافه کردن مصنوعی فلوئور به آب شهرهایی که فاقد فلوئور بود تأیید شد و از آن پس بسیاری از کشورهای دیگر چنین روشی را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار بستند. مضافاً اینکه اگر از دو برابر مقدار لزوم بیشتر شود سبب تغییر رنگ دندانها و ایجاد خال و لکه های زرد یا قهوه ای بر روی دندانها می شود که از نظر زیبایی مشکلاتی ایجاد می کند.

ژل فلوراید وقتی اثر بیشتری در افزایش مقاومت دندان دارد که مدت زیادی از رویش دندان نگذشته باشد و به همین دلیل است که استفاده آن در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی بیشتر توصیه می شود. ژل فلوراید برای مدت چند دقیقه در تماس با دندان قرار می‌گیرد و بعد از دهان خارج می شود، البته این کار به لوازم مخصوصی نیاز دارد و حتماً باید توسط دندانپزشک انجام گیرد. در اکثر مواد غذایی مورد مصرف انسان فلوراید به مقادیر مختلفی موجود است، غذاهای دریایی به نسبت فلوراید بیشتری دارند، چای نسبت به آب آشامیدنی فلوراید بیشتری دارد. حدود ده عنصر وجود دارند که سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان می شوند ولی تنها ماده ای که در پیشگیری از پوسیدگی دندان مقبولیت عام پیدا کرده است فلوئور است.

 

تاثير فلورايد آب آشاميدني بر ميزان پوسيدگي دندان در کودکان نورآباد ممسني در سال 1387

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. رحمانی کوروش، رحمانی آیت، رحمانی حسن، محوی امیرحسین، یوسفی مسعود، گودینی کاظم.

توجه! از آنجائیکه شیر و فرآورده های آن مانند دوغ غنی از کلسیم هستند و در سلامت دندانها نقش بسزایی دارند، مصرف آنها به ویژه برای کودکان و نوجوانان ضروری است لذا مادر و پدرهای عزیز باید توجه داشته باشند این اقلام غذایی حتما در برنامه غذایی فرزندانشان قرار گیرد و به هیچ وجه با نوشیدنیهای صنعتی بخصوص نوشابه های گازدار جایگزین نشوند. برای داشتن دندانهای سالم، دریافت مقدار کافی کلسیم باید از دوران جنینی مورد توجه قرار گیرد زیرا دندانهای شیری در دوران بارداری تشکیل می شود و بنابراین وجود مقادیر کافی کلسیم در برنامه غذایی مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین اعتقاد بر این است که سطح مینای دندان کمی بعد از ظاهر شدن و در آخرین مراحل آهکی شدن دندانها، قادر به برداشتن فلوئور است و احتمال می دهند فلوئور موجود در بزاق از سطح دندان جذب و سبب استحکام و مقاومت بیشتر دندان شود. نکته!  در پوشش خارجی دانه غلات، به‌ویژه گندم، فسفر به شکل ماده ای به نام اسید فیتیک است که می‌تواند با بعضی املاح پیوند یافته و ایجاد ترکیب نامحلول نماید بنابراین جذب فسفر موجود در نانهای تخمیر نشده، بسیار ناچیز است. توجه به نقش غذایی فلوئور زمانی مشخص شد که مشاهده شد در افرادی که از آب فلوئوردار استفاده می کنند پوسیدگی دندان یا کم است و یا اصلاً وجود ندارد ولی در عوض دندانهایشان دارای لکه های قهوه ای رنگ می باشد.

فرم خفیف این اختلال به صورت دندانهای زردرنگ یا لکه‌های سفید می‌باشد ولی در فرم متوسط و شدید لکه‌های زرد تا قهوه‌ای (مینای خالدار) بر روی مینای دندان همراه با کدر شدن کلی مینا ایجاد می شود. نقش احتمالی دیگری که به فلوئور نسبت داده شده است این است که این عنصر با حضور خود در ساختمان دندانها، محیط نامناسبی برای رشد این باکتریها فراهم می کند و مانع رشد و فعاالیت آنها می شود. علیرغم اینکه فلوراید عنصری مفید برای ساختار دندانی است ولی در برخی مناطق که فلوراید موجود در آب بیش از اندازه ‌است، به همین خاطر دندان‌ها دچار فلوئوروزیس می‌گردند. این ماده نقش بسزایی در شکل گیری و استحکام دندانها دارد زیرا در ساختمان ماده ای به نام هیدروکسی آپاتیت که در ساخت دندان و مینای آن نقش دارد، رسوب می کند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مایاها جهان ۷ هزار سال دیگر ادامه دارد

در میان تصاویر نقاشی‌شده روی سه دیوار آن نقاشی نارنجی‌رنگی از مردی به چشم می‌خورد که بخش سپرمانند سفیدی روی سر و قفسه‌سینه‌اش را پوشانده، علاوه بر این پادشاهی که سرش با کلاهی از پرهای آبی تزئین شده روی یکی از دیوارها حکاکی شده، به‌وسیله پرده‌ای که توسط استخوان‌های انسان از دیوار آویزان شده پنهان شده و با کنار زدن آن آشکار می شود. پیش از این، این دالان بخشی از ساختمان کوچکی بوده که زمانی به میدان اصلی شهر راه داشته که توسط هرم‌ها پوشیده شده بود، در این میدان عمومی، بزرگان جشن برگزار می‌کرده‌اند و فروشندگان دوره‌گرد احتمالا به کار فروش ظرف‌های گلی خود مشغول بوده‌اند.

راسی می‌گوید: «آن چیزی که باعث می‌شود این اتاق بسیار جالب‌توجه باشد، وجود فضای کار و نیمکت‌های داخل آن است که احتمالا افراد روی آنها می‌نشسته‌اند و نقاشی‌هایی را در کتاب‌هایی ترسیم می‌کرده‌اند که قرن هاست دیگر اثری از آنها نیست. این کتاب‌ها احتمالا پر از محاسبات پیچیده بوده‌اند که برای پیشگویی آینده شهر استفاده می‌شده و نویسندگان آنها برای توصیف تاریخ به جدول‌هایی مراجعه می‌کرده‌اند که روی دیوارها دیده می‌شوند و اعداد بسیاری روی آنها نوشته شده است. اگرچه فقدان آثار ادبی و از میان رفتن متون مایایی باعث دشواری علت‌یابی این پدیده شده، اما باتوجه به محتوای کتاب سنتی و متاخر چیلام بالام، می‌توان به هراس و یاسی که در جامعه مایا بر حسب یک پیشگویی پدید آمده بود، اشاره کرد.

محاسبات تاریخی انجام شده در این دالان تا حدود ۷۰۰۰ سال آینده ادامه دارند و بر خلاف نشانه‌های پیشین که برخی (به اشتباه) آن را پایان جهان در سال ۲۰۱۲ تعبیر کرده‌اند، نشان می‌دهند که تاریخ از دید این قوم ادامه داشته است. محققان مختلفی درباره اینکه آیا فاجعه‌ای در سال ۲۰۱۲ رخ خواهد داد، بحث کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که نشانه‌های رستاخیز قریب‌الوقوع(پدیده ۲۰۱۲) نه در عقاید باستانی مایاها یافت شده، نه در مطالعات علوم معاصر. مایاشناسان سرشناس نیز درباره اینکه آیا سال ۲۰۱۲ پایان دوره تقویم این قوم است و آیا این تاریخ سرآغاز دوره‌ای جدید برای بشریت است بحث کرده‌اند و بیان داشته‌اند که این عقاید دریافت‌های نادرست از تاریخ مایاها است.

»؛ ساتورنو که رهبری حفاری‌ها را در این منطقه به‌عهده دارد، خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: «ما پس از سه سال کاوش در این سایت، موفق به کشف چیزهایی شدیم که بی‌سابقه بودند و هنوز سال‌های بسیار دیگری را نیز پیش رو داریم.

فروشگاه فایل الکترونیکی ساینس شاپ

جمعیت مایاهای امروزی که از بازماندگان فرمانروایان دوران باستان آمریکای مرکزیمی‌باشند، حدود هفت میلیون نفر است، که بیشتر در جنوب مکزیک و نواحی کوهستانی گواتمالا و بلیز به‌سر می‌برند. قوم مایا پدیدآورندهٔ یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی بود، که دست‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری،ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است. پیش از این اضمحلال، مایاها به یکباره تمدن و شهرهای عظیم را رها کردند و به دامان کوهستان‌ها پناه بردند، که دلیل این رویداد به سبب از میان رفتن آثار مکتوب آن دوره و طرح نظریات گوناگون، هنوز مشخص نیست.

 تاریخ مایاها به سه دورهٔ مهم بخش‌بندی شده‌است و دوران‌های پیشاکلاسیک یا زندگی ابتدایی و دوران کلاسیک یا عصر طلایی و دورهٔ پساکلاسیک یا افول این تمدن را شامل می‌شود.  مایاها با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته خود نظیر اولمک توانستند در خلال سال‌های۲۵۰ تا۹۰۰ پس از میلاد تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌گذاری نمایند. مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدّنی قدیمی در همین منطقه‌است. این قوم به گویش‌های متعدد زبان مایایی تکلم می‌کردند و نوعی خط ابتدایی هیروگلیفی نیز داشتند که آثاری را به آن می‌نوشتند.

پس از آن تمدن مایا رها شد و اقتدار مایاهای کوهستان نیز ابتدا به دست آزتک‌ها و سپس اسپانیایی‌ها از میان رفت. حوزهٔ زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا والسالوادر را شامل می‌شد. مایاها که از مشهورترین قبایلسرخپوست بودند، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند.  هم‌اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا بسر می‌برند.  تمدن مایا به دست اقوام مجاور ضعیف شد و سرانجام با هجوم اسپانیایی‌ها از میان رفت.

پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه

(اصلاح‌شده برای تغییرات خورشیدی) سوابق اولیه از کشتزارهای کم ارتفاع و پست بوته‌های ذرت و تاریخ آنها به ۵۱۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد اما باوجود این، خانواده‌های حکومت‌کننده، حتی احاطه خود را بر سرزمین‌های تابع خود از دست دادند و تمدن اولمک در ۴۰۰ سال پیش از میلاد با تغییر ظاهر و ویرانی سان لورنزو و لاونتا دو شهر مهم این تمدن منقرض شد. بر خلاف مایاها که قربانیان انسانی گاه‌به‌گاه و صرفاً تحت مراسم آیینی داشته‌اند، آزتک‌ها به بر پا کردن "جشن خون" و سلاخی آییتی دسته‌جمعی و آدم‌خواری سیاه و گسترده شهره بوده‌اند مشاهده کشته شدن، و سلاخی آیینی صدها و بلکه هزاران نفر در یک شب، و تکرار مدام آن در سال، رعب و وحشتی فراگیر در سایر قبایل همسایه بر انگیخته بود.

بزرگ‌ترین قرارگاه در آریزونا قرارگاه سان کارلوس سرخ‌پوستان آپاچی (به انگلیسی: San Carlos Apache Indian) تأسیس در ۱۸۷۱(جمعیت ۱۰۵۰۰ نفر در ۱۹۹۴) و قرارگاه فورت سرخ‌پوستان آپاچی (به انگلیسی:Fort Apache Indian Reservation) (جمعیت ۱۲ هزار نفر در ۱۹۹۴) بودند که ۱/۶ میلیون جریب وسعت این قرارگاه‌ها است. جمعیت مایاهای امروزی که بازماندگان مایاهای متمدن دوران باستان و سده‌های میانه هستند حدود هفت میلیون تن برآورد شده که در کشورهای السالوادور، هندوراس، مکزیک، گواتمالا و بلیز پراکنده‌اند و به گویش‌های زبان مایایی و یا اسپانیایی سخن می‌گویند. هنر اولمک در پیکرتراشی تاکید بر تجسم بخشیدن به کودکانی چاق با چهره‌های پف کرده و دهانی نیمه‌باز همراه با نیشخند بود که بر روی هم علائم صورت گربهٔ وحشی را آشکار می‌سازد و در حقیقت چنین پیداست که آن قوم خود را از نسل گربه‌سانان می‌دانستند.

در گواتمالا اگرچه خیلی از مایاها سبک زندگی و گفتار اسپانیایی را پذیرفته‌اند اما این تغییر و همرنگی با جامعه در زنان بسیار کمتر از مردان دیده می‌شود و اکثر زنان مایایی گواتمالا هنوز هم سبک پوشش و زبان بومی و اصیل خود را نگاه داشته‌اند. با سقوط این دو شهر تمدن اولمک نابود شد، اما فرهنگ و سنت‌های این قوم مانند پرستش جگوار (پلنگ خالدار آمریکایی)، کنده‌کاری بر روی یشم سبز، کشاورزی، دست‌نوشته‌ها و نظم اجتماعی آن‌ها بعدها در آمریکای مرکزی و جوامع جنوبی ادامه پیدا کرد. پذیرش مذهب کاتولیک از سوی بسیاری از مایاها تنها سرپوشی بود برای دفاع از خود برابر مسیحیان چرا که هنوز در میان جوامع مسیحی مایا همچنان شمن وجود داشته و در ارتفاعات و غارها بر اصل سال‌های ۲۶۰روزه به عبادت و ارشاد و مکاشفه می‌پردازند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

یکی از مهمترین عناصر مصرفی در خاک های تولیدی این مجموعه پرلیت می باشد که دارای اهمیت ویژه ای در این زمینه می باشد ، به همین منظور کارشناسان این مجموعه در مقاله ای هر چند مختصر تاثیرات آن را در خاک و برای گیاهان به شما دوستداران گل و گیاه و دانش پژوهان در زمینه ی کشاورزی ارائه می دهد :. از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات به گونه ای است که با داشتن حفره ها و تخلخل های چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده و از این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نیز در محیط کشت افزایش دهد. پرلیت کشاورزی کاملا آبیاری شده تنها 640 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد که می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر پیت کومپوست یا کودهای آلی به عنوان خاک محل کشت تا 69% کاهش دهد.

پرلیت منبسط شده ماده ای سبک متخلخل با PH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است با پرلیت می توان آب را به میزان زیاد و به مدت طولانی و با یک توزیع و پخش یکسان در دل خاک در اختیار ریشه قرار داد و از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. بسته بندی های این مجموعه با توجه به درخواست شما در اوزان مختلف عرضه می گردد و شایان ذکر است این اوزان از مقادیر بسیار اندکی حتی برای چند گلدان تا مقادیر بسیار بالا تا هر اندازه که شما خواهان آن باشید عرضه میکند. 5 تا 5 سانتی متر هم لایه ای از مواد ارگانیکی بهبود دهنده خاک نظیر ( کود های آلی ) اضافه نمایید ، این مواد می توانند پیت کومپوست ، خاک برک و یا خاک اره تراشیده چوب و یا پوسته درختان دارای ترکیب اکسیژن باشد.

تا سال 1928 تنها می دانستند که برخی شیشه های آتشفشانی وجود دارند که در برابر دمای ناگهانی حجم آنها افزون می گردد تا اینکه در سال 1940 بر روی پرلیت های موجود در کانسارهای آریزونا آزمایشاتی انجام گرفت. در نهایت این مجموعه یعنی سایت مجموعه پارادایس و شرکت های متعدد وابسته به آن مفتخر است که کالا را به شرط آنالیز و با اصالت مواد اولیه و به قیمت مناسب و رقابتی به خریداران عرضه می نماید. این سنگ در حرارت به ماده ای بسیار سبک استریل و سفید تبدیل می شود ، هر ذره از پرلیت منبسط شده حاوی سلول های ریز هوا و حفره های متعدد چند لایه است و بازدهی بالای مخلوط خاک را موجب میشود.

 

آموزش شناخت پرلیت و مزایای آن در کشاورزی

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است  که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. پرليت كشاورزي ، باغباني با زبري ذاتي خود، حداقل ذرّه‌اي بسيارمناسبي دارد كه تهويه عالي و بازدهي بالاي مخلوط خاك را موجب مي‌شود؛ همچنين به ‌دليل داشتن سطح وسيع، رطوبت قابل ملاحظه‌اي را در خود ذخيره كرده ، آن را به بهترين شكل براي رشد و تكثيرگياه آزاد مي‌كند.

در گذشته تنها از پرليت هاي دانه درشت در مخلوطهاي پرليت با کودهاي آلي و خاک برگ استفاده ميشد ولي امروزه از پرليت هاي دانه ريز نيز به طور گسترده اي استفاده مي‌شود بخصوص در مواقعي که قابليت نگهداري آب بيشتر مورد نياز باشد. رقيب اصلي پرليت در باغباني و کشاورزي ورميکوليت است و انتخاب هر يک از اينها بستگي به عواملي نظير قدرت حفظ و نگهداري آب، خاصيت خنثي بودن، تخلخل خاک، قيمت، قابل دسترس بودن، کيفيت و استمرار قابليت مهيا شدن در زمان زياد دارد. خاکهای سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی - باغبانی مخلوطهای یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت - متوسط الک شده و یک ازودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گلکاری مناسب می باشند.

برای زمینی که قبلاً ر از درختچه ها یا درختان بوده سفارش می شود که پرلیت به میزان حداقل 1/3 حجمی آن با اصلاح کننده آلی (کود آلی) و خاک طبیعی مخلوط شود (یعنی نسبت حجمی پرلیت: کود: خاک، مساوی 1:1:1 باشد). دامنه وسيع سايز ذرات، اين امكان را مي‌دهدكه خاك را براي رشد انواع مختلفي از گياهان در تمامي مراحل رشد آن‌ها از تكثير در محيط ‌هاي كوچك تا شاسي‌هاي بزرگ سازگار كند. اين مخلوط تهيه شده، زهکشي بسيار عالي در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ مي‌كند و از ضعيف شدن ريشه و از بين رفتن آن در هنگام قلمه زدن يا کاشتن جلوگيري مي‌كند. اين محصول در تركيب بيشترتقويت‌كننده‌ ها، كودهاي الي (كودهاي حيواني و گياهي)، پوسته ياخاك اره مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اندازه‌هاي مختلفي موجود است.

 

خاک پرلیت بهرشد

در این رابطه اقداماتی از قبیل استفاده از کود سبز آلی، مالچ های گیاهی و مصنوعی، کاه و کلش، پوشش گیاهی و همچنین استفاده از مواد اصلاح کننده نظیر تورب، پرلیت و پلیمرها رطوبت امکان پذیر می باشد. با اعمال مدیریت صحیح و به کارگیری فن آوری های پیشرفته از طریق حفظ و ذخیره رطوبت، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و بهبود وضعیت نفوذپذیری آب در خاک می توان بازده مصرف آب کشاورزی را بالا برد. می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت، کمپوست یا کودهای آلی، به عنوان خاک محل کشت تا شصت درصد کاهش داد. آب عنصری حیاتی است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک گسترش کشت در اراضی مستعد را با محدودیت مواجه می سازد.

لذا محدودیت منابع آب کشور ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را روشن می سازد. افزایش راندمان آبیاری یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب است. بخش کشاورزی جزء عمده ترین مصرف کنندگان منابع آب کشور می باشد. ظرفیت نگهداری آب بیشتر در مقایسه با ذرات هم اندازه خود محرک تشکیل و توسعه ریشه ها  تغذیه + آبرسانی ریشه ها ، محیط مناسب برای کشت بذر تسریع در عمل جوانه زدن بذرها استفاده از پرلیت به عنوان خاک خزانه موجب کاهش صدمات وارده به نشا در هنگام انتقال به زمین اصلی. درگذشته تنها از پرلیت های دانه درشت در مخلوطهای پرلیت با کودهای آلی و خاک برگ استفاده می شد ولی امروزه از پرلیت های دانه ریز نیز به طور گسترده ای استفاده می شود بخصوص در مواقعی که قابلیت نگهداری آب بیشتر مورد نیاز باشد.

مخلوط آماده شده از ترکیب گفته شده به عنوان عامل رشد گیاهان گلدانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و از پرلیت مخلوط نشده در ته گلدانها جهت زهکشی خوب استفاده می شود. این مخلوط تهیه شده، زهکشی بسیار عالی در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ میکند و از ضعیف شدن ریشه و از بین رفتن آن در هنگام قلمه زدن یا کاشتن جلوگیری میکند. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربردهای پرلیت Perlite's use

تولید بلوک های سبک ساختمانی با کیفیت بالاتر از هرماده دیگری برای تهیه بتن سبک ومطابق بالاترین استانداردهای جهانی ، پارتیشن های گچی پرلیتی سبک،استفاده در دیواره های دوجداره (سیستم پوشش دیواره ها)و پشت بام ها ،دیوارهای غیر حمال ، کف اتاقها جهت کاهش بار مرده ،افزایش عایق کاری ساختمان وکاهش مصرف هزینه های انرژی ،آجر نسوز ، ورقهای نسوز،عایق پرلیتی جهت جایگزینی به جای یونولیت وپلی اورتان ،آجرهای پرلیتی ،پلاستر پرلیت و محصولاتی را که می توان از پرلیت منبسط شده برای صنایع ساختمان تولید نمود بشرح زیراست. چرا از پرلیت در عایق سازی استفاده میشود ؟عایق زیر طبقات پرلیت عایق غیر آلی بوده که فساد نیافته وبه آسانی مشتعل نشده ومحلی مناسب براس موریانه ها نمیشوداز آنجایی که این محصول خنثی می باشد آنجایی (از نظر اسیدی وبازی )درلوله کشی ها وسیم کشی های الکتریکی که زیر طبقات انجام می شود خوردگی وسایش نیافته وبه میزان زیادی انتقال صدا از یک طبقه به طبقات دیگر واز طبقه به دیوارها واز سیستم لوله های زیرطبقات را کاهش می دهد.

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل ۲۰% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. بی شک توجه مسئولین به پتانسیل های حوزه مواد معدنی شهرستان میانه و  ورود سرمایه گذاران به این بخش  می تواند، راهکاری عملی بمنظور شناسایی دقیق معادن و بکار گیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد و تبدیل آن به صنایع دیگر موضوعی باشد، که در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی و معضلاتی همچون بیکاری را از سطح شهرستان از میان ببرد.

در این قسمت به کارخانه‌ تولید کننده پرلیت اشاره می‌گردد :  معدن پرلیت عجمی این معدن در ۲۱۰ کیلومتری تبریز مرکز استان واقع شده است، مجوز استخراج آن در سال ۱۳۷۸ (۳۰/۸/۷۸) صادر شده که بر اساس آن مجوز استخراج سالیانه معدن ۵۰۰۰ تن می‌باشد که در حال حاضر استخراج واقعی آن ۴۰۰۰ تن در سال است و بهره بردار آن شرکت رزگرانیت می‌باشد. مخلوط پرلیت وگچ برای جایگزینی کاهگل در ساختمانها که استفاده از آن در ساختمانها به کمک پمپ ویا مالیدن برروی دیوار اعمال میشود وسرعت کار و صرفه جویی در تعداد کارگر دراین روش قابل قیاس با روشهای سنتی نیست ،این ماده از نظر عایق بندی صدا و حرارت نیز برمصالح سنتی ترجیح داده می شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کاربرد مورفولوژي فندقه در رده بندي چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ايران

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. سوادکوهی فائزه، نژادستاری طاهر، اسدی مصطفی، جعفری عفت، مهرگان ایرج. مجله گیاه شناسی ایران (The Iranian Journal of Botany), [online] 18(2 (پیاپی 36)), pp. مجله گیاه شناسی ایران (The Iranian Journal of Botany), 18(2 (پیاپی 36)), 249-261.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نپتون، خدای دریا و همزاد اورانوس

به بیان ساده تر، در روی زمین، خورشید عامل به وجود آمدن طوفان می شود، اما نپتون که بسیار بسیار دورتر از خورشید قرار گرفته و هزار بار کمتر از زمین از خورشید انرژی دریافت می کند، چرا باید دارای این حجم از طوفان های زیاد باشد؟ دانشمندان بر این باورند که سیاره نپتون حرارتش را از منبعی دیگر می گیرد. در سطح این قمر لکه های یخ زده سفید، آبی و صورتی وجود دارد  و پر از گسل ها، صخره ها و دهانه های بر خوردی است، تریتون همچنین دارای نوار های سفید دور چاله ها ولکه های تیره است که باعث شده شبیه پوست طالبی باشد و ظاهری زیبا به نپتون بخشیده است. اگر بخواهیم مقایسه ای بین زمین و نپتون داشته باشیم، سه عامل مدت زمان چرخش زمین به دور خورشید، مدت زمان چرخش به دور خود و کج بودن محور عمودی زمین باعث شکل گیری فصول روی سیاره سنگی ما می شود، اما برای نپتون قضیه به گونه دیگری رقم می خورد.

طبق این مشاهدات، بادهای پر سرعت تمام این سیاره را فرا گرفته است، سریع ترین آن ‌ها در نزدیکی لکه سیاه بزرگ قراردارد و سرعت بادها در آن جا به ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت می ‌رسد. نپتون، دورترین فاصله از خورشید را دارد، میانگین فاصله‌ نپتون از خورشید  ۴/۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلومتر است، این سیاره بزرگ‌ ترین مدار را در بین دیگر سیارات دارد. علت آبی بودن سیاره نپتون، وجود گازهای متان در جو نپتون است که رنگ سرخ را جذب می ‌کند و آبی حاصل از طیف نوری خورشید که بازتابیده می‌ شود را ایجاد می کند.  ترکیبات سیاره نپتون شامل ۸ درصد هیدروژن، ۱۹درصد هلیوم، ۱٫۵ درصد متان و بقیه از اتان، آمونیاک،آب، آمونیاک هیدروسولفید و یخ متان تشکیل شده است.

اگر در زمین ما شاهد فوران مواد مذاب از دهانه کوه های آتشفشانی هستیم، در تریتون، این گاز و یخ است که از دهانه یخ فشان های آن فوران می کند. در ابتدا محاسبات دانشمندان درباره مدار اورانوس درست به نظر می رسید، اما با گذشت زمان، در مدار سیاره اورانوس بی نظمی هایی دیده شد. مشاهده این بی نظمی ها، باعث شد تا دانشمندان و اخترشناسان نسبت به وجود سیاره دیگری کنجکاو شده و به تحقیقات در این زمینه بپردازند. سیاره نپتون (neptune)، هشتمین و آخرین سیاره در سامانه خورشیدی است که از نظر اندازه چهارمین سیاره و از نظر جرم سومین سیاره است. در واقع حرارتی که نپتون از درون خود دریافت می‌ کند، باعث به وجود آمدن بادها و طوفان‌ های قوی در این سیاره می‌ شود.

 

دانستنی هایی جالب و خواندنی در مورد سیاره نپتون

در ابتدای تصویر، اندازه زمین در برابر نپتون به نمایش گذاشته شده و در ادامه‌ نیز به ترتیب فاکتورهای قطر، جرم، تعداد قمر، فاصله از خورشید، طول سال و دمای هر دو سیاره آورده شده است. ساختار اورانوس بدین شکل است که در زیر اتمسفر سنگین این سیاره، لایه‌های گازی هیدروژن، هلیوم و متان قرار دارند و پس از آن، لایه‌های یخی آب، آمونیاک، و متان وجود دارد. فضا پیمای وویجر 2 با وجود اینکه گذر کوتاهی از کنار نپتون داشته، ولی داده‌هایش نشان از این موضوع دارد که اندازه نقطه تاریک بزرگ، به صورت قابل توجهی متغیر است. احتمالاً این غول گازی در ابتدا، در جایگاهی نزدیک‌تر به خورشید تشکیل شده و سپس با طی مراحلی، به مکان کنونی خود انتقال پیدا کرده است.

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، دلیل رنگ آبی نپتون نیز به سبب حضور ذرات یخی متان و گازهای نادری است که در انتهای اتمسفر آن وجود دارند. به احتمال زیاد این حلقه‌ها از ذرات یخ به همراه گرد و غبار تشکیل شده‌اند و همچنین امکان حضور مواد کربنی نیز در آن وجود دارد. با توجه به اطلاعات دریافتی، این طوفان شامل یک سیستم چرخشی بوده که بادهایی با سرعت 2400 کیلومتر بر ساعت ایجاد می‌کرد. در اتمسفر بالایی این سیاره، طوفان‌های بزرگی دیده شده و سرعت بادهای اطراف آن به بیش از 600 متر بر ثانیه هم می‌رسد. این قمر، مملو از یخ می‌باشد و در آن، نیتروژن یخ‌زده به همراه ذرات غبار، از زیر سطح به فضای آزاد فوران می‌کند.

اتمسفر نپتون بسیار ضخیم است و ترکیبات آن عمدتاً از هیدروژن (74 درصد)، هلیوم (25 درصد) و متان (1 درصد) تشکیل شده است. یکی از بزرگترین طوفان‌های دیده شده در سال 1989 ثبت گردیده و آن را نقطه تاریک بزرگ (Great Dark Spot) نامیده‌اند. همچنین حضور ابرهای یخی و پرسرعت‌ترین بادهای منظومه شمسی نیز از جمله ویژگی‌های اتمسفر این سیاره است. در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا نگاهی به نکات و دانستنی‌های جالب نپتون بیندازیم. وویجر 2 در سال 1989 از کنار این سیاره عبور کرده و اولین تصویر نزدیک نپتون توسط این فضاپیما ثبت شده است. این سیاره برای اولین بار در سال 1846 مشاهده و موقعیت آن نیز با استفاده از محاسبات ریاضی تخمین زده شد.

 

سیاره نپتون

با توجه به اینکه مدار سياره كوتوله پلوتون بیضی کشیده‌ای است و در بعضی بازه‌های زمانی فاصله‌ی آن تا خورشید کمتر از فاصله نپتون تا خورشيد می‌شود ، این سوال مطرح می‌شود كه : « آيا احتمال برخورد نپتون با پلوتون وجود دارد؟ » دانشمندان نشان داده‌اند که دوره‌ی مداری پلوتون با نپتون - بنا به دلایل گرانشی - دارای حالت رزونانس می‌باشد ، به طوری که در هر دو دور چرخیدن نپتون ، سیاره‌ی کوتوله پلوتون ۳ بار دور خورشید می‌چرخد؛ با اين حساب نپتون در هر جايی باشد ، پلوتون در فاصله‌ای دورتر و قابل محاسبه قرار می‌گیرد. دانشمندان تاکنون توانسته‌اند ۹ سیاره را به طور يقين در منظومه شمسی شناسایی کنند ، اما آیا سیاره‌های دیگری نیز در این منظومه وجود دارند؟ به نظر بعضی از ستاره‌شناسان ، بی‌نظمی‌هایی که در مدار نپتون مشاهده شده است ، ممکن است توسط سياره دهم - که جرم زیادی داشته و خارج از مدار پلوتون قرار دارد - ایجاد شده باشد؛ این سیاره‌ی فرضی سیاره ایکس (سدنا) نام گرفته است.

مخالفین این فرضیه بر این عقیده‌اند که منظومه شمسی دارای ماده‌ی کافی برای تشکیل يک سیاره‌ی ديگر ، علاوه بر ۹ سیاره‌ی كشف شده ، نبوده و همچنین تشکیل این سیاره در چنین فاصله‌ای مطابق با عمر منظومه شمسی نیست. در مدتی کمتر از ۱۰۰ میلیون سال ، قمر تریتون وارد محدوده‌ی روش نپتون (کوتاهترین فاصله از یک جسم اصلی ، که در آن یک جسم تابع می‌تواند بدون آنکه توسط نیروهای جاذبه متلاشی شود ، دور بزند) خواهد شد. پیش از این انتظار می‌رفت که نپتون از نظر جوی آرامتر از اورانوس باشد ، ولی وُیجر ۲ نشان داد که بادهای نپتون بسیار بسیار شدید هستند؛ سرعت این بادها به ۶۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

سیاره نپتون را معمولا به رنگ آبی می‌شناسند؛ رنگ آبی سياره به اين دليل است که گاز متان موجود در جو ، رنگ سرخ را جذب کرده و آبی حاصل از طیف نوری خورشید را باز می‌تاباند. تفاوتی که در ساختار سیاراتی مانند اورانوس و نپتون دیده می‌شود ، عدم حضور هیدروژن فلزی مایع است ، که در عوض آن به یک ساختار متراکم آب‌مانندی در اطراف هسته می‌رسیم. علاوه بر این ، صفحه‌ی مداری پلوتون نیز با صفحه‌ی منظومه شمسی زاویه‌ی نسبتا زیادی می‌سازد و این پديده هم به عدم امکان برخورد دو جرم قوت بیشتری می‌بخشد. شکل‌های ابر مانند متعدی روی اين سیاره وجود دارند ، که مهمترین آنها لکه سیاه بزرگ نام دارد؛ این لکه ، مجموعه طوفانی عظیمی به بزرگی کره زمین است.

 

مطالب جالب و عجیب درباره سیاره نپتون

اتمسفر نپتون از سه بخش تشکیل شده است: بخش زیرین جو نپتون تروپسفر (troposphere)، بخش فوقانی استراتسفر (stratosphere) و بخش میانی که مرز این دو است، تروپپاوس (tropopause) نام دارد. یکی از نکات جالب درباره نپتون این است که شانزده ساعت طول می‌کشد تا ابرهای استوایی نپتون، سیاره را یک دور کامل بزنند، زیرا نپتون جسم سخت نیست. وقتی سیاره نپتون در سال ۱۹۹۴ توسط تلسکوپ هابل رصد شد، طوفان نقطه تاریک بزرگ ناپدید اما نقاط تیره مختلفی در نیم‌کره شمالی نپتون ظاهر شده بود. داده‌های حاصل از کاوش‌های وویجر ۲ همچنین نشان داد که وسعت نقطه بزرگ تاریک ضمن حرکت سریعش روی نپتون به‌طرز چشمگیری تغییر می‌کرد.

این‌که بادهایی بدین شدت چطور روی سیاره‌ای چنین دور از خورشید وزیده‌اند هنوز هم یکی از موضوعات اسرارآمیز درباره نپتون است. یکی از قمرهای نپتون تریتون (Triton) نام دارد که منجمد است و از زیر سطح آن ذرات نیتروژن منجمد و غبار به هوا می‌پراکند. در بخش فوقانی جو نپتون طوفان‌های بزرگی می‌وزد و بادهایی تا سرعت ۶۰۰ متر بر ثانیه این سیاره را دور می‌زند. تلسکوپ فضایی هابل نیز این سیاره را مطالعه کرده و تعدادی تلسکوپ زمینی نیز به مطالعه این سیاره پرداخته‌اند. نپتون اتمسفر بسیار ضخیمی دارد که ۷۴ درصد آن هیدروژن، ۲۵ درصد آن هلیوم و تقریبا ۱ درصد آن متان است. ذرات متان منجمد و گازهای اندک در دورترین نقاط اتمسفر نپتون سبب شده است رنگ نپتون آبی به نظر برسد.

نقطه تاریک بزرگ، طوفان بسیار بزرگ و چرخانی بود که با سرعت بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزید. جالب و کوتاه درباره نپتون: نپتون هشتمین سیاره دور از خورشید و دورترین سیاره از خورشید است. نقطه بزرگ تاریک قدرتمندترین طوفانی است که تاکنون بر سطح سیاره نپتون شناسایی شده است. احتمالا نپتون هنگام آفرینش بسیار به خورشید نزدیک‌تر بوده و بعدها از آن دور شده است. نقطه تاریک بزرگ (Great Dark Spot) بزرگ‌ترین طوفانی است که تاکنون در نپتون شناسایی شده است. رنگ سفید و آبی پررنگ نپتون باعث می‌شود تا راحت‌تر آن را از اورانوس متمایز کنیم. نپتون زیر جو سنگین خود، از لایه‌های گازی هیدروژن، هلیوم و متان تشکیل شده است.

 

تصویر ناسا از سیاره نپتون

وُویجر ۲ یک کاوشگر فضایی بی‌سرنشین میان‌سیاره‌ای است که در ۲۰ اوت ۱۹۷۷ در قالب برنامه وویجر برای مطالعه سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان‌سیاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده‌است. بررسی‌های مختصصان علوم فضایی نشان می‌دهد الگوهای آب‌وهوا در سیاره نپتون نسبت به زمین بسیار متفاوت است و طوفان‌هایی که در این سیاره به وقوع می‌پیوندد بسیار قوی‌تر و طولانی‌تر از طوفان‌های زمینی است. به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نپتون آخرین سیاره در منظومه شمسی و دورترین نسبت به خورشید است؛ به مناسبت سالگرد کشف این سیاره ناسا  اخیرا تصویری از آن منتشر کرده است.

 یوهان گاتفرب گاله، ستاره‌شناس آلمانی در ۲۴-۲۳ سپتامبر سال ۱۸۴۶ در رصدخانه برلین، هشتمین سیاره منظومه شمسی را  مشاهده کرد. این تصویر از نپتون توسط وویجر۲ در  اوت ۱۹۸۹ گرفته شده و نقطه تاریک بزرگ، طوفانی در جو این سیاره را نشان می‌دهد.  این کشف با استفاده از یک تلسکوپ انجام شد؛ نپتون با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

دانا گوهر

Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد :9*12 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. برداشت هر گونه مطلب از این وب سایت بدون ذکر منبع ممنوع است. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 8*13 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 9*11 میلیمتر قیمت : 100000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 9*11 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 15*8 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 12*9 میلیمتر قیمت : 100000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 7*15 میلیمتر قیمت : 100000 تومان.

Natural opal وزن : 4 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 200000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 8*15 میلیمتر قیمت : 100000 تومان.

سنگ اوپال و خواص آن

اما غربی‌ ها اوپال‌ را بدشگون‌ می ‌دانستند چون‌ والتراسکات WALTER SCOTT نویسنده‌ نامدار اسکاتلندی‌ به‌ طور غیر عمد در یکی‌ از داستان‌هایش‌ اوپال‌ را سنگی‌ منفی‌ و بدیمن معرفی‌ کرده؛ درست‌ بر عکس‌ شرقی‌ ها که‌ هر چه‌ صفات‌ و درجات‌ نیکوست‌ برای‌ این سنگ‌ زیبا‌ در نظر دارند. بزرگترین در استرالیا (ماسه سنگ)، برزیل (آتشفشانی)، مکزیک (گدازه های تجزیه نشده)، آمریکا (نوادا ، اورگان) (آتشفشانی)، گواتمالا، هندوراس (گدازه های تجزیه نشده)، اندونزی (آتشفشانی) چکسلواکی (گدازه های آتشفشانی)، تانزانیا، عمان است. پیشنهاد می ‌شود برای‌ نگهداری‌ و جلوگیری‌ از آسیب ‌دیدن‌ سنگ اوپال، آن‌ را کنار دیگر سنگ‌ها قرار ندهید و نیز مرتب‌ در آب‌ سرد بدون‌ مواد، شستشو  دهید تا آب‌ موجود در آن‌ تبخیر نشود و درخشش‌ رنگی‌ خود را از دست‌ ندهد.

این کار از بی آبی و ترک خوردگی جلوگیری می کند، اما به دلیل اینکه تثبیت کننده ها در اوپال های طبیعی وجود ندارد، برخی از سنگ شناسان ، این محصول را مارک مشابه اوپال برچسب می زنند در بازار به عنوان اوپال مصنوعی شناخته شده است. سنگ و انگشتر اوپال‌ از جمله‌ جواهرات‌ زیبایی‌ است‌ كه‌ داشتن‌ آن‌ نشانه ی سلیقه‌ و درک خاص‌ از سنگ‌های‌ قیمتی‌ است؛ زیرا دارنده‌ آن‌ باید حتماً به‌ خواص‌ و اهمیت‌ این‌ سنگ‌ پی‌ برده‌ باشد. اوپال انرژی درونی بدن را تقویت می کند و در تقویت دستگاه گوارش به ویژه کمک به هضم غذا موثر است،همچنین به خون سازی کمک کرده و دستگاه گردش خون را تنظیم می نماید و برای درمان سرطان خون نیز مفید می باشد.

سنگ اوپال‌ از جمله‌ جواهرات‌ زیبایی‌ است‌ كه‌ داشتن‌ آن‌ نشانهِ سلیقه‌ و درك‌ خاص‌ از سنگ‌های‌ قیمتی‌ است؛ زیرا صاحب آن‌ باید حتماً به‌ خواص‌ و ویژگی های این‌ سنگ‌ پی‌ برده‌ باشد. متاسفانه محصول به دست آمده، همان مشکل اوپال های طبیعی را دارد (بی آبی و ترک خوردگی) این مشکل در اوپال مصنوعی ، با برش راف به قطعات کوچک سپس اشباع آنها با تثبیت کننده هایzirconium stabilizer  حل می شود. سنگ اوپال از سلیکاهای آبداراست که با دمای پایین ته نشین می شود و جزو سنگ های رسوبی به حساب می آید و می تواند در ترک ها ، اتصالات و حفره ها ، صخره های رسوبی ، آتش فشانی و دگرگونی ته نشین شود.

 

انگشتر اوپال سفید اصلی درشت

انگشتر پیشینه‌ای نامعلوم دارد و به طور قطع مشخص نیست از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد که انگشتر از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهر‌ها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهر‌های برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند. انگشتر یکی از نمادین‌ترین جواهرآلات است؛ زیرا بعضی از انگشتر‌ها حلقه ازدواج هستند و بعضی از انگشتر‌ها میراث خانوادگی اشخاصند که از مادر یا پدر و اجداد آن‌ها به ارث رسیده است و بعضی به خاطر قداست و خاصیتی که دارند مورد استفاده اشخاص قرار می‌گیرد.

پیروان هر کیش و مذهبی برای خود نشانه‌ای دارند که با آن شناخته می‌شوند؛ چنانکه مسیحیان صلیب و هندو‌ها و بوداییان خال سرخ در پیشانی و مو‌های مخصوص دارند، اهل ایمان نیز با علاماتی شناخته می‌شوند که یکی از آنها، انگشتر به دست راست کردن است. پرسیدند که چه انگشتری در دست کنم؟ فرمود: عقیق سرخ، به درستی که آن اقرار کرده است براى خدا به یگانگى و براى من، پیغمبرى و براى تو یا على به آنکه وصىّ منى و براى فرزندان تو به امامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شیعیان فرزندان تو به جنّت الفردوس. از حضرت علی علیه‌السّلام منقول است که حضرت جبرئیل به پیامبر فرمود: هرکه انگشتر در دست راست کند و قصدش سنّت و متابعت تو باشد و ببینم او را که در قیامت متحیّر مانده است، دستش را بگیرم و به تو و به حضرت علی علیه‌السّلام برسانم.

امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرماید: نشانه‌های مومن، پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز گزاردن، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک نهادن و خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» با صدای بلند. مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده‌هایشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می‌دادند که در تورات نیز به نمونه‌ای از این عمل، اشاره شده است: «سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد». آنها همچنین اعتقاد دارند که همۀ رنگ‌های رنگین‌کمان و آثار آن در میان سنگ‌ها باقی مانده است و در هنگام درخشش این سنگ‌ها نیروی بی‌نظیری در محیط پراکنده می‌شود که یکی از این سنگ‌ها همان سنگ اوپالاست.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی

از نظر شیمیایی مورد آزمونهای کنترل کیفی قرار میگیرد مانند: اندازه گیری پروتئین خاکستر،چربی،رطوبت،نگهدارنده،نمک،قند،بریکس،ارگانولپتیک،اسیدیته،پراکسید،اندیس رفراکتومتر PH و در قسمت بسته بندی آن بسته بندی محصولات غذایی ،آرایشی و بهداشتی مورد آزمایش قرار می گیرد که بر حسب نوع بسته بندی که از جنس فلز باشد مانند: (کنسروها و کمپوتها) یا تتراپک (آبمیوه ها و شیرهای استریلیزه)،پلیمرها در انواع مختلف (سلولزی،پلی اتیلن ،پلی پروپیلن،پلی اتیلن ترفتالات ،پلی استایرن ،مقوا و. شرح فعالیت کارشناسان بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی در قسمت شیمی مواد غذایی این بخش انواع مختلف مواد غذایی و آشامیدنی از قبیل فراورده های گوشتی و پروتئینی ، غلات ، لبنی ، میوه و سبزی ، روغنها ، عرقیجات و.

   اندازه گیری میزان مقاومت انواع فیلمها در مقابل کشش شرح وظایف کارشناسان بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی.    بررسی لاک قوطیها و یکنواختی و چسبندگی آنها در قسمت سر و کف و بدنه     2. امکانات و دستگاه های موجود در بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی  . ) مورد آزمونهای مختلف قرار میگیرند مانند:     1.

همه چیز درباره پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (پت) PET

رزین های پلی استر به خاطر خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی خوب خود در کنار پایداری ابعادی عالی خود شناخته می شوند، به همین دلیل پلی اتیلن ترفتالات PET نیز از همین خواص بهره مند می باشد. آلیاژ سازی پلی اتیلن ترفتالات PET با ترموپلاستیک ها و ترموست ها برای تولید موادی است که عملکرد و خصوصیات بهتری را برای مصرف مورد نظر با هزینه پایین تر به دست آورند. همچنین آلیاژ PET/PC در مواردی که نیاز به ترکیب خواص سفتی عالی، مقاومت گرمایی و شیمیایی، مقاومت به ضربه، استحکام کششی و خمشی بالا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در مشخصات فنی زیر مشاهده می کنید، مهم ترین مشخصه موجود در اطلاعات فنی مواد PET، ویسکوزیته ذاتی یا Intrinsic Viscosity می باشد که با نماد IV نمایش داده می شود.

همانطور که گفته شد PET پایداری ابعادی خوبی دارد، همچنین مقاومت به ضربه بالایی دارد، در مقابل رطوبت، الکل و حلال های شیمیایی نیز مقاومت خوبی نشان می دهد. محصول این واکنش PET به صورت مذاب ویسکوز می باشد که به آسانی می تواند آن را به شکل الیاف دراورد، اکسترود کرد و یا قالب گیری تزریقی را روی آن انجام داد. از این مواد بازیافت شده و خرد شده PET می توان در صنایع مختلفی مانند الیاف موکت، برخی کیسه های حمل، ژاکت های پشمی، فیلم و ورق، تسمه و. آلیاژ PET پلی اتیلن ترفتالات با پلی اولفین های تقویت شد با الیاف به منظور استفاده در قطعات تزریقی صنعت خودروسازی رایج می باشد. ابتدا ساختار، ویژگی ها، خواص آن را بررسی کرده و در ادامه به توضیحات تکمیلی مانند کاربرد PET و شرایط فرایندی آن خواهیم پرداخت.

محصولات ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات PET به طور 100 درصد قابل بازیافت هستند و بیشترین پلاستیک بازیافتی در دنیا PET می باشد. موادی که با PET به صورت آلیاژ در می آیند عبارتند از پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی کربنات، پلی استایرن، اتیل وینیل استات و ABS. گریدهای PET پلی اتیلن ترفتالات موجود در بازار به صورت های تقویت نشده، تقویت شده با الیف شیشه، گرید مقاوم در برابر شعله و. آلیاژسازی PET پلی اتیلن ترفتالات و ترموست ها نیز به منظور بهبود خواص حرارتی، مکانیکی، ضربه و اشتعال پذیری می باشد. برای خرید دستگاه های تولید پریفرم، بطری و آزمایشگاه کنترل کیفیت بطری PET و همچنین خط بازیافت پت PET اینجا کلیک کنید.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

روند شکل‌گیری حرکت‌های تفسیری «قرآن کریم» در ایران از قرن سوم تا پایان قرن چهاردهم هجری

ادوارد گرانویل براون (1926-1862 میلادی)، خاورشناس و ایران‌شناس انگلیسی که چهار جلد کتاب درباره تاریخ ادبی ایران نوشته است، می‌گوید: «اگر از علومی که عموماً به اسم عرب معروف است؛ اعم از تفسیر و حدیث و الهیات و فلسفه و طب و لغت و تراجم احوال و حتی صرف و نحو زبان عربی، آنچه را که ایرانیان در این مباحث نوشته‌اند برداریم، بهترین قسمت آن علوم از میان می‌رود» (براون، 1361: 97). یکی دیگر از نکات برجسته المیزان، جمع میان دو روش تفسیری موضوعی و ترتیبی و توجه کامل به مسأله وحدت موضوعی حاکم بر قرآن است؛ ایشان قرآن را آیه به آیه و سوره به سوره تفسیر نموده‌اند، ولی در هر بخش، آیات مربوط و متناسب با موضوع آن را که در قرآن پراکنده است، می‌آورد تا درباره آن موضوع به طور جامع بحث و گفت‌و‌گو کند.

علمای لغت و صاحبان معاجم، به‌صراحت هدف و انگیزه خود را از تألیفاتشان، کمک به فهم عبارات قرآن کریم و سنت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ذکر کرده‌اند و در بیان و معانی بسیاری از لغات، از شواهد قرآنی استفاده کرده‌اند و به نکته‌هایی که به تفسیر قرآن و توضیح کلمات و عبارات آیات کمک می‌کند، اشاره کرده‌اند. اهتمام ایرانیان به آموزش و گسترش زبان عربی با انگیزه خدمت به قرآن، موجب شد که دانشمندان بزرگی مثل فیروزآبادی مؤلف قاموس المحیط، جوهری مؤلف تاج اللغة و صحاح العربیة، راغب اصفهانی مؤلف مفردات الفاظ القرآن، ابوهلال عسگری مؤلف فروق اللغویه و احمد بن فارس مؤلف مقاییس اللغه آثار ادبی با‌ارزشی را پدید بیاورند.

در مجموع این تفسیر از جمله تفاسیری است که نزدیک به همه روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در ارتباط با تفسیر یا تأویل آیات، در آن گرد آمده است؛ اما متأسفانه تعداد زیادی از اسرائیلیات و احادیث ضعیف نیز در این تفسیر دیده می‌شود و در پاره‌ای از موارد هم سخنانی عرفانی بر قلم رانده است که ظاهراً تأویل آیه است. نکته قابل توجه اینکه، در قرن اول و دوم هجری، تفاسیر قرآن در ایران رنگ و بوی مذهبی نداشت و تحت تأثیر فرقه کلامی یا مذهب فقهی خاصی قرار نگرفته بود؛ اما از اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری، مفسران اهل تسنن و مفسران شیعه امامیه (جعفری‌مذهب)، هر یک تفاسیر مستقلی متناسب با مشرب کلامی و فقهی خود می‌نویسند.

 

سعید جعفری

ای کریمی که بخشندۀ عطایی؛ و ای حکیمی که پوشندۀ خطایی؛ و ای صمدی که از ادراک خلق جدایی؛ و ای احدی که در ذات و صفات، بی همتایی؛ و ای خالقی که راه نمایی؛ و ای قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را صفای خود دِه؛ و دل ما را هوای خود ده؛ و چشم ما را ضیای خود دِه؛ و ما را آن دِه که آن بهِ؛ و مگذار ما را به کِه و مِه. پدر، موعظت و ملامت ایشان واجب دید و در اثنای آن گفت که: ای فرزندان، اهل دنیا، جویانِ سه رُتبت اند و بدان نرسند، مگر به چهار خصلت؛ امّا آن سه که طالب آنند، فراخیِ معیشت است و رفعتِ منزلت، و رسیدن به ثواب آخرت؛ و آن چهار که به وسیلتِ آن بدین اغَراض توان رسید، الَفَغدنِ مال است از وجه پسندیده و ….

ب) کدام ویژگی‌های زبانی در شعر دیده می شود؟ استفاده از ترکیبات نو: چاشنی کام، جگرتشنه / از بین رفتن لغات مهجور فارسی نسبت به سبک خراسانی / فارسی بودن اغلب واژه ها / کوتاه و ساده بودن جمله ها / ساختمان ساده داشتن بیشتر واژه ها: نفس، صبح، پیام …/ پرسش انکاری در بیت پایانی. قلمرو زبانی: طالع: بخت / پرسش انکاری / کاو: که او، زیرا که او / چاشنی: شیرینی، مزه / قلمرو ادبی: جناس همسان: کام (۱- آرزو، خواسته دل؛ ۲- دهان) / نفس صبح: استعاره / واژه آرایی: کام / واج آرایی: «ک» / چاشنی کام: اضافه تشبیهی / ازین طالع … جویی: استعاره. با خروج شعر از دربارها و ورود آن به خانقاه‌ها دامنۀ موضوعات آن، گسترش یافت و بر سادگی بیان، قدرت عواطف، عمق افکار و اندیشه‌هایی که موضوع شعر پارسی بود، افزوده شد و خانقاه‌ها در شمار پشتیبانان و پناهگاه‌های شعر فارسی درآمدند.

قلمرو زبانی: آرد: آورد (بن ماضی: آورد؛ بن مضارع: آور، آر) / ندانم: نمی دانم / جهش ضمیر: کدامت نرسانید (به تو کدام را نرسانید) / قلمرو ادبی: بر باد سپردم: استعاره، جانبخشی / دل، جان: تناسب / دل و جان سپردن: کنایه واگذاری زندگی و هستی  /. ◙ تمثیل به معنای «تشبیه کردن» و «مَثَل آوردن» است و در اصطلاح ادبی، آن است که شاعر یا نویسنده برای تأیید و تأکید بر سخن خویش، حکایت، داستان یا نمونه و مثالی را بیان کند تا مفاهیم ذهنی خود را آسان تر به خواننده انتقال دهد. فرمان بزرگوار از خدای نامدار می گوید… بندگان من، مرا پرستید و مرا خوانید و مرا دانید که آفریدگار منم؛ کردگار نامدار، بنده نوازِ آمرزگار منم؛ مرا پرستید که جز من معبود نیست؛ مرا خوانید که جز من مُجیب نیست ….

 

مأخذشناسی قرآن و حدیث

به ویژه این که در این کتاب روایات معتبری بافت می شود که نمی توان آن ها را در سایر منابع یافت علاوه بر این مطالب برخی از کتاب های تفسیری پیش از خود مثل سعید بن جبیر و مقاتل بن حیان را در تفسیر خود نقل کرده که معتبر ترین منبع برای اطلاع از محتوای آن ها به شمار می رود یعنی اگر ابن ابی حاکم تفاسیر مذبور را در کتاب خود نقل نمی کرد با از بین رفتن آن ها نیز به کلی از میان می رفت مفسران بزرگ اهل تسنن مانند ابن کثیر،بغوی،شکانی و دیگران برای تدوین کتاب های تفسیری و روایی خود بهره های فراوانی از این کتاب برده اند از این رو بزرگان در اهل تسنن مانند سیوطی تفسیر او را منبعی سرشار و قابل اعتماد برای مفسران پس از وی در همه ی دوران ها دانسته است سیوطی می گوید تفسیر او را به صورت خلاصه در ذیل مطالب در المنثور نقل کرده اند حتی ابن حجر عسقلانی ابن تیمیّه و دیگران بسیاری از روایات معتبر اهل تسنن را از کتاب تفسیر او نقل کرده اند روش تفسیری ابن ابی حاتم این گونه است که ابتدا احادیث نبوی(صلی الله علیه و آله)را آورده و سپس نظرات صحابه و تابعان را نقل کرده و اختلاف رایج در ذیل آیات را نقد و بررسی نموده و هرگز مطالب و مسائل جنبی غیر از روایات را در تفسیر آیات قرآن وارد نکرده است از این جهت کتاب او تفسیری کاملا حدیثی به شمار می رود و دربارۀ معنا و تفسیر آیاتی که در ذیل آن ها روایتی نیافته سخنی به میان نیاورده است در ذیل آیات مربوط به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله)و علی بن ابی طالب(علیه السلام) نیز روایات معتبری نقل کرده است که شایان توجه و اهمیت است آیات زیر: ۱-<إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسلِیماً> (الاحزاب،۵۶) ۲-<وَ قَرنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّۀِ الأُولَی وَ أَقِمنَ الصَّلَاۀَ وَ آتِینَ الزَّکَاۀَ وَ أَطِعنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً> (الاحزاب، ۳۳) ۳-آیۀ۲۱۴سوره احزاب خلافت حضرت علی (علیه السلام) ۴-<وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ> (الشعرا، ۲۱۹): عصمت اجداد پیامبر(صلی الله علیه و آله)که براساس عقیده تشیع است) این تفسیر که نسخه ی آن تا تفسیر سوره ی عنکبوت در دست بود به تصحیح چند تن از محققان عرب زبان احیاء شده و محققان بقیۀ سوره ها را تا پایان قرآن با تکیه بر کتاب هایی که تفسیر ابن ابی حاتم را نقل و تخلیص نموده اند، تکمیل کرده اند مثل: ۱- تفسیر القرآن العظیم:ابن کثیر ۲-در المنثور:سیوطی ۳-فتح الباری:ابن حجر عسقلانی ۴-تعلیق التعلیق:ابن حجر عسقلانی ۵-فتح القدیر:شکانی این تفسیر بار ها در کشور های مختلف اسلامی مثل لبنان و عربستان در ۱۰جلد تنظیم و چاپ شده است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

تا بی‌نهایت کاوش در زیرساختار کوارک و لپتون

شاید شگفت‌آور باشد که محدوده‌های کوارک‌ها و لپتون‌ها اندازه یکسانی دارند و این موضوع حاکی از آن است که کوارک‌ها توسط نیروی قوی تولید می‌شوند و لپتون‌ها که توسط نیروی بسیار ضعیف‌تر برهم‌کنش‌های الکترومغناطیسی تولید می‌شوند باید کمیاب‌تر باشند، اگرچه معلوم شده است که اندازه‌گیری لپتون‌ها بسیار ساده‌تر و دارای عدم قطعیت نظام‌مند ابزاری کوچک‌تری‌اند. جوهر (اصل ـ مغزه) این پژوهش‌ها اندازه‌گیری‌های دقیق نیروی ضعیف است؛ زیرا نیروی ضعیف تنها نیروی شناخته‌شده‌ای است که می‌تواند هویت لپتون یا کوارک را تغییر دهد (مثلاً، میون به الکترون و نوترینوی‌های همراهش وا می‌پاشد)، امکان بسیاری وجود دارد که انحراف‌هایی از پیش‌بینی‌های مدل استاندارد بتوانند اثرهای زیرساختاری کوارک و لپتون را حذف کنند.

زمانی طول کشید تا در اوایل دهه ۱۹۷۰م در آزمایش‌ها ثابت شد که پارتون‌های پیشنهادی اندازه‌گیری‌های اولیه و ساختار مشاهده‌شده در شکل ۲ در واقع همان کوارک‌های گلمن هستند، با این تفاوت که گلمن فقط سه کوارک پیشنهاد کرده بود، اما در آزمایش‌های بعدی معلوم شد در هر باریون شش کوارک وجود دارد. برای انتخاب ۱۰TeV به‌عنوان مرتبه‌ای از مقیاس برای اندازه جرم کمینه یک ذره تکثیرکننده و ادامه دادن استدلالی مشابه آنچه در قسمت بالا مورد بحث قرار گرفت، که شامل اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بود، می‌توان یک اندازه بیشینه برای کوارک‌ها و لپتون‌ها (حدود ۲×۱۰-۲۰m) در نظر گرفت.

  آینده با توجه به محدودیت‌های سختی که روی بیشترین اندازه کوارک‌ها و لپتون‌ها گذاشته شده است، آینده چه خواهد شد؟ نخست بسیار اهمیت دارد که بفهمیم شتاب‌دهنده LHC تاکنون فقط ۳درصد از کل باریکه‌ای را که انتظار می‌رود در طول عمر خود توزیع کند ثبت کرده است. این ذرات مجموعه گیج‌کننده‌ای از انواع جرم‌های گوناگون، بارهای الکتریکی، اسپین‌ها و برهم‌کنش‌های خاص بودند و ویژگی‌های بسیاری را با خود همراه داشتند؛ از این‌رو دانشمندان به آن‌ها حیوانات وحشی نام دادند و در «باغ وحش ذرات» جایشان دادند. از سوی دیگر، ایده ساختن شتاب‌دهنده‌ای حتی بزرگ‌تر از LHC به نام برخورددهنده هادرونی بزرگ (VLHe) در دست اقدام است و در این خصوص پیشنهادهای رقابتی دیگری ارائه شده است که نشان می‌دهد مکان‌های استقرار شتاب‌دهنده‌های آینده احتمالاً چین و یا نزدیک سرن است.

 

کوارک‌ها؛ سازنده ذرات هادرون

این کارشناس فیزیک پلاسما ادامه داد: کوارک‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شود تا منجر به ساخت ذرات مرکبی به نام هادرون شود که پایدارترین این ذرات را ما به عنوان پروتون و نوترون در هسته اتم می‌شناسیم؛ این ذرات به دلیل پدیده حبس رنگ عملاً به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست. ذرات بنیادی شامل سلول‌هایی است که ماده و پادماده را می‌سازد و در تقسیم‌بندی فرمول‌های بنیادی شامل کوارک و لپتون‌ها می‌شود؛ بوزون‌های بنیادی نیز که بیشتر حامل نیروهای طبیعی است در تقسیم‌بندی شامل بوزون‌های پیمانه‌ای و نرده‌ای می‌شود. تمنده ویژگی‌های هر ماده‌ای را برای شناخت و بررسی آن در فیزیک مهم دانست و اظهار کرد: ویژگی‌های ذاتی کوارک بار الکتریکی، رنگ، اسپین و جرم آن است که تمامی این موارد باعث می‌شود که شناخت انسان از آن کامل شود.

این کارشناس فیزیک پلاسما اضافه کرد: اینکه کوارک می‌تواند هر چهار نیرو بنیادی را تجربه کند یک نکته مهم است؛ همچنین کوارک تنها ذره‌ای است که بار الکتریکی آن مضربی از بار بنیادی نمی‌تواند، باشد. وی تاکید کرد: کوارک تنها ذره بنیادی است که تمامی چهار برهم‌کنش یا هر چهار نیروی بنیادی را می‌تواند تجربه کند که این چهار نیرو عبارت از الکترومغناطیسی، هسته‌ای قوی و ضعیف و گرانش آن است. عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کوارک نوعی ذره بنیادی است، اظهار کرد: به ذرات داخلی که هیچ پیش ساختاری ندارد ذرات بنیادی گفته می‌شود. وی اشاره کرد: کوارک‌ها به ۶ گونه: UP، Down، Strange، Charm، Top و Bottom تقسیم‌بندی شده است که به هر یک مزه نیز گفته می‌شود.

 

كشف كوارك سر

كوارك سر, ششمین و به احتمال قریب به یقین آخرین كوارك است كوارك ها همراه با لپتون ها الكترون و هم خانواده هایش واحدهای سازنده ماده هستند سبك ترین كوارك ها كه بالا و پایین نام دارند, پروتون و نوترون معمولی را به وجود می آورند و این دو همراه الكترون, تمام عناصر جدول تناوبی را می سازند. نیروی هسته ای قوی كه كوارك ها را در كنار هم نگه می دارد، آنها را ملزم می كند كه همیشه در كنار دیگر كوارك ها و پادكوارك ها ظاهر شوند؛ اگر كوارك ها دوتادوتا باشند ذره حاصل مزون نام دارد و اگر كوارك ها سه تایی باشند، آن ذره باریون نامیده می شود (پروتون ها و نوترون ها باریون هستند). در هر گروه تحقیقاتی، حداقل سه نفر پیدا می شد كه همسرشان عضو گروه رقیب بود! برای آنكه از پخش مهارنشدنی شایعات جلوگیری شود، دو گروه باهم قرار گذاشتند اگر در تحلیل های خود به نتایجی رسیدند كه ارزش خبری داشت، گروه دیگر را با اعلانی یك هفته ای خبردار كنند.

كوارك های سنگین تر (شگفت، افسون، سر و ته) و دیگر لپتون ها هم تنها در شتاب دهنده ها تولید می شوند؛ البته این بدان معنی نیست كه این ذرات هیچ گاه در طبیعت به وفور وجود نداشته اند، چرا كه در نخستین لحظات پس از مهبانگ، عالم مملو از این ذرات بنیادی بود. درست است كه برای كوارك سر هیچ ساختار مشخصی تعریف نشده است، اما آزمایش ها نشان می دهد سنگینی این ذره ۱۷۵گیگاالكترون ولت (GeV ۱۷۵) است كه معادل سنگینی یك اتم طلا و بسیار سنگین تر از آنی است كه بسیاری از نظریه پردازان پیش بینی كرده بودند. باریكه ذرات این شتاب دهنده نمی توانست كوارك های سنگین تر از ۷۷GeV را تولید كند؛ در نتیجه رقابت به آزمایشگاه ملی فرمی محدود شد، آن هم بین CDF و یك آزمایش جدید در حلقه شتاب دهنده كه به دلیل موقعیتش در مسیر شتاب دهنده، D۰ (دی صفر) نام گرفت.

آشكارساز CDF این توانایی را دارد كه مسیر هر ذره ای را در میدان مغناطیسی به دقت مشخص كند و از این راه تكانه آن ذرات را تعیین كند؛ اما دستگاه D۰ به یك گرماسنج بسیار حساس و دقیق مجهز است كه می تواند انرژی هر برخورد را اندازه گیری كند. مدل استاندارد ذرات بنیادی می تواند تعامل بین این واحدهای سازنده ماده را به خوبی توضیح دهد، اما لازمه اش این است كه هر یك از لپتون ها و كوارك ها به صورت جفت ذره وجود داشته باشند كه معمولاً آنها را نسل ذرات می نامند. جدا از رقابت ایجاد شده بین دو گروه تحقیقاتی فرمی لب كه تلاش ها را دوچندان می كرد، داشتن دو آزمایش كامل كه یك موضوع را بررسی می كردند، این مزیت را داشت كه می شد از صحت نتیجه های به دست آمده اطمینان حاصل كرد.

 

کشف ذره ی زیراتمی جدید چهارکوارکی!!

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.  این ذره ی جدید، از چهار کوارک ساخته شده است و برخلاف سایر ذرات چهارکوارکی دیگر که حداقل دو طعم یکسان دارند، از چهار طعم متفاوت تشکیل شده است (بالا، پایین، سر، ته). ذرات زیراتمی لیست بلندبالایی دارند که به لطف سازه های غول پیکری که ذرات با انرژی های بالا را با یکدیگر برخورد می دهند، اعضای جدیدی به این لیست افزوده می شود. این کشف به وسیله ی دانشمندان دانشگاه لنکستر انگلیس با همکاری فرمی لب (آزمایشگاه دولت آمریکا برای فیزیک ذرات انرژی بالا) انجام شده است.  دانشمندان می گویند: کشف یک ذره ی جدید و غیرمعمول بسیار هیجان انگیز است و به ما کمک خواهد کرد تا نیروی قوی را بهتر درک کنیم.

این بار فیزیکدانان ذره ی زیراتمی جدیدی را کشف کردند که تازه ترین عضوی است که به گونه های عجیب چهار کوارکی اضافه شده است. نیروی قوی، یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت (هسته ای قوی، هسته ای ضعیف، گرانش، الکرتومغناطیس) است. نشانه های این ذره ی چهارکوارکی برای اولین بار در جولای ۲۰۱۵ همه را شگفت زده کرد. از جمله معروفترین هاردون ها، پروتون و نوترون هستند که از سه کوارک تشکیل شده اند. کوارک ها، ذرات بنیادی هستند که بایکدیگر ترکیب شده و هادرون ها را می سازند. دانشمندان این ذره را به دلیل جرم ۵۵۶۸ مگاالکترون ولتی آن، (X(5568 نامیدند. از طرفی کوارک ها دارای شش طعم بالا، پایین، افسون، شگفت، سر و ته هستند.

تمام هادرون هایی که ما می شناسیم متشکل از دو یا سه کوارک هستند.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

تحليل عناصر و ويژگي هاي مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه اي پارس آذرخش و تعيين ميزان رضايت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران از تعامل با اين نرم افزار

تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1.

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح ...

لطفا پس از واریز وجه تصویری از واریزی خود را به شماره های ۰۰۹۰ ۶۴۲ ۰۹۰۱ – ۹۸۵۸ ۱۰۸ ۰۹۰۱ در واتساپ یا تلگرام ارسال کرده تا ثبت نام شما قطعی شود. یا ارسال مشخصات خود(نام و نام خانوادگی،کدملی،شماره تماس )  به همراه عنوان دوره درتلگرام یا بصورت sms به شماره ۰۹۰۱۱۰۸۹۸۵۸.

:: بازدید از این مطلب : 340

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()