نوشته شده توسط : پلیکا

شرح نهج‌البلاغة (ابن ابي‌الحديد)

اين كتاب، در بيست جزء تنظيم شده است كه اين اجزاى بيست‌گانه، به ترتيب، مشتملند بر: يك مقدمه و حدود بيست و پنج خطبه از خطبه‌هاى حضرت امير (از خطبه 1 تا قسمتى از خطبه 25)، حدود هجده خطبه (از تتمه خطبه 25 تا قسمتى از خطبه 43)، حدود نه خطبه (از تتمه خطبه 43 تا قسمتى از خطبه 52)، حدود پنج خطبه (از تتمه خطبه 52 تا پايان خطبه 57)، هشت خطبه (از آغاز خطبه 58 تا پايان خطبه 65)، حدود بيست و پنج خطبه (از آغاز خطبه 66 تا قسمتى از خطبه 90)، حدود سى و سه خطبه (از تتمه خطبه 90 تا پايان كلام 123)، حدود دوازده كلام(از آغاز كلام 124 تا قسمتى از كلام 135)، حدود سى و نه خطبه (از تتمه خطبه 135 تا پايان خطبه 174)، بيست و يك خطبه (از آغاز خطبه 174 تا پايان كلام 195)، بيست و هفت كلام(از آغاز كلام 196 تا پايان دعاى 222)، يك كلام(كلام 223)، بيست كلام(از آغاز كلام 224 تا پايان خطبه 243)، نه نامه (از آغاز نامه 1 تا قسمتى از نامه 9)، حدود نوزده نامه (از تتمه نامه 9 تا پايان نامه 28)، هفده نامه (از آغاز نامه 29 تا پايان نامه 45)، حدود نوزده نامه (از آغاز نامه 46 تا قسمتى از نامه 64)، حدود دويست نامه و كلام يا حكمت و كلمه قصار(از تتمه نامه 64 تا پايان كلام 185)، دويست و بيست و سه كلام(از آغاز كلام 186 تا پايان كلام 408)، هشتاد و يك كلام(از آغاز كلام 409 تا پايان الحكم المنسوبة كه خود 998 حكمت است).

تحقيق كتاب در چاپ مورد استفاده در برنامه، به عهده محمد ابوالفضل ابراهيم بوده و مقدمه مبسوطى درباره شخصيت اميرالمؤمنين، كلمات آن حضرت، نهج‌البلاغه، شروح آن، ابن ابى‌الحديد و شرح او، در ابتداى كتاب آورده است. شرح نهج‌البلاغة لابن ابى‌الحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابى‌الحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصل‌ترين شرحى است كه بر نهج‌البلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. از ميان بيش از 50 شرح معتبر كه بر نهج‌البلاغة نوشته شده و اولين آنها در زمان حيات سيد رضى، توسط على بن ناصر نوشته شده است، مفصل‌ترين شرح، شرح ابن ابى‌الحديد است.

 

ترجمه شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی - جلد دهم

نویسنده ابن ابی الحدید معتزلی. گردآورنده کتاب غلامرضا لایقی. ناشر کتاب نیستان.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مواد رادیواکتیو، تاریخچه کشف و کاربردهای آن ها

1- تاریخچه کشف مواد رادیو اکتیو: بعد از کشف اشعه رادیو اکتیو ساطع شده از اورانیوم توسط هنری بکرل، ماری کوری و همسرش پیری کوری توانستند اولین مواد رادیو اکتیو را کشف کنند. به عنوان نمونه بعد از حادثه انفجار رآکتور هسته ای در اوکراین، به دلیل خوردن شیر آلوده به مواد رادیواکتیو در کودکی، افراد زیادی در بزرگسالی به سرطان تیروئید مبتلا شدند. به عنوان مثال میله های داغ اورانیوم با دمای 80 درجه سانتیگراد، بعد از استفاده در رآکتورهای اتمی، اگر به دریا ریخته شود و یا در زمین دفن شود باعث آلودگی منطقه می شود. 5- پایداری و ناپایداری ایزوتوپ ها: با کشف پرتوزایی توسط بکرل، کشف مواد رادیو اکتیو توسط کوری و همچنین کشف پروتون و نوترون ایزوتوپ ها تعریف شدند.

ولی این کار هزینه بسیار زیادی را متقبل می کند و به این دلیل شایعات زیادی درباره رها کردن این زباله به طور غیر سالم در دریاها و کویرها وجود دارد. اگر انسان در مقابل مقدار زیادی از تشعشعات رادیواکتیوی قرار گیرد، مانند کسانی که در نیروگاه ها کار می کنند، دچار سندروم تشعشع حاد می شوند. 2- تعریف مواد رادیو اکتیو: وقتی در یک ماده نسبت نوترون به پروتون بیشتر باشد، این هسته ناپایدار خواهند بود و خاصیت پرتوزایی خواهد داشت. چون میزان انحراف گالوانومتر برای اورانیوم خالص کمتر از پیچ بلند بود، آن دو متوجه شدند که باید ماده ای فعالتر از اورانیوم موجود باشد. در پزشکی با تزریق ایزوتوپ های رادیواکتیو به خون مسیر آن با آشکارسازهای مشخصی که فعالیت های رادیواکتیوی را نشان می دهند دنبال می شود.

3- نمونه های مواد رادیواکتیو طبیعی و مصنوعی: مواد رادیواکتیو طبیعی مثل اورانیوم U، توریم Th، پولونیوم Po و رادیم Ra را می توان نام برد. به فرآیندی که طی آن هسته دچار شکافت هسته ای می شود و یک پرتو یون ساز پرانرژی تولید می کنند، رادیواکتیویته یا پرتوزایی می گویند. اتم های سنگین تر، ایزوتوپ های بیشتر و در نتیجه تعداد هسته های ناپایدار بیشتر و امکان رادیواکتیویته بودن آن ها بیشتر می شود. 6- کاربردهای مواد رادیو اکتیو: برای تعیین سن فسیل ها، سنگ ها و عمر آثار باستانی از نیمه عمر مواد پرتوزا استفاده می کنند. هسته های ناپایدار (به دلیل زیادی پروتون، نوترون یا هر دو) برای رسیدن به حالت پایدار از خود تابش هایی خواهند داشت.

چون رادیواکتیو روی DNA اثرات مخرب دارد بنابراین به بافت هایی از بدن که بیشتر دچار تقسیم سلولی می شوند آسیب می زند.

بررسي خواص درماني چشمه هاي گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه هاي گرم منطقه بر ساکنين آن

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن.

این مواد غذایی حاوی رادیو اکتیو هستند!

پتاسیم برای شما مناسب است، در بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از دلایلی است که بدن انسان به خودی خود کمی رادیواکتیو دارد. این بدان دلیل است که تمام مواد غذایی و سایر مولکول‌های آلی حاوی کربن و طبیعتاً به عنوان مخلوطی از ایزوتوپ‌ها از جمله کربن رادیواکتیو ۱۴ هستند. به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶، دو الی پنج pCi/kilogram تشعشع و به ازای هر کیلوگرم پتاسیم چهل، ۴۶۴۰ از رادیواکتیو در لوبیای سفید انتظار می‌رود. همچنین حاوی درصد بالایی از پروتئین است و منبع خوبی از چربی‌های سالم اشباع نشده است؛ بنابراین اجازه ندهید تشعشع جزئی آن شما را بترساند.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از کربن ۱۴ برای تاریخ‌گذاری کربن Radiocarbon Dating، روشی برای شناسایی سن فسیل‌ها، استفاده می‌شود. موز موز به اندازه کافی رادیواکتیو دارد که می‌توان آن‌ها را از زنگ خطر رادیواکتیو موجود در بندر‌ها و فرودگاه‌ها تشخیص داد. هویج هویج به شما یک واحد پیکو_کوری یا دو پرتو به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶ و حدود ۳۴۰۰ پیکو_کوری برای هر کیلوگرم پتاسیم ۴۰ می‌دهد. دوز تشعشع با توجه به منبع آب متفاوت است، به طور متوسط ​انتظار می‌رود آب حدود ۱۷/۰ پیکو کوری/ گرم رادیوم ۲۲۶ دریافت کند. در همین حال، مقادیر بالای سلنیوم سالم و سایر مواد معدنی باعث می‌شود که این آجیل‌ها قابل خوردن در حد اعتدال باشند.

نمک فاقد سدیم حاوی کلرید پتاسیم بیشتری نسبت به نمک کم سدیم است و به همین دلیل رادیواکتیو‌تر است. موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است و همین خاصیت از آن یک میوه‌ی حاوی خواص رادیواکتیو ساخته است. مواد تهیه شده از سیب زمینی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ کرده، به همین ترتیب رادیواکتیو دارند. در اینجا به ۱۰ غذای طبیعی حاوی رادیواکتیو و میزان آن می‌پردازیم: آجیل برزیلی Brazil Nuts. ۵ پیکو کوری به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶ و ۳۴۰۰ پیکو کاری در هر کیلوگرم پتاسیم ۴۰ دارد. حدود ۶۰۰ عدد موز به اندازه‌ی یک عکس رادیوگرافی قفسه‌ی سینه رادیواکتیویته دارد. باید بدانید که پتاسیم موجود در این میوه برای حفظ تعادل سدیم/پتاسیم بدن مفید است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

ریاضیات گسسته؛ جامع ترین آموزش درس ریاضی گسسته

  متاسفانه مشکلاتی در نحوه ارائه این درس و آموزش ریاضی گسسته در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، همین طور مطالب این درس در دانشگاه های کشور بصورت کامل تدریس نمی‌شود و مطالبی نیز که مطرح می‌شود بعضا بصورت کامل و با جزییات بالا تدریس نمی‌شود، این مشکلات باعث شده دانشجویان این درس را به خوبی فرا نگیرند و در نتیجه پایه ضعیفی در این درس داشته باشند، همچنین نحوه ارائه ضعیف و بد این درس باعث شده برخی از دانشجویان احساس کنند درس ریاضیات گسسته درس سختی است و سراغ این درس نروند، در صورتی که این درس از دروس بسیار شیرین رشته کامپیوتر محسوب می‌شود و همان طور که قبلا هم به آن اشاره شد علاوه بر اینکه این درس برای کنکور ارشد بسیار مهم است این درس، درس بسیار مهمی برای دانشجویانی است که می‌خواهند در رشته کامپیوتر بصورت آکادمیک فعالیت کنند و کارهای پژوهشی انجام بدهند.

به علت پایه ضعیفی که اکثر دانشجویان کامپیوتر کشور دارند هنگامیکه با کتاب های کنکور شروع به مطالعه این درس می‌کنند چون کتاب های کنکور همه چیز را از پایه درس نداده اند، شروع به مطالعه برایشان سخت است، به همین علت در راستای کمک به دانشجویان فیلم های جلسات ابتدایی درس مهم ریاضیات گسسته را تحت اختیار دانشجویان کشور قرار داده ایم تا دانشجویان کشور بتوانند شروعی مناسب و حرفه ای داشته باشند، سعی کنید قبل از شروع درس ریاضیات گسسته ابتدا 3 جلسه رایگان زیر را تماشا کنید و بعد از روی کتاب ها مطالعه تان را شروع کنید و یا فیلم ها را بطور کامل تهیه کنید و از روی فیلم ها ادامه دهید.

برای نشان دادن اهمیت این درس همین بس که در مورد چند فصل ریاضیات گسسته توضیحاتی بدهیم: «فصل شمارش» در ریاضی گسسته از مهم‌ترین فصول در کارشناسی ارشد، در کنکور کامپیوتر تقریبا همیشه دو تست بصورت مستقیم از مبحث شمارش (یکی در گسسته و یکی در آمار) می‌آید و در بسیاری از درس‌ها نظیر ساختمان داده و طراحی الگوریتم، آمار و احتمال، ‌معماری کامپیوتر، مدار منطقی، شبکه های کامپیوتری و. علاوه بر این دو تست، حداقل 5 تست در درس‌های مختلف بصورت غیر مستقیم از این فصل وجود دارد، فصل دیگری از گسسته «فصل گراف» است که از اهمیتی بسیاری برخوردار است، از مبحث گراف هر ساله چندین تست بصورت مسقیم در گسسته و الگوریتم مطرح می‌شود، گرچه گراف گسسته با گراف الگوریتم تفاوت‌هایی دارد اما به یکدیگر وابسته هستند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

حسابدار درجه ۱

حسابدار درجه ۱ کسی است که علاوه بر داشتن مهارت حسابدار درجه ۲ بتواند از عهده – ثبت حساب های موسسات تولیدی (صنعتی) – ثبت حسابهای مراحل تولید در دفاتر مرکز و کارخانه – ثبت هزینه های سربار دوایر تولیدی و خدماتی تولید – سرشکن کردن و ثبت هزینه های سربار به واحدهای تولیدی – انجام کارهای روزانه محول شده برآید. ● معرفی حسابدار درجه ۱ کسی است که علاوه بر داشتن مهارت حسابدار درجه ۲ بتواند از عهده – ثبت حساب های موسسات تولیدی (صنعتی) – ثبت حسابهای مراحل تولید در دفاتر مرکز و کارخانه – ثبت هزینه …. ۱۲) آشنایی با انواع فعالیتهای تولیدی موسسات (تولید یک نوع کالا، انواع کالا، برحسب سفارش تولید).

۴) شناسایی ثبت ورود و خروج مواد اولیه تولید به روش دایمی و اعمال روشهای ارزیابی موجودی کالا. ۱۶) آشنایی با روشهای گردش محصول تولید شده (روش موازی، روش انتخابی، روش تسلسلی). ۷) شناسایی ثبت و تهیه گزارش مانده حساب های موسسات صنعتی در پایان دوره مالی. ۱) آشنایی با حساب کالای در جریان ساخت (نیمه ساخته) در موسسات تولیدی. ۱۰) شناسایی هزینه های متغیر، نیمه متغیر و ثابت در حسابداری صنعتی. ۳۱) توانایی سرشکن کردن و ثبت هزینه ای سربار به واحدهای تولیدی. ۲۲) آشنایی با تعریف هزینه یابی مراحل تولید در حسابداری صنعتی. ۳) آشنایی با حساب کالای ساخته شده فروش رفته در موسسات تولیدی. ۲۹) توانایی ثبت حساب های مراحل تولید در دفاتر مرکز و کارخانه.

۲۱) آشنایی با اختلاف بین حساب های موسسات صنعتی، خدمات تجاری. ۳۰) توانایی ثبت هزینه های سربار دوایر تولیدی و خدماتی تولید.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بررسي آب و هواشناسي و مباني و مفاهيم آن و مروري بر انواع دماسنجها|پی ایی

هواشناسي علمي از قرن هفده و هيجده بر پايه جمع آوري دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندي و ميانگين گيري شروع شد که جنبه توصيفي داشت و به دليل کار با اعداد معرف واقعيت نبوده و به عملکردهاي مشترک همه عناصر آب و هوايي توجه نمي‌شد. با توجه به تفاوت نگرشها ، آب و هواشناسي توصيفي ، ديناميک ، فيزيکي ، سينوپتيک ، کاربردي بوجود آمدند که آب و هواشناسي سينوپتيک (همديده باني) با توجه به تمام جنبه‌هاي موثر و احتمالي در آب و هوا جامعيت بيشتري دارد. مکتب شيکاگو مهمترين کشف آب و هواشناسي يعني اصل ثابت بودن چرخندگي مطلق توده هوا در طول مسير حرکت و مدل موجها در حرکت باد را مطرح کرد که به امواج رزباي معروف گشتند، وجود رود باد نيز در اين مکتب کشف شد.

آب و هواشناسي هواي غالب در دراز مدت (اقليم) را با توجه به ويژگيها و اصول و مفاهيم جغرافيايي ، عوامل بوجود آورنده و تأثيرات آن بر زندگي انساني ، تفاوتهاي آب و هوايي مکانها مورد بررسي قرار مي‌دهد. هواشناسي فيزيکي اساس هواشناسي ديناميک است، زيرا لازمه يکنواخت شدن انرژي بين مناطق وزش باد و جابجايي بخار آب بين مناطق با دماهاي متفاوت است که با استفاده از قوانين حرکت و ديناميک بيان مي‌شوند. در هنگام نصب ادوات اندازه گيري باد، مي بايست دقت شود تا اين وسايل بدور از موانعي مانند ساختمان، ديوار و درخت باشد زيرا در غير اين صورت ممکن است داده هاي ثبت شده با واقعيت انطباق نداشته باشد.

هواشناسي شرايط جوي را در زمان معين و بطور عام با استفاده از اصول و قوانين و مدلهاي رياضي و فيزيکي و ديناميکي در کوتاه مدت بررسي ، پيش بيني مي‌کند و به مطالعه تغييرات اتمسفر مي‌پردازد. براي يکنواخت کردن انرژي در سطح کره زمين در ارتباط با خورشيد و با توجه به دريافت انرژي و خروج آن از طريق بازتاب و تابش سياره‌اي با توجه به ويژگيهاي منطقه‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بنابراين علمي در اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيستم با تهيه و بکارگيري نقشه‌هاي هواشناسي جامعه و بوجود آمدن مکتبهاي هواشناسي اکثرا با نام شهرهاي بزرگ به شکوفايي رسيد. هامبلولت عامل مهم تغييرات را خورشيد مطرح کرده ، با استفاده از خطوط همدما نقشه پراکندگي دما را در نيم کره شمالي ترسيم کرد و به تأثير دما در هواهاي متفاوت پي برد.

 

دانلود رایگان تحقیق در مورد هواشناسی

ماخوذ از ترموس بمعنی گرما و مترون بمعنی اندازه یونانی و آلتی است که از روی آن میزان گرما اندازه گیری میشود و معمولا از یک لوله شیشه ای که دو طرف آن بسته و در قسمت پایین آن مخزنی پر از جیوه یا الکل تعبیه شده است تشکیل می گردد برای مدرج ساختن آن , ترمومترهای جیوه ای را در ظرف بخار آبی که در حال جوش است (کنار دریا) قرار میدهند, جیوه بر اساس خاصیت انبساط اجسام در مقابل حرارت در لوله بالا میرود ودر نقطه ای که توقف می کند آن نقطه را با عدد 100 علامت می گذارند. از این روی برای اندازه گیری سرماهای شدید از ترمومترهای الکلی استفاده می کنند زیرا الکل در 120 درجه سانتی گراد مایع است و بالعکس در 78 درجه سانتی گراد بجوش می آید از این روی ترمومتر ماگزیما و منیما را بطور مرکب بکار می برند که از الکل و جیوه تشکیل می یابد این نوع میزان الحراره می تواند حداکثر درجه حرارت و حداقل آنرا در مدت معینی مثلا یک شبانه روز تعیین.

کند و از یک میزان الحراره الکلی دراز تشکیل شده است و برای اینکه جای زیاد نگیرد ساقه آنرا دو مرتبه خم کرده اند و در قسمت خمیده آن که بشکل (ایو)ی فرانسه می باشد جیوه ریخته شده و بدین ترتیب الکل به دو قسمت تقسیم می شود: یک قسمت در طرف راست لوله باقی می ماند که بالای آن حباب خالی از هواست کمی الکل در آن بخار می شود و طرف چپ آن منتهی به مخزن الکل است. ترمومتر رئومور – در این گرماسنج نقطه یخ یا صفر درجه سانتی گراد برابر است ولی نقطه غلیان آب در این گرماسنج 80 درجه است چه دانشمند فرانسوی در گرماسنج خود بین نقطه انجماد آب یا ذوب یخ و نقطه غلیان آب را 80 درجه تقسیم کرده و بالنتیجه 80 درجه ترمومتر رئومور برابر با صد درجه ترمتر.

بادهای عمودی برخی از مهمترین منابع حرکت عمودی هوا بصورت زیر است: 1 توپوگرافی (ناهمواری زمین 2 جابجایی عمودی (کنوکشن 3 کنورژانس 4 اعمال جبهه‌ای جریانات عمودی دارای ماهیت محلی می‌باشند و هنگامی که هوا بر روی کوهستانی جریان می‌یابد, کلا به طرف بالا جابجا می‌شود. بنابراین سیر تغییرات و تبدیلات آب و هوایی , مناطق گرم , سرد , باد و ; برای یکنواخت کردن انرژی در سطح کره زمین در ارتباط با خورشید و با توجه به دریافت انرژی و خروج آن از طریق بازتاب و تابش سیاره‌ای با توجه به ویژگیهای منطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. هواشناسی علمی از قرن هفده و هیجده بر پایه جمع آوری دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندی و میانگین گیری شروع شد که جنبه توصیفی داشت و به دلیل کار با اعداد معرف واقعیت نبوده و به عملکردهای مشترک همه عناصر آب و هوایی توجه نمی‌شد.

 

جغرافیا (27) - صفحه 3 - پاتوق کتاب فردا

ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). نویسنده: اسماعیل جهان بین کیاده. نویسنده: محمدحسین پاپلی یزدی. ناشر: دانشگاه رازی کرمانشاه. نویسنده: محمدامیر ابراهیمی. نویسنده: قدرت الله بهرامی.

 

کلیات آب و هواشناسی

در اب و هوا شناسی سینو پتیک اب و هوای یک منطقه  از زمین  یا تمام جنبه های ان به صورت یکپارچه مطالعه میشود و همه عناصر ان در در ارتباط با یکدیگر بررسی میشود ، پراکندگی  فشار ، مهمترین عنصر اب و هوایی به شمار می اید که تمام عناصر دیگر را  کنترل میکند. اب و هوا شناسی دینامیکی اتمسفر زمین را به صورت مدلی واحد بررسی میکند  و ویژگی های حرکت و فرایند های ترمودینامیکی به وجود اورنده این حرکت ها را براساس روشهای ریاضی ، فیزیکی و همراه  با کاربرد انها مورد بررسی قرار میدهد . هرچند تاثیر های اقلیمی محیط در سایر زمینه ها، مثلا پزشکی ، نیز بسیار مهم است ، جنبه های جغرافیایی بررسی های اقلیمی ، کاربرد متداول تری پیدا کرده است و توسعه  اقلیم شناسی کاربردی ، زمینه ای اساسا جغرافیایی دارد.

ورودی انرژی به سیستم سیاره زمین از طریق تابش خورشید و خروج ان از طریق بازتایش سیاره زمین صورت میگیرد ، به طوری  که میزان ورود و خروج  انرژی در دراز مدت  برابر است و مقدار  انرژی موجود در سیاره زمین ثابت است. هواشناسی وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی میکند ، اما آب وهوا شناس براساس عوامل به وجود آورنده  آب و هوا ، پدید آمدن  اب و هوای خاصی را در مکانی خاص با توجه به تاثیر آن در زندگی انسان ها  پیش بینی میکند. برای مثال ، برنامه ریزیهای کشاورزی مربوط به مسایل کاشت ، داشت، برداشت، افات ، ابیاری و بسیاری از مسایل دیگر، بدون شناخت تاثیر و کنترل ماهیت اقلیمی و عناصر اتمسفری ، توفیق چندانی نخواهد داشت.

بدیهی است که وضع هوا  پیوسته تغییر میکند ؛  اما معمولا  در هر مکان مشخص، درطول سال یک هوای معین به دفعات بیشتری جا به جا  میشود بطوری که  از نظر فراوانی این هوا در ان مکان نمود بیشتری می یابد.   در هواشناسی سعی میشود با استفاده از اصول و مفاهیم فیزیکی  و مدل های تجربی، عناصر و عوامل به وجود آورنده هوا شناسایی شود تا درنتیجه این شناخت بتوان وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی کرد. در تغییرات  اب وهوای یک منطقه یا توزیع آب وهوا در سطح زمین ، علاوه بر تاثیر عوامل  دینامیکی و فیزیکی اتمسفر، ناهمواری سطح زمین ، پوشش گیاهی آن ، آب و خاک و عرض  جغرافیایی  نیز موثرند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

سر ویلیام هرشل کاشف اعماق آسمان ها که بود؟ | بیوگرافی سر ویلیام هرشل

کارولین دستیار برادر خود شد و در تراشیدن عدسی وی را کمک می کرد؛ او با کمک خواهر خود یکی از بهترین تلکسوپ ها را ساخت که وزن آن چیزی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم و فاصله ی کانونی آن ۳۹ پا و قطر آئینه ی آن نیز ۱۴۷ سانتی متر بود! در سال ۱۷۸۱ میلادی هنگامی که ویلیام هرشل مشغول به رصد آسمان بود، ناگهان ستاره ای را دید که مانند ستارگان دیگر نورانی نبود! هرشل به سرعت اکتشافات خود را به اطلاع رصدخانه گرینویچ رساند. روزی به صورت بسیار اتفاقی، کتابی در زمینه ی نجوم به دست وی افتاد که برای او بسیار جذاب بود! مطالعه ی درباره ی علم نجوم نیاز به دانستن و آموختن مبحث نور بود؛ سر ویلیام هرشل دریافت که برای مطالعه ی مبحث نور نیاز به دانستن علم ریاضیات است! بنابراین شروع به مطالعه ی جبر و هندسه نمود.

او پس از ورود به کشور انگلستان تصمیم گرفت خود را با شرایط موجود تطبیق دهد؛ وی نام آلمانی فردریش ویلهم را برای خود برگزید! او که مانند پدر خود استعداد فراوانی در زمینه ی موسیقی داشت، هنگام ورود به کشور انگلستان به ارگ نوازی در کلیسا مشغول شد و یکی از مشهورترین ارگ نوازان بود. ویلیام هرشل چون سرمایه ای برای خرید تلسکوپ نداشت، با کوشش فراوان تصمیم به ساختن تلسکوپ کرد؛ بنابراین شخصا شروع به تراشیدن عدسی کرد! در این کار خواهر وی، کارولین نیز او را یاری نمود چرا که وی نیز علاقه ی زیادی به علم نجوم داشت!. مقرری که پادشاه برای سر ویلیام هرشل در نظر گرفته بود، چون کفاف مخارج وی را نمی داد، بنابراین او با زن بیوه ی ثروتمندی ازدواج کرد و بیشتر وقت خود را به رصد کردن ستارگان اختصاص داد.

در آن زمان شهر هانوور از متصرفات کشور انگلستان بود! ویلیام هرشل تا ۱۴ سالگی چوپان بود و تا ۱۸ سالگی با پدر در دسته ی موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع از سازهای بادی را می نواخت. پس از مطالعه در زمینه ی علم ریاضیات و نیز آموختن آن، مبحث نور و نجوم به قدری او را مجذوب خود کرده بود که منزل خود را تبدیل به کارگاهی برای ساخت تلسکوپ کرده بود!. جدول یاب ، محمد سیمری : ویلیام هرشل که او را به عنوان کاشف اعماق آسمان ها می شناسند، در ۱۵ ماه نوامبر سال ۱۷۳۸ میلادی در شهر هانوور کشور آلمان به دنیا آمد. با کشف این ستاره ی جدید که نامش را اورانوس گذاشتند، دستگاه منظومه ی شمسی که از قدیم محدود به زحل بود، توسعه یافت و اورانوس نیز به آن افزوده شد.

 

زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند+عکس

طبق نامه‌های مبادله شده بین آنها که بعدها یافته شد، پیداست که هر دو دانش عمیق و مشترکی در نظریه‌هایی که منتشر شد، داشتند و باید آن مقالات را در مالکیت مشترک آنها دید. به گزارش رکنا و به نقل از بی‌بی‌سی، اکنون در این خبر قصد داریم دو تن از بانوان دانشمند که دستاوردهای آنها در سایه نام و شهرت اقوام مرد آنها محو شده است را معرفی کنیم. دانشمند نخست "میلوا ماریچ "(Mileva Marić) همسر فیزیکدان مشهور "آلبرت اینشتین" و دیگری"کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) خواهر ستاره‌شناس نامی ویلیام هرشل است. میلوا و اینشتین در سال ۱۹۰۵ چهار مقاله منتشر کردند که به نوبه خود تمام جهان‌بینی زمانه آنها و امروز را متأثر کرد.

" کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) ستاره‌شناس آلمانی ۱۶ مارس ۱۷۵۰ در هانوفر آلمان دیده به جهان گشود. او در طول زندگی خود موفق به کشف و شناسایی هشت دنباله دار شد که نام یکی از آنها "p۳۵ هرشل-ریگولت" است. پس از آنکه برادرش به انگلستان رفت او نیز چند سال بعد در ۱۷۷۲ به برادرش در انگلستان پیوست. کارولینه خواهر ویلیام هرشل ستاره‌شناس نامدار بود و در طول زندگی خود با او کار می‌کرد. میلوا و اینشتین هر دو در سال ۱۸۹۶ در "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ" تحصیل می‌کردند. وی ابتدا آوازه‌خوان حرفه‌ای بود ولی اندک اندک با برادرش به ستاره‌شناسی روی آورد. کشفیات او نسبت به کشفیات برادرش که سیاره اورانوس را کشف کرد، کمتر شناخته شده است.

"میلوا ماریچ "(Mileva Marić) فیزیکدان اهل صربستان و اولین همسر آلبرت اینشتین بوده است. کارولینه هرشل سهم قابل توجهی در کشفیات چند ستاره دنباله‌دار بر عهده داشت.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

فلزات قلیایی خاکی

منیزیم ، کلسیم ، استرانسیم و باریم – عناصر حاصل از فلزات قلیایی خاکی توسط شیمی دان انگلیسی سر همفری دیوی در سال 1808 ، با استفاده از روش الکترولیتی که قبلاً برای جداسازی فلزات قلیایی پتاسیم و سدیم استفاده کرده بود ، به عنوان فلزات ناخالص جدا شد. یک فلز قلیایی خاکی دیگر ، استرونتیا (اکسید استرانسیم) ، توسط شیمی دانان لندن ویلیام کروئیکسانک و آدیر کرافورد در سال 1789 در بررسی یک ماده معدنی (کربنات استرانسیم) یافت شده در یک معدن سرب در Strontian در Argyllshire ، اسکاتلند شناسایی شد. بعداً فلزات قلیایی-خاکی با کاهش نمکهای آنها با فلزات قلیایی آزاد تولید شدند و از این طریق (اثر پتاسیم بر کلرید بریلیم) بود که برلیوم ابتدا توسط شیمیدان آلمانی فردریش وهلر و شیمیدان فرانسوی آنتوان بسی جدا شد.

مگنزیا (این نام احتمالاً از مگنزیا ، منطقه ای از تسالالی در یونان گرفته شده است) ، اکسید منیزیم ، توسط شیمی دان اسکاتلندی جوزف بلک در سال 1755 نشان داده شد که یک قلیای خاکی متفاوت از آهک است. هرگز تولید تجاری این فلز صورت نگرفته است و اگرچه ترکیبات آن در نیمه اول قرن 20 برای درمان سرطان اغلب مورد استفاده قرار می گرفت ، اما جایگزین های گران قیمت آنها تا حد زیادی جایگزین شده است. در سال 1774 کارل ویلهلم شیله ، شیمی دان سوئدی که اکسیژن را کشف کرد ، دریافت که ماده معدنی بنام spar یا barys (یونانی: “سنگین”) حاوی قلیایی خاکی جدیدی است که به باریتا (اکسید باریم) معروف شد.

فلزهای بازی قلیایی-خاکی به عناصر گروه دوم جدول تناوبی شامل شش عنصر ؛ بریلیوم و منیزیم ، کلسیم ، استرانسیوم ، باریم و رادیوم که آرایش الکترونی آن‌ها به ns۲ ختم می‌شود، می‌گویند. همچنین این عناصر در ترکیب با اکسیژن، اکسیدها را همچون «استرانسیوم اکسید» ( S r O ) تولید و کلسیم، استرانسیوم و باریم در واکنش با آب تولید گاز هیدروژن و هیدروکسید می‌کنند. به دلیل پایین بودن بار موثر هسته و همچنین توانایی رسیدن به آرایش الکترونی پایدار با از دست دادن تنها دو الکترون،‌ انرژی یونش دوم نیز در این فلزات در رده دوم قرار دارد. منابع عمده کلسیم، کالک، سنگ آهک، ژیپس (سنگ گچ) بی‌آب است البته به این دلیل به عناصر این گروه قلیایی خاکی می‌گویند چون عناصر این گروه بیشتر در سطح خاک یافت می‌شوند.

 

عناصر گروه دوم (فلزات قلیایی خاکی) در جدول تناوبی

این گروه که شامل بریلیم، منیزیم، کلسیم، استرانسیم، باریم و رادیوم است چون در لایه ظرفیت خود دو الکترون (ns2) دارند به راحتی با تشکیل کاتیون دو بار مثبت در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند، اما شدت واکنش پذیری آن ها کمتر از فلزات قلیایی می باشد. 1- خواص فیزیکی فلزات قلیایی خاکی: فلزات قلیایی خاکی چون دو الکترون در لایه ظرفیت خود دارند پیوندهای قوی تری از فلزات قلیایی تشکیل می دهند پس نقطه ذوب بالاتری از آن ها را دارند اما سخت تر و چگالتر از این گروه هستند. نکته جالبی که درباره شعاع اتمی و یونی این گروه وجود دارد این است که شعاع یونی کاتیون دو بار مثبت فلزات قلیایی خاکی به دلیل حذف اوربیتال ns2 از آرایش الکترونی و افزایش بار موثر هسته خیلی کوچک تر از شعاع اتمی آن است.

2- خواص شیمیایی فلزات قلیایی خاکی: تمام عناصر این گروه الکتروپوزیتیو هستند و چون یون های M2+ اندازه و قطبش پذیری کمتری نسبت به M+ هم الکترون خود دارند، یون های کاملی از نمک ها را تشکیل می دهند. رادیم که به عنوان ماده رادیواکتیو شناخته می شود در گذشته برای تهیه خمیردندان استفاده می شد اما الان به دلیل پی بردن به مضرات مواد رادیواکتیو مواد ایمن تر جایگزین شده است. واکنش پذیری در این گروه از بالا به پایین به دلیل افزایش شعاع اتمی افزایش می یابد و عناصر این گروه در مقابل شعله رنگ های متفاوتی از خود نشان می دهند. 3-3- ترکیبات دیگر فلزات قلیایی خاکی: عناصر گروه دوم با هالوژن ها هالیدها را می دهند که ترکیبات یونی هستند به جز هالیدهای بریلیم که کووالانسی هستند.

در این گروه کلسیم کمترین چگالی و بدون در نظر گرفتن رادیم، باریم بیشترین چگالی را دارد و منیزیم کمترین و بریلیم بیشترین نقطه ذوب و جوش را دارد. 2-1- بریلیم: بریلیم خواص شیمیایی متفاوتی دارند و پیوندهایی که با عناصر بسیار الکترونگاتیو دیگر تشکیل می دهد، خاصیت کووالانسی دارند. از منیزیم خیلی بهتر از آلومینیم می توان استفاده کرد اما به دلیل آتشگیری سریع آن بیشتر از آلیاژهای آن استفاده می شود. 3- ترکیبات فلزات قلیایی خاکی: از ترکیبات فلزات قلیایی خاکی می توان به اکسیدها، هیدروکسیدها و هالید ها اشاره کرد. در کنار گروه اول در جدول تناوبی گروه دوم، فلزات قلیایی خاکی قرار دارند که سطحی درخشان و رنگ نقره ای سفید دارند.

 

مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی

مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آموزش پیاده‌سازی فایل صوتی

برای بسیاری از زبان‌آموزان خیلی دشوار است که از توانایی گوش کردن به مطالبی که ویژه فراگیران زبان دوم تهیه شده است (که در آن‌ها، افراد با سرعت کم و با تلفظ بی‌نقص صحبت می‌کنند و بین واژه‌ها مکث می‌کنند) جهش کنند و به توانایی گوش کردن و فهمیدن صحبت افراد نیتیو برسند (زیرا افراد نیتیو معمولاً سریع صحبت می‌کنند، واژه‌ها را هنگام تلفظ با هم ترکیب می‌کنند، و ممکن است لهجه محلی هم داشته باشند). اگر در حال فراگیری زبانی هستید که در نوشتار، بین واژه‌ها فاصله نمی‌گذارند (مانند چینی یا عربی) یا در صحبت‌کردن، بین واژه‌ها مکث نمی‌کنند (مانند فرانسوی)، در این صورت، با گوش کردن به صوت و سپس تبدیل آن به نسخه نوشتاری، درک خواهید کرد که چگونه می‌توان جمله را از مکان‌های درست، طوری به اجزای کوچک‌تر بشکنید که آن اجزا مفهوم درست داشته باشد.

با انجام این روش تبدیل صوت به متن، نه تنها می‌توانید صحبت افرادی نیتیو عادی را بفهمید، بلکه می‌آموزید اصواتی را که می‌شنوید به واژه‌ها و عباراتی را در ذهن‌تان مرتبط کنید که در واقع آن‌ها را از پیش می‌دانسته‌اید، اما ذهن‌تان در وهله اول نمی‌توانست آن واژه‌ها و عبارت را به اصواتی که می‌شنوید ربط دهد. مرحله ۸: نوشته‌تان را، که به طور کامل اصلاح شده است، بردارید، دستگاه ضبط صدا را آماده کنید، و آخرین بار به صوت گوش دهید و همزمان از نوشته‌تان خط ببرید؛ تا ذهن‌تان بین آوای عباراتی که ابتدا متوجه نمی‌شدید و واژه‌های نوشته شده (که، معنی آن‌هایی که نمی‌دانستید از واژه‌نامه نگاه کردید) ارتباط برقرار کند.

حتی اگر در حال فراگیری زبانی آوایی هستید (یعنی زبانی که در آن، از شکل نوشتاری واژه‌ها می‌توان تلفظ درست آن‌ها را، و با شنیدن واژه می‌توان شکل نوشتاری درست آن‌ها را متوجه شد)‌، مانند اسپانیایی، باز هم ممکن است برقراری ارتباط بین اصواتی که می‌شنوید با حروف نوشته‌شده در صفحه، ابتدا دشوار باشد. اما اگر می‌خواهید هر کدام از این مهارت‌ها را بهبود دهید، و به‌خصوص اگر می‌خواهید همه را در کنار هم تمرین کنید (یعنی تمرینی که در آن هم باید گوش کنید، بفهمید، پردازش کنید، و در پاسخ به آن‌چه شنیدید، چیزی بگویید)، در این صورت تمرین پیاده‌سازی صوت کمک می‌کند سریع‌تر پیشرفت کنید.

 

دستورالعمل اجرایی ویژه استادان- نیمسال 3991 - مرکز آموزش‌های ...

برای استفاده کامل و حداکثری از روش‌های نوین یادگیری و پیاده سازی در سامانه یادگیری الکترونیکی (بر اساس روش فعالیت محور، دانشجو محور و محتوا محور) کارگاهی با پنج دوره مهارتی نیز آماده شده است که تا کنون پنج نوبت آن برگزار شده است. هنگام باز بودن کلاس زنده، امکان ارتباط متنی زنده (چت) و تماس صوتی/تصویری دانشجویان با استاد نیز وجود دارد البته پخش صوت/تصویر دانشجویان در کلاس نیازمند اجازۀ  استاد یا دستیار او است. آماده‌سازی رایانه برای کار  (برای اطمینان از آمادگی رایانه می‌توانید در هر زمان وارد کلاس آزمایشی شوید که    توصیه می شود استادان قبل از زمان کلاس در این محیط تمرین کنند).

مراحل اجرا: کلیه مراحل انجام یاددهی و یادگیری الکترونیکی (چه همزمان و چه غیر همزمان) به صورت یکپارچه و از طریق سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (ایلرن) انجام می شود. درخواست انعکاس و بحث و گفتگو از دانشجو بر روی منابع بارگزاری شده ( ویدیوی انواع تالارهای گفتگو – ایجاد تالارهایی برای پرسش استاد و پاسخ‌گویی دانشجویان ). در صورت عدم رفع مشکل بارگزاری با اتصال به وی پی ان دانشگاه، مطابق با راهنمای تبدیل و آپلود فایل در محیط کلاس فایل را تبدیل و سپس بارگزاری نمایید. برای تعامل و ارتباط بین استاد، دانشجو، محتوا و سامانه از لحاظ زمان دو روش اجرا وجود دارد که برای استفاده از هر دو روش می بایست وارد سامانه elearn.

1- از قسمت نرم افزارهای موردنیاز، نرم افزار مستقل ادوبی کانکت را نصب کنید پس از کلیک بر روی لینک پیوستن به کلاس، open in application را انتخاب نمایید. هنگام آپلود فایل پی دی اف در صورت دریافت پیغام خطا، ابتدا اگر در شبکه داخلی دانشگاه نمی باشید به وی پی ان دانشگاه متصل شوید و سپس آپلود کنید. کل رویدادهای کلاس در صورت انتخاب استاد قابل ضبط است و دانشجویان می‌توانند خارج از زمان رسمی کلاس نیز از محتوای ارائه شده بهره‌مند گردند. ir 2) وارد کردن نام کاربری و رمز عبور احراز هویت دانشگاه (در صورتی که کاربر چند هویت در دانشگاه داشته باشد لیستی از آنها نمایش داده می شود. دو درس با محتوای یکسان را که در دو یا چند گروه متفاوت ارائه شده است را چگونه می توان با یکدیگر ادغام کرد که دانشجویان در یک کد درس باشند؟.

 

دانلود فایل الزامات ساپکو – راهنمای پیاده سازی الزامات ساپکو SSR2

در کل همانطور که سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو نسبت به الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ پیچیده تر و اجرای الزامات آن فعالیت های طرح ریزی و پیاده سازی بیشتری را می خواهد، الزامات ساپکو نیز به نسبت سیستم مدیریت کیفیت خاص خودروسازی، نیازمند توجه و انجام اقدامات فزونتری در حوزه های سیستم مدیریت، نرم افزار و سخت افزار می باشد. تیم ممیزی متشکل از سرممیز و ممیزان شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو – ساپکو پس از انجام ممیزی و در صورت منطبق بودن سیستم طرح ریزی و مستقر شده با بندها و نیازمندی های این استاندارد مدیریتی، گواهینامه انطباق با الزامات ساپکو را صادر می نماید.

کلیه تأمین کنندگان قطعات محصولات ایران خودرو علاوه بر الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروساز، می بایست الزامات خاص ساپکو – SSR2 را نیز پیاده سازی و اجرا نمایند. به جز امتیاز ممیزی، سطح عملکردی شرکت تأمین کننده به لحاظ شرایط کیفی قطعات ارسالی، تعداد موارد کلیم (عدم انطباق و برگشتی از حوزه مصرف و خدمات پس از فروش به مشتری نهایی) و. همچنین لازم به یادآوری است که دریافت گریدهای بالاتر، امتیازهایی را برای شرکت تأمین کننده مانند شرایط مناسب تر پرداخت های مالی به همراه خواهد داشت. همچنین فرآیندهای عملیاتی، مدیریتی و پشتیبانی سازمان مانند برنامه ریزی تولید یا حسابداری صنعتی بایستی با سیستم های نرم افزاری مدیریت گردند.

به عنوان مثال برای برآورده نمودن نیازمندی های زیرمجموعه الزامات IT، سخت افزارهایی مانند سرور، UPS و تجهیزات شبکه باید تأمین گردند. به جز الزامات سیستم مدیریت کیفیت، فرآیندهای مالی، فن آوری اطلاعات و لجستیک از جمله موارد مهم در الزامات ساپکو می باشند. البته در صورتی که سازمان تأمین کننده، خود از قبل این زیرساخت ها را داشته باشد طبیعتا صرف هزینه مجدد لازم نمی باشد. اجرای پروژه پیاده سازی الزامات ساپکو زمانبر بوده و مستلزم برخی سرمایه گذاری های سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. انجام بعضی از بندهای الزامات همچون فن آوری اطلاعات IT ، لجستیک و مالی، نیاز به تهیه منابع و امکاناتی خواهد داشت.

 

روش بازیابی فایل‌ها در تمامی سیستم‌عامل‌ها – راهنمای اندروید، iOS، ویندوز و Mac

احتمالا کار درستی نیست به کسی که عاجزانه به دنبالِ راهی برای بازیابی یک سری فایل بسیار مهم است، بگویی باید بک‌آپ گرفت، اما حقیقت این است که دلایل برای بک‌آپ گرفتن و مهمتر از آن راه‌های آسان و رایگان برای انجام این کار اینقدر پرتعداد هستند که اگر هنوز بک‌آپی از اطلاعاتتان ندارید، باید از خود بپرسید “چرا؟”. به دلیل ذاتِ بسیار محدودشده‌ی iOS (که همانطور که گفتیم تا حدی شبیه اندرویدی است که “روت” نشده باشد) اگر از iCloud و دیگر سرویسهای ابری استفاده نمی‌کنید، بک آپ نگرفته‌اید و نرم‌افزارهای ویندوزی هم با محدودیت هایشان راه حل خوبی نیستند، متاسفانه کاری جز جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی نمی‌توان انجام داد.

نرم‌افزاری که در حالت عادی رایگان است و آن را می‌توان از خود وبسایت دریافت کرد و برای بیزنس‌ها و دیگر افراد حرفه‌ای، با تنظیمات و اپشن‌های بیشتر، پولی است (که به لطف محدودیت‌های موجود، از اکثر  وبسایت‌های دانلود ایرانی قابل دسترسی است. تصمیم خودتان است اگر قصد ندارید گوشی را روت کنید اما اگر قصد بازیابی یک فایل را بر روی اندروید دارید، باید بدانید که نرم‌افزار معتبر و خوبی وجود ندارد که برای یافتن فایلِ حذف شده‌ی شما دسترسی روت را درخواست نکند. در حالت حرفه‌ای‌تر advanced بخش‌های مختلف فایل‌های حذفی یافت شده به وسیله یک سری رنگ، نمایش داده شده‌اند؛ مثلاً سبز نشان می‌دهد که این نرم‌افزار شانس خوبی برای بازگردانی فایل دارد.

برای بازیابی اینها، منطقی‌ترین کار (و آسانترین کار) استفاده از سرویسی مثل Google Photos هست که در میان امکانات بسیار متنوعش، یک ابزار بازیابی فیلم و تصویر هم درون خود دارد. احتمالاً یکی از بدترین لحظاتِ دیجیتالی امروزه، فهمیدن اینست که فایلی بسیار مهم را اشتباهاً پاک کرده‌اید و الان هم ایده‎‌‌ای ندارید چگونه آن را بازیابی کنید. روش دیگر هم استفاده از نرم‌افزار دسکتاپی مخصوص بازیابی اطلاعات روی گوشی هاست که عموماً پولی هستند (و دوباره، امکان دانلود آن‌ها احتمالاً در وب فارسی ممکن است. فرمت‌های تصویری، صوتی و ویدئویی، یعنی اکثر فرمت‌هایی اطلاعاتی که شما با آن سر و کار دارید و احتمالاً قصد بازیابی آن را دارید، در iTunes و iCloud ذخیره می‌شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

وقتی زمین از اخبار غیبی خبر می‌دهد

به عبارت دیگر دوربین خدایی هم ظاهر را می‌بیند و هم باطن را، در آیه 61 از سوره مبارکه یونس می‌خوانیم: «وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْ‌آنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ ۚ وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَ‌بِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّ‌ةٍ فِی الْأَرْ‌ضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ‌ مِنْ ذَٰلِکَ وَلَا أَکْبَرَ‌ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ»، در هیچ حال (و اندیشه‌ای) نیستی و هیچ قسمتی از قرآن را از جانب خداوند تلاوت نمی‌کنی و هیچ عملی را انجام نمی‌دهید، مگر اینکه در آن هنگام که وارد آن می‌شوید ما گواه بر شما هستیم و هیچ چیز که در زمین و آسمان از پروردگار تو مخفی نمی‌ماند؛ حتی به اندازه سنگینی ذره‌ای؛ و نه کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر از آن نیست، مگر اینکه (همه آنها) در کتاب آشکار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است.

انسان معتقد به دین مانند همان شخصی که در فروشگاه مقابل دوربین قرار گرفته و جوانب احتیاط را رعایت می‌کند، رفتاری حساب‌شده خواهد داشت؛ چراکه اگر یک هفته بعد به او خبر دادند که اعمال یک هفته گذشته شما ضبط‌شده و از تلویزیون پخش خواهد شد، هیچ هراسی نخواهد داشت؛ اما گناهکار با خود چنین زمزمه می‌کند: «مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاَها» این چه نامه‌ای است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فروگذار نمی‌کند، مگر اینکه آن را احصاء کرده است!. و عجیب‌تر آنکه می‌فرماید: «وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»، آنها به پوست‌های خود می‌گویند: «چرا بر ضد ما گواهی دادید؟!» جواب می‌دهند: «همان خدایی که هر موجودی را به سخن درآورده ما را گویا ساخته (تا حقایق را بازگو کنیم)؛ و او شما را نخستین بار آفرید و به سوی او بازگردانده می‌شوید».

 

قضیه قطع شدن دست شیاطین و اجنه از اخبار غیبی بعد از رسول ...

ولی هم زمان با ظهور حضرت عیسی(ع) نتوانستند از آسمان چهارم به بالاتر راه یابند و در نهایت در زمان ختم نبوت به کلی از نفوذ در آسمان ها ممنوع شدند یا با حفاظت شدیدی مواجه شدند[2] و این نبود مگر به خاطر واقعه بزرگی که در شرف وقوع بود که اگر این موجودات شیطانی و پلید به آسمان ها راه می یافتند بی شک به اطلاعاتی دست می یافتند که باعث گمراهی شدید مردم در کنار ظهور این واقعه مهم می گردید و لذا حجت کامله بر مردم اقامه نمی شد. طبق روایات دینی، کهانت و نبوت در طول تاریخ در مسیری بر عکس هم حرکت کرده و شیاطین به ترتیب از آسمان ها رانده شده اند تا در زمان ختم نبوت و هم زمان با ظهور جمال حق و نزول حقیقت قرآن، شیاطین هم به کلی از فضای وحی و آسمان ها طرد شدند و حتی از آسمان اول هم که جایگاه هایی برای دزدیدن وحی برای خود نگه داشته بودند محروم شدند.

که همگی با طمع ورزی های شیطانی در آسمانها نفوذ می کردند و دیگر از این دزدی منع شده بودند، راه های آسمان برای انسان های مؤمن و عارف بیشتر گشوده شده و معراج برای پیامبر و اهالی سلوک و صلاة عرفانی محقق گردید و حجاب ها کنار رفت. بنابراین با ملاحظه این دو واقعه می بینیم که در آخر الزمان و دوره ختم نبوت همان اندازه که شیاطین از استراق سمع منع شدند انسان های عارف و مؤمن هم به همان اندازه به این تماشای بزرگ معنوی دعوت شدند. که ظهور امر امامت در امت پیامبر اسلام و آشکار شدن خیل کثیری از عرفای بی همتا در این دوره و بعد از آن همگی شاهد بر این حقیقت است. حضور گسترده ای در میان بشر داشته است چرا که اجنه و شیاطین به آسمان ها راه یافته و مطالبی را برای پرستندگان خود می آوردند.

طبق برخی روایات همچنان که در تاریخ هم شاهدیم، در دوره های پیشین، کهانت و تنجم و. «و در اخبار داریم که از زمان آدم تا قبل از ولادت مسیح شیاطین در آسمان ها می رفتند و مطالب و امورى از ملائکه اخذ می کردند و خبر به کاهنان می دادند و چون مسیح متولد شد از آسمان چهارم به بالا ممنوع شدند، و چون پیغمبر اکرم متولد شد از کلیه آسمان ها ممنوع شدند و می رفتند تا نزدیک آسمان و خداوند تیر شهاب آنها را می سوزانیدند که دیگر نزدیک هم نمى‏توانستند بروند : پس آیه "وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدِیداً وَ شُهُباً" بعد از ولادت مسیح بوده لکن تا نزدیک آسمان می رفتند و جای گیر می شدند که صداى ملائکه را می شنیدند که مفاد آیه : "وَ أَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ" مربوط به همان دوره است.

 

آیا غیر از خداوند، کسی می‌تواند علم غیب داشته باشد؟

نتیجه‌ای که از تحلیل مذکور در مورد غیب به دست می‌آید، این است که علم غیب به صورت تمام و کمال در اختیار خداوند متعال است؛ زیرا او احاطۀ همه جانبه بر تمامی عالم دارد و محیط بر عالم است، و چیزی خارج از محدودۀ وجودی او نیست و چیزی نمی‌تواند در چهار چوب محدودۀ خود، خود را از خداوند مخفی دارد. علاوه بر اینها، در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بیانگر نوعی معرفت خاص است که از طریق تهذیب نفس و عمل به شریعت و سیر و سلوک به سوی حق و با توجه به عالم قدس به دست می آید؛ مانند: "ای کسانی که ایمان آوردید اگر تقوای الاهی پیشه کنید، خداوند برای شما فرقان (قدرت شناخت حق از باطل) قرارخواهد داد".

اگر گفته شود که پس چرا در روایات، پاره‌‏اى از این آگاهی‌ها برای ائمه(ع) اثبات گشته است، در جواب می‌گوییم: آگاهى بر پاره‌‏اى از این امور به صورت علم اجمالى - آن هم از طریق تعلیم الاهى - هیچ منافاتى با اختصاص علم تفصیلى آنها به ذات پاک خداوند ندارد. حضرت علی(ع) نیز هنگام تلاوت این آیه: "مردانی که تجارت و کسب، آنان را از یاد خدا باز نمی‌دارد"[15]، اظهار داشت: "خداوند سبحان، یاد خود را روشنی دل‌ها گردانید، تا گوش، پس از سنگینی شنوا گردد و چشم، پس از نابینایی بینا شود، و دل‌ها پس از ستیز آرام گردند. آنچه از این بخش آیه استفاده می‌شود، این است که خداوند از وقت نزول باران و آنچه در ارحام مادران است، آگاه است، بدون این‌که این علم را از اختصاصات علوم الاهی بداند، ‌به گونه‌ای که احدی جز او از آن آگاه نباشد، یا در آینده از آن مطلع نگردد.

اما منظور از غیب در مقابل شهادت که از اصطلاحات قرآنی و کلامی است، عبارت است از امری که فراتر از ماده و خارج از عالم محسوسات باشد و با حواس عادّی و مادّی قابل درک و حسّ نباشد، بلکه ادراک و احساس و شهود آن محتاج ابزار و ادوات دیگری است. اما در چهار فراز دیگر آیه، لحن سخن و شیوۀ گفتار در آنها این است که خداوند از وقت نزول باران و از آنچه که در ارحام است مطلع است و کسی از آیندۀ خود و از محل مرگ خود آگاه نیست،‌ ولی علم به اینها را منحصر به ذات اقدس الاهی نمی‌کند. شکل دوم، خبر دادن آنان از آینده و پیش‌گویی‌های دقیق ایشان است؛ مانند خبر دادن پیامبر(ص) از ماجرای جنگ موته و شهادت حضرت جعفر و بعضی دیگر از فرماندهان اسلام که در همان لحظۀ وقوع، پیامبر(ص) در مدینه، مسلمانان را آگاه کردند.

 

14 اعجاز علمی قرآن در تفسیر نمونه

اين آيه با توجه به حديثي كه در تفسير آن وارد شده است، پرده از روي يك حقيقت علمي برداشته كه در زمان نزول آيات بر كسي آشكار نبود؛ چرا كه در آن زمان گمان مي‌كردند آسمان‌ها به صورت كراتي تو در تو همانند طبقات پياز روي هم قرار دارند و چنين كراتي طبعاً هيچ كدام معلّق و بي‏ستون نیست، بلكه هر كدام بر ديگري تكيه دارد، ولي حدود هزار سال بعد از نزول اين آيات، علم و دانش بشر به اينجا رسيد كه افلاك پوست پيازي، به كلي موهوم است و آنچه واقعيت دارد، اين است كه كرات آسمان هر كدام در مدار و جايگاه خود معلّق و ثابتند بي‏آنكه تكيه‌گاهي داشته باشند و تنها چيزي كه آنها را در جاي خود ثابت مي‏دارد، تعادل قوة جاذبه و دافعه است كه يكي با جرم اين كرات ارتباط دارد و ديگري به حركت آنها.

از سوى سوم از قدرت طوفان‌هاى شديد و حركت دایمى بادها بر پوسته زمين مى‏كاهد؛ چرا كه اگر كوه‏ها نبودند، سطح هموار زمين دایماً در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى متصور نبود و از آنجا كه كوه‏ها يكى از مخازن اصلى آب‌ها (چه به صورت برف و يخ و چه به صورت آب‌هاى درونى) مى‏باشند بلافاصله بعد از آن، نعمت وجود نهرها را بيان كرده، مى‏گويد: «و براى شما نهرهايى قرار داديم» وَأَنْهاراً و از آنجا كه وجود كوه‏ها ممكن است اين توهم را به وجود آورد كه بخش‌هاى زمين را از يكديگر جدا مى‏كند و راه‌ها را مى‏بندد، چنين اضافه مى‏كند: «و براى شما راه‌ها قرار داد تا هدايت شويد» وَسُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَااللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِوَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (يس/ 38ـ40)؛ «و خورشيد كه تا قرارگاهش روان است؛ اين اندازه‏گيرى (خداى) شكست‏ناپذير داناست * و ماه را برايش منزلگاه‏هايى قرار داديم، تا اين‏كه هم‏چون شاخك ديرينه [قوسى شكلِ زرد رنگ‏] برگردد * نه خورشيد برايش سزاوار است كه ماه را دريابد، و نه شب بر روز پيشى گيرنده است؛ در حالى كه هريك در مدارى شناورند».

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کارل فریدریش گاوس، پادشاه ریاضیات (3)

روز ۱۶ ژوئن ۱۸۵۴ که بعد از بیست سال برای اولین بار شهر گوتینگن را ترک کرد تا خط آهنی که در حال ساخت خود را مشاهده کند به دلیل حادثه‌ای از کالسکه ای به بیرون پرتاب شد و و ضربه سختی که به وی وارد شد نتوانست وی را از پای درآورد و با نهایت خوش شانسی در مراسم افتتاح اولین قطار کار که در همان سال وارد گوتینگ شد حضور یافت. همانطور که گفته شد، گاوس همانند نیوتون معمولا اکتشافات خود را چاپ نمی‌کرد از این رو بسیاری از مسائلی و قضایایی که به او نسبت می‌دهند بعد از مرگ و از بین کاغذهایش پیدا شده‌اند و البته احتمالا بسیاری از پیشرفت‌های مهمی که در ریاضی به دست آورده است هم از بین رفته‌اند.

 سالهای ۱۸۱۱ و ۱۸۱۲ سالهای بهترین بودند و همسر دومش از کودکانش خوب نگهداری می کرد و گاوس کمی روی آرامش دید و همزمان یک سال بعد از ازدواج دومش ستاره دنباله داری را که در سال ۱۸۱۱ رصد کرده بود، مجدداً با نوری غیرعادی در آسمان شروع به درخشیدن کرد. این صحبت گاوس ما را یاد صحبت مشابهی از نیوتن می‌اندازد، هنگامی که از او پرسیدند چگونه توانسته است در دانش و نجوم موفق ق به کشفیات شود که به وضوح از اکتشافات پیش قدم آن وی بالاتر بوده است جواب داد: " به این دلیل که همواره به آن می اندیشیدم. گاوس از تعلیم و تربیت آنچنان بیزار نبود ولی آموزش به دانشجویان عادی برای وی جذابیت نداشت و تنها در مواردی که یک ریاضیدان واقعی به ملاقاتش می آمد هیجان زده میشد و با وی به کار ریاضی می پرداخت، البته متاسفانه چنین اتفاقی بسیار نادر بود.

در این زمستان دو درس ریاضی برای سه دانشجو ارائه خواهم کرد که یکی از این سه نفر، شخصی متوسط، فرد دیگر پایین تر از متوسط و نفر سوم کسی است که نه استعداد ریاضی دارد و مقدمات لازم از ریاضی را بلد است. یک اتاق کار ساده، نیمکت کوچک، میزی سفید، تخت باریک و کوچک و بعد از ۷۰ سالگی یک صندلی راحتی با چراغی سایه افکن، اتاق خوابی بدون آتش، غذایی ساده و لباسی برای خانه مجموعه احتیاجات او در زندگی بود. ناگفته نماند چندین تن از دانشجویان گاوس ریاضیدانان نامداری شدند، از جمله ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف.

 

کارل فردریش گاوس

در سال ۱۸۳۳ تلگراف الکتریکی را ساخت و دو کتاب یکی در سال ۱۸۲۷ به نام «تجسسات درباره مسائل مربوط به مساحی عالی» منتشر ساخت و در این هنگام بود که تمام مردم معتقد بودند که گائوس بزرگترین ریاضیدان جهان است ولی گائوس به این افتخارات اهمیت نمی داد و هیچ کس را نزد خود نمی پذیرفت و از خانه خارج نمی شد و تنها در مدت ۲۷ سال فقط یکبار برای شرکت در کنگره علمی به برلین مسافرت کرد. در فیزیک قانون گاوس با نام قضیه شار گاوس هم شناخته شده که قانونی است در ارتباط با توزیع بار الکتریکی که پیامد آن میدان الکتریکی است قانون گاوس توضیح میدهد که : شار الکتریکی خروجی از هر سطح محصور متناسب است با بار خالص داخل سطح این قانون توسط کارل فردریک گاوس در سال 1835 فرمولبندی شد ولی در سال 1867 منتشر گشت.

که آن‌ها افزون بر آن که دربردارندهٔ کارهای گوناگون، مقاله ها، نقدها و یادداشت هایی دربارهٔ نوشته‌های خودش و نیز نوشته‌های دیگران در Göttingen gelehrte Anzeigen (اسناد دانش آموختگان گوتینگن) بود، مقدار چشمگیری از موضوع‌ها و نوشتارهای چاپ نشدهٔ پیشین را نیز دربرداشت، Nachlass (دارایی شخص مرده). با یاری وبر، در سال 1833 در گوتنگین، یک رصدخانهٔ مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعهٔ آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده‌های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال‌های تلگرافی را به شهرک‌های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری‌های "هانوفری- دانمارکی" دربارهٔ عملیات مثلثاتی و کمانی بود (1821 – 1848)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان Über Gegenstände der höheren Geodäsie (دربارهٔ موضوع برترین نقشه برداری) در سال‌های 1843 و 1846 منتشر کرد و نیز چندین و چند مقالهٔ دیگر.

داستان دیگری که دربارهٔ هوش بسیار او گفته می‌شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره‌های 1 تا 100 را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم به کار می‌رفته است و نظریهٔ ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد. مقالهٔ "نظریهٔ حرکت اجرام آسمانیِ در حال حرکت در مقاطعی مخروطی پیرامون خورشید" را در سال 1809، در هامبورگ، منتشر کرد؛ مقاله‌ای که انگیزشی قوی را برای روش‌های درست مشاهده‌های اخترشناسی به دست داد.

 

۱۰ اردیبهشت؛ تولد کارل فردریش گاوس تأثیرگذارترین ریاضی‌دان تاریخ

با این وجود و درحالی‌که وی هیچ تمایلی به تربیت دانشجو نداشت، اما زیر نظر وی همان تعداد دانشجویان کم تبدیل به ریاضیدانان بزرگی شدند که از آن‌ها ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف را می‌توان نام برد. گاوس مانند نیوتون اکتشافات خود را معمولا چاپ نمی‌کرد؛ از این‌رو بسیاری از مواردی که به او نسبت می‌دهند بعد از مرگش و از بین کاغذها پیدا شده‌‌اند و البته بسیاری از پیشرفت‌‌های مهم از بین رفته‌‌اند که جای بسی تأسف دارد. زمانی که گاوس نوجوان بود و چند سال قبل از نوشتن کتاب مشهورش، هوش بالا و استعداد خارق‌العاده‌اش باعث شد توجه دوک برانشویگ را به خود جلب کند و وی به گاوس کمک کرد تا بتواند وارد دانشگاه فنی برانشویگ شود و تحصیلات آکادمیک را آغاز کند.

وی هیچ علاقه‌ای به انتشار کارهای علمی خود و انتقال دانش نداشت که شاید این خصوصیت را بتوان قسمت تاریک زندگی گاوس دانست و شاید اگر این خصوصیت را نداشت، تأثیر چندین برابری در پیشرفت علم بشری از خود برجای می‌گذاشت. گاوس سال ۱۷۹۸ درحالی‌که تنها ۲۱ سال سن داشت، کتاب تحقیق حسابی را نوشت که یکی از مهم‌ترین مرجع‌های ریاضی آن زمان بود و تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری نظریه‌ی اعداد در ریاضیات داشته است. در ۳۰ مارس ۱۷۹۶، او در سن ۱۹ سالگی نشان داد که یک ۱۷ضلعی باقاعده، توسط پرگار و خط‌کش نامدرج قابل رسم است تا مشکلی را حل کند که ۲۰۰۰ سال قبل از آن فکر اقلیدس را مشوش کرده بود.

کارل فردریش گاوس نابغه‌ی ریاضیات و یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان تاریخ مشهور به شاهزاده ریاضیات، در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۸۵۵ در سن ۷۷ سالگی دیده از جهان فروبست. درحالی‌که هنوز یک نوجوان بود، گاوس به اکتشافات چشمگیری دست یافت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به روش کمترین مربعات برای اداره داده‌های تجربی اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود اگر گاوس مطالب خود را چاپ می‌کرد و همه آن‌ها را در اختیار سایر دانشمندان قرار می‌داد، دانش بشری برای سال‌‌ها جلوتر بود. گاوس به کمال در اخلاق و انسانیت باور داشت و همچنین فردی بسیار فعال و تلاشگر بود که از وقت خود به بهترین شکل استفاده می‌کرد و همیشه در خدمت علم بود.

 

کارل فریدریش گاوس ، شاهزاده ریاضیات

بعدها چند جلد دیگر هم افزون بر این ها چاپ شد:  (بنیاد هندسه ) (۱۹۰۰) و  (۱۹۰۳) که در آن  ها افزون بر آن که دربردارنده ی کارهای گوناگون، مقاله ها، نقدها و یادداشت هایی درباره ی نوشته های خودش و نیز نوشته های دیگران در (اسناد دانش آموختگان گوتینگن) بود، مقدار چشمگیری از موضوع ها و نوشتارهای چاپ نشده ی پیشین را نیز دربرداشت،. Schering بوده است؛ نام آن کتاب ها از این قرارند: ۱٫ مقاله های حساب ۲٫ نظریه ی اعداد ۳٫ تحلیل ریاضی ۴٫ هندسه و روش کم ترین مجذورات ۵٫ فیزیک ریاضیاتی  ۶٫ اخترشناسی ۷٫ نظریه ی حرکت اجرام آسمانی بیشتر نوشتارهای ریاضی محض او در جلدهای دوم و سوم و چهارم جای دارند (که باید “ربایش”را که در جلد پنجم است به این ها بیفزاییم).

مقاله های  (نتایج انجمن های مشاهده های مغناطیسی) از سال ۱۸۳۶ تا ۱۸۳۹ منتشر شدند که، در این میان، در سال های ۱۸۳۸ و ۱۸۳۹ دو مقاله ی بسیار ارزشمند گاوس منشر شد:  (نیروی مغناطیسی کلی زمین) و  (قضیه ی عمومی) که درباره ی نظریه ی “نیروهای ربایشی مطابق با معکوس توان دوم فاصله” است. با یاری وبر، در سال ۱۸۳۳ در گوتنگین، یک رصدخانه ی مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعه ی آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال های تلگرافی را به شهرک های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری های “هانوفری- دانمارکی” درباره ی عملیات مثلثاتی و کمانی بود (۱۸۲۱ – ۱۸۴۸)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان (درباره ی موضوع برترین نقشه برداری) در سال های ۱۸۴۳ و ۱۸۴۶ منتشر کرد و نیز چندین و چند مقاله ی دیگر.

داستان دیگری که درباره ی هوش بسیار او گفته می شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره های ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. اما در اواخر عمر چند دانشجو را به عنوان شاگردی قبول کرد که بعدها ریاضیدانانی نامدار شدند که ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف از آن دسته بودند. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمه ی دوم سده ی بیستم به کار می رفته است و نظریه ی ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد.

 

مقاله های Resultate aus den Beobachtungen des magnetischen Vereins (نتایج انجمن های مشاهده های مغناطیسی) از سال ۱۸۳۶ تا ۱۸۳۹ منتشر شدند که، در این میان، در سال های ۱۸۳۸ و ۱۸۳۹ دو مقاله ی بسیار ارزشمند گاوس منشر شد: Allgemeine Theorie des Erdmagnetismus (نیروی مغناطیسی کلی زمین) و Allgemeine Lehrsatz (قضیه ی عمومی) که درباره ی نظریه ی “نیروهای ربایشی مطابق با معکوس توان دوم فاصله” است. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری های “هانوفری- دانمارکی” درباره ی عملیات مثلثاتی و کمانی بود (۱۸۲۱ – ۱۸۴۸)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان Über Gegenstände der höheren Geodäsie (درباره ی موضوع برترین نقشه برداری) در سال های ۱۸۴۳ و ۱۸۴۶ منتشر کرد و نیز چندین و چند مقاله ی دیگر.

با یاری وبر، در سال ۱۸۳۳ در گوتنگین، یک رصدخانه ی مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعه ی آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال های تلگرافی را به شهرک های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. داستان دیگری که دربارهٔ هوش بسیار او گفته می‌ شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره‌ های ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمه ی دوم سده ی بیستم به کار می رفته است و نظریه ی ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد.

رهیافتی که او به کار بست چنین بود: او دانست که با جمع کردن دو به دوی عبارت‌ ها از دو سر فهرست شماره‌ ها پاسخ هر یک از این جمع‌ ها برابر خواهد شد:۱۰۰+۱=۱۰۱; ۹۹+۲=۱۰۱, ۹۸+۳=۱۰۱, …برای جمع کل هم خواهیم داشت:۵۰×۱۰۱=۵۰۵۰. در ٣٠ مارس ١٧٩۶ گاوس در سن ١٩ سالگی با نشان دادن اینکه یک ١٧-ضلعی باقاعده توسط پرگار و خطکش نا مدرج قابل رسم است توانست مشکلی را حل کند که ٢٠٠٠ سال قبل از آن فکر اقلیدس را مغشوش کرده بود. هنگامی که همسر دومش در سال ١٨٣١ میلادی، برابر با ۴ اسفند ١٢٣۴ خورشیدی پس از یک بیماری طولانی، درگذشت یکی از دخترانش، ترزه، نگهداری خانه و پرستاری از گاوس را تا پایان زندگی او پذیرفت.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()