نوشته شده توسط : پلیکا

مرغداری رنجبر

• مرغ منجمد باید در کیسه های پلاستیکی سالم، بدون عیب و پارگی و دارای نشانه گذاری مربوطه (از جمله تاریخ تولید و انقضاء مجوز سازمان دامپزشکی، شرایط نگهداری و … به صورت خوانا و به زبان فارسی) عرضه شود. • گوشت های خام نه تنها دارای آلودگی اولیه می باشند بلکه به طریق زیر نیز آلوده می گردند: کشتار غیر بهداشتی، شستشوی لاشه های ذبح شده با آب آلوده، قرار دادن گوشت در خارج از یخچال. خوبی خرید کردن از فروشگاه های اسم و رسم دار این است که می توانید تاریخ تولید و انقضا را هم روی بسته بندی ببینید و بعد از این که مطمئن شدید گوشت سالم است آن را بخرید. • اگر بخواهید از گوشت مرغ یخ زده استفاده نمایید بهتر است ابتدا آن را در طبقات پایین یخچال قرار دهید تا به آرامی از حالت انجماد خارج گشته و سپس آن را طبخ کنید.

• در صورتی که برای تهیه غذا لازم باشد از گوشت مرغ به صورت تکه های درشت استفاده گردد بایستی به قدر کافی حرارت داده شود تا قسمت های داخلی آن نیز به خوبی بپزد. • برای نگهداری مرغ برای مدت طولانی لازم است آن را حتما در محل یخ بستن و انجماد یخچال قرار داد تا از تکثیر میکروبهای احتمالی موجود در آن جلوگیری به عمل آید. • مرغ منجمد باید عاری از آثار سوختگی ناشی از انجماد (لکه هایی با رنگ سفید گچی تا خاکستری) و یا قارچ زدگی (لکه های رنگی ناشی از رشد قارچ) باشد. • ورم و سرخی پوست • لکه های آبی و سیاه در تاج • پس دادن رنگ کیسه صفرا • لکه های حنائی رنگ در ناجیه شکمی • لخته های خون در قلب و رگ ها.

ران مرغ معمولا کمی به صورتی نزدیک می شود اما گوشت سینه مرغ باید کاملا سفت و برجسته از زیر پوست معلوم شده و رنگ آن سفید روشن باشد. گوشت مرغ در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به تدریج خاکستری و گاهی سبز رنگ می شود که بایستی در این مواقع از مصرف آن خودداری نمود. اگر گوشت مرغ بسته بندی شده را از فروشگاه های معتبر و زنجیره ای بخرید، می توانید مطمئن باشید که گوشت سالمی خریداری کرده اید. گوشت مرغ باید عاری از هر گونه ضربه، رنگ و بوی غیرطبیعی باشد و در موقع خرید به تاریخ تولید و انقضای آن توجه نمایید. • چون این مواد غذایی خام معمولا دارای آلودگی می باشند از این رو نباید آنها را در مجاورت غذاهای پخته قرار داد.

 

نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغ

در زیر مواردی به عنوان پیشنهاد آورده شده است که بهتر است در صورت تمایل به آن عمل کنید: ازآنجایی که گوشت مرغ نسبت به گوشت های دیگر در همه جا به فراوانی یافت می شود اگر موارد بهداشتی آن را رعایت نکنید به بیماری های خطرناکی مبتلا می شوید پس بعد از تماس با گوشت مرغ خام، دست های خود را با آب و صابون بشویید. در حال حاضر اکثر مرغ هایی که به بازار عرضه می شود هورمون های خطرناکی را در خود دارند، سعی کنید از مرغ هایی استفاده کنید که هورمون کمتری را با خود دارند مثل مرغ های خانگی. مرغ خام را به صورت فریزر شده می توان تا دو سال در یخچال نگهداری کرد و از آنجایی که گوشت مرغ ۲ یا ۳ حلقه چربی اشباع نشده دارد در مقایسه با گوشت قرمز بسیار مفیدتر است.

فسفر، علاوه بر اینکه به عملکرد پروتیئن ها برای ترمیم سلول ها و بافت ها کمک زیادی می کند، در ساختمان دندان ها و استخوان ها نیز نقش مفیدی را ایفا می کند. براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۴، غذاهایی مثل گوشت مرغ که سرشار از نیاسین می باشد می تواند از بیماری های مغزی از قبیل آلزایمر جلوگیری کنند. سلنیوم موجود در مرغ می تواند به تحریکDNA کمک کند که تحریک آن، در احیای سلول های آسیب دیده و همچنین زدودن و رفع سلول های غیرعادی در بدن نقش دارد. این ماده حیاتی در تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی موثر است و با اثری که در تبدیل غذا به انرژی دارد از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

سطح بالایی از ویتامینB۳ که به آن نیاسین نیز می گویند در گوشت مرغ موجود است که از بیماری هایی که ناشی از بالا رفتن سن است، جلوگیری می کند. قبل از مصرف برای ترد شدن و خوش طعم شدن آن را درماست یا آبلیمو بخوابانید و در دمایی که سردتر از دمای اتاق است نگهداری کنید. گوشت مرغ یکی از کم خطرترین گوشت ها به شمار می آید زیرا، در بین افراد به ندرت دیده شده که کسی به این گوشت آلرژی داشته باشد. پوست مرغ، چربی هایی در خود ذخیره دارد که برای بدن مضر است قبل از پختن آن مطمئن شوید که پوست آن را کاملا جدا کرده اید. پروتئین علاوه بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می کند در تقویت پوست و مو همچنین ترمیم بافت های ماهیچه ای موثر است.

 

نکات بهداشتی و تغذیه ای درباره مصرف گوشت مرغ

البته فروشگاه‌هایی که دامپزشک مقیم دارند، می‌توانند به‌صورت مجاز، کار تکه‌کردن و عرضه تکه‌های مرغ را انجام دهند و حضور دامپزشک و مسئول فنی، فقط در برخی فروشگاه‌های بزرگ عرضه گوشت میسر است و با اینکه تکه‌کردن مرغ‌ها (بدون نظارت دامپزشک و مسوول فنی) ممنوع است، این کار در برخی مغازه‌ها و دور از نظارت سازمان دامپزشکی هم انجام می‌شود بنابراین، به خریداران عزیز توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌شان از خرید مرغ‌های کامل یا قطعه‌شده باز و بدون نشان‌ استاندارد و مجوزهای بهداشتی خودداری کنند. اگر سری به بازار گوشت و مرغ بزنید،‌ حتما با انواع مختلفی از مرغ‌های باز و بسته‌بندی مواجه می‌شوید اما کدام‌یک از این مرغ‌ها برای مصرف خانواده شما مناسب‌تر است؟ کدام قسمت مرغ دارای ارزش تغذیه‌ای بالاتر یا کالری کمتری است؟ آیا درست است که نباید در مصرف بال مرغ افراط کنیم؟ آیا به این مرغ‌ها، هورمون رشد تزریق می‌کنند؟ در «صنایع غذایی» این هفته، دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذایی به تمام این سوال‌ها پاسخ داده‌اند.

نمی‌توان گفت یک قسمت از گوشت مرغ، بهتر و یک قسمت آن بدتر است اما از نظر تغذیه‌ای، گوشت سینه‌مرغ حاوی پروتئین بیشتر و چربی کمتری است بنابراین مصرف آن برای افرادی که می‌خواهند کالری کمتری در طول روز دریافت کنند، کسانی که چربی خون بالایی دارند و ورزشکاران، مناسب‌تر است. زمانی که کارگران در شب جمع‌آوری مرغ‌ها برای ارسال آنها به کشتارگاه، وارد سالن می‌شوند، مرغ‌ها شروع به دویدن می‌کنند و در حین این کار، گاهی زیر دست و پای کارگران می‌مانند و عضوی از آنها دچار کبودی می‌شود. معمولا به مصرف‌کنندگان ماهی‌های ساردین و انواع دیگر ماهی‌های ریز مانند کیلکا هم توصیه می‌کنیم که ماهی را خوب بپزند و با ستون مهره‌هایشان که منبع بسیار خوبی برای دریافت کلسیم است، بخورند.

اگر مرغ‌های باز و بدون بسته‌بندی در فروشگاهی مشاهده کردید، باید بدانید آن فروشگاه، کار خلاف قانون انجام می‌دهد و سازمان دامپزشکی در صورت اطلاع از این موضوع، با آن برخورد قانونی خواهدکرد. 2 دلیل مختلف برای ایجاد این کبودی‌ها وجود دارد؛ دلیل اول که رایج‌تر است، این است که هنگام جمع‌آوری مرغ‌ها در مرغداری‌ها، تمام چراغ‌ها را خاموش و فقط نور قرمزی را روشن می‌گذارند. ضمن اینکه بخش‌های غضروفی مرغ مانند غضروف‌های موجود در ران، حاوی ترکیب‌های پروتئینی هستند و خوردن آنها به‌شرطی که خوب پخته و نرم شده باشند، می‌تواند بسیار مفید باشد. گاهی هم به‌دلیل بالا بودن سرعت خط کشتار در برخی کشتارگاه‌ها، قسمت‌هایی از بدن تعدادی از مرغ‌ها در دستگاه‌ چیلر یا خنک‌کننده گیر می‌کند و کبود می‌شود.

 

نکات مهم در بهداشت مواد غذایی

جهت جلوگیری از این واکنش سطح ظروف مسی را قلع اندود می‌کنند و برای پخش یکنواخت و راحت قلع درصدی نیز سرب به آن اضافه می‌کنند این ظروف در برابر حرارت و اسید کاملاً ناپایدار است و در صورت حرارت بالا یا در اثر مواد غذایی اسیدی، رنگ سفید ظرف مسی از بین رفته و مجدداً نگ قرمز مسی آشکار می‌شود بدیهی است در این موارد پوشش قلع به همراه سرب آن وارد ماده غذایی شده است. شیوع برخی از آلودگیها ممکن است در مقیاس بسیار وسیع صورت گرفته باشد مثلاً استفاده نادرست از افزودنی‌های مواد غذایی به عنوان نمونه در یک مورد استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در روغن نباتی در اسپانیا، باعث مرگ بیش از 500 نفر و معلولیت بیش از 20000 نفر شد.

-     توصیه می‌شود تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیک فشرده (بنام زالامید) استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی باید بدقت آن‌ها را شست و سطوح آن‌ها را با لایه نازک نمک پوشاند. -     مدت زمان نگهداری گوشت در دمای 18- درجه سانتی‌گراد یک تا دوسال می‌باشد اما مدت نگهداری ماهی 6 ماه است برای استفاده از گوشت و مرغ منجمد باید 24 ساعت قبل از صرف، از فریزر به داخل یخچال منتقل شود تا خونابه کمتری از آن خارج گردد. 1-    حداکثر زمان نگهداری شیر پاستوریزه 48 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی‌گراد می‌باشد، اما برای شیر استریلیزه حداکثر زمان نگهداری 6 ماه می‌باشد، بعد از باز شدن پاکت شیر بایستی سریعاً به مصرف برسد و در یخچال نگهداری گردد.

بدین صورت که ابتدا آب را بمقدار کم تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم کرده سپس سبزی‌ها را داخل آن ریخت و درب آن را بست، با اینکار آنزیمی که باعث از بین رفتن ویتامین‌ها می‌شود خود در اثر حرارت بی‌اثر می‌گردد.  چوب بعلت ضریب انتقال حرارت پایین در مواد غذایی که با حرارت سروکار دارند خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی به دلیل بافت متخلخل چوب و عدم امکان شستشو و ضدعفونی کامل باید با احتیاط استفاده شود. جهت این کار پودر پرکلرین را به میزان 5 گرم (حدوداً یک قاشق مرباخوری) در 20 لیتر آب حل کرده و ظروف را پس از شستشوی اولیه به مدت 20 دقیقه درداخل این محلول قرار دهید و سپس با آب سالم کاملاً شستشو دهید.

 

پیشگیری از کروناویروس در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز

«زهرا مترجمی» اظهار کرد: برای بالابردن سیستم ایمنی سالمندان، استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین، مصرف روزانه مکمل کلسیم دی و مصرف ماهانه مکمل ویتامین دی سه مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت ضروری است و علاوه برآنها ویتامین ب12 و ب 6 که در غذاهایی چون گوشت قرمز، ماهی، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل وجود دارد، موجب تقویت ایمنی سالمندان و پیشگیری از ابتلاء به کووید19 می شود، همچنین با رعایت موازین بهداشتی هنگام نگهداری مواد اولیه در یخچال و فریزر، طبخ و توزیع مناسب غذا موجبات حفظ سلامت مددجویان و جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی در آنها مهیا می شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان کوار نیز با تقدیر از تعامل امام جمعه شهرستان با مجموعه سلامت، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در کوار ارایه داد و افزود: مردم در دو ماه گذشته همکاری و همدلی خوبی با مسوولان بهداشتی و درمانی شهرستان داشته اند که توانستم شیوع بیماری را مدیریت کنیم، اما در چند هفته گذشته حساسیت مردم نسبت به بیماری کووید19 کاهش پیدا کرده و آمار مبتلایان به این بیماری روند افزایشی داشته است و اگر مردم مشارکت لازم را با مجموعه سلامت نداشته باشند، موفق به کنترل این بیماری نخواهیم شد. به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهدای والفجر، دکتر «نزهت کاظمی» کارشناس مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت این مرکز گفت: در شرایطی که ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سلامت جامعه جهانی محسوب می شود، ارتقای سطح سلامت سالمندان و رعایت نکات بهداشتی در برخورد با این قشر از جامعه و آگاه سازی آنها ضروری است، ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی از جمله مهمترین عوامل کمک به سلامت سالمندان است.

کارشناس بهداشت خانواده و سالمندان مرکز بهداشت والفجر با بیان اینکه ارزیابی و آموزش کارکنان یکی از مراکز جامع توانبخشی سالمندان شیراز در مورد شناخت بیماری کرونا ویروس، چگونگی غربالگری سالمندان براساس دستورالعمل ارسالی، فرآیند انجام عملیات پیشگیری و بررسی تجهیزات و امکانات موجود انجام شده است، افزود: آموزش های بهداشتی باید هم برای سالمندان و هم برای افرادی که با سالمندان به هر نوعی در ارتباط هستند، ارائه شود. به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، کارشناس بهداشت محیط شبکه با اشاره به اینکه واحدهای عرضه گوشت و مرغ با توجه به نوع خدمتی که به عموم جامعه ارایه می کنند، جزء مراکز حساس محسوب می شوند، گفت: به همین دلیل حفظ زنجیره سرد محل نگهداری لاشه گوشت در کنترل میزان آلودگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با گذشت 24 ساعت، باعث ایجاد محیط اسیدی و جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم می شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)

هر کدام از جلوه‌های تنوّع (تکرار) در نظام آواها که از مقولة موسیقی بیرونی (عروض) و کناری (قافیه) نباشد، در حوزة مفهومی این موسیقی قرار می‌گیرد؛ یعنی مجموعة هماهنگی‌هایی که از رهگذر وحدت یا تشابه یا تضاد صامت‌ها و مصوّت‌ها در کلمات یک شعر پدید می‌آید، جلوه‌های این نوع موسیقی است و اگر بخواهیم از انواع شناخته شدة آن نام ببریم، انواع جناس‌ها را باید یادآور شویم و نیز باید یادآور شویم که این قلمرو موسیقی شعر، مهم‌ترین قلمرو موسیقی است و استواری و انسجام و مبانی جمال‌شناسی بسیاری از شاهکارهای ادبی، در همین نوع از موسیقی نهفته است. از همان مجموعه می‌خوانیم: «افق‌ها سبز در سبزند و او فانوس در دست است» (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن)، وزنی در بحر «هزج مثمّن سالم» (همان‌:21) نیز از اوست: «دامن سبز قبایش به کفم باید و نیست»، (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعَلن)، وزنی در بحر «رمل مثمّن اخرب محذوف» (همان، 45) و در مجموعة «ریشه در ابر» از محمّدرضا عبدالملکیان «دل روشنی دارم ای عشق»، (فعولن فعولن فعولن)، وزنی در بحر«متقارب مسدس سالم»، عنوان سروده ای است که با همین مصراع آغاز می­شود.

امّا اوزان جویباری وزن‌هایی است که «از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می‌شود که با همة زلالی و زیبایی و مطبوع بودن، شوق به تکرار در ساختمان آن‌ها احساس نمی‌شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آن‌ها به گونه‌ای است که رکن‌های عروضی در آن عیناً تکرار نمی‌شود؛ مانند: «مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن» که با همة گوش‌نوازی و خوش‌آهنگی و فراوانی استعمال در شعر استادان بزرگ غزل، خصلت تکرارطلبی در ساختمان آن‌ها کمتر وجود دارد»(شفیعی کدکنی،1379: 396). چنین دانسته می‌شود که منظور نیما، تقارن و هم‌آهنگی معنوی بعضی از کلمات است با یکدیگر که اگرچه از نظر آهنگ با یکدیگر تناسب و هم‌آهنگی ندارد؛ امّا از نظر معنوی که در آن‌ها بنگریم، نوعی هماهنگی و تناسب در آن‌ها احساس می‌کنیم و از آن جا که قافیه به تناسب و قرینه‌سازی برگشت دارد، پس این قرینه‌سازی‌های ذهنی نیز می‌تواند نوعی قافیه به شمار روند زیرا ذهن از تصوّر آن‌ها احساس نوعی تقارن و هم‌آهنگی می‌کند مثل کلمات متضاد (همان).

 

فنون ادبی

                                                                                                (همان،561).

نهم باحفصانه و آن کلامی است مشتمل بر الفاظی که آنها را در استعمال مهجور داشته‌اند و گفته‌اند اگر زبان پختۀ فارسی را از الفاظ عربی چاشنی دهند، اگر گوارا بود مترسّلانه خوانند و اگر ناگوار آید، باحفصانه خوانند» (همان، ذیل طرز) آنچه در این تقسیم بندی در خور تأمّل است، توجه به سبک شخصی می‌باشد؛ از سوی دیگر، آثار برخی افراد به عنوان شاخصۀ سبکی پذیرفته شده که در آثار شاعران مورد بحث نیز به این موضوع توجه گردیده است؛ نکتۀ دیگر اینکه هر چند در این تقسیم بندی به زبان یا سطوح بیرون آن توجه کرده، عمدةً اساس طبقه‌بندی طرزها بر مبنای محتوای آنهاست؛ به عبارت دیگر به زبان که اساس مبحث سبک شناسی را تشکیل می‌دهد، توجّه نشده است؛ از فحوای کلام صاحب کشاف بر می‌آید وی توجه ویژه‌ای به طرز امیر خسرو دهلوی دارد، به گونه‌ای که گویا دیگر شاعران در برابر او آنچنان سرآمد نیستند، به نظر می‌رسد این امر به خاطر هموطن بودن امیر خسرو با تهانوی است.

 

دریافت فایل+جزوه کامل بررسی شعر معلقه+

جزوه اول بررسی شعر معلقه زهیر ابن ابی سلمی به تعداد 14 صفحه pdfجزوه دوم بررسی شعر معلقه لبید ابن ابی ربیعه به تعداد 8 صفحه pdfجزوه سوم بررسی شعر معلقه حارث ابن حلزه یشکری به تعداد 4 صفحه pdfجزوه چهارمبررسی شعر معلقه امروء القیس به تعداد 26 صفحه pdf مناسب اساتید و دانشجویان رشته زبان و ادبیات عرب سطح ارشد و دکتری. مناسب اساتید و دانشجویان رشته زبان و ادبیات عرب سطح ارشد و دکتری. جزوه سوم بررسی شعر معلقه حارث ابن حلزه یشکری به تعداد 4 صفحه pdf. جزوه دوم بررسی شعر معلقه لبید ابن ابی ربیعه به تعداد 8 صفحه pdf. جزوه اول بررسی شعر معلقه زهیر ابن ابی سلمی به تعداد 14 صفحه pdf. جزوه چهارمبررسی شعر معلقه امروء القیس به تعداد 26 صفحه pdf.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

ویژگی های اخلاقی پیامبر رحمت (ص)

 عبارت «استغفر لهم» هر چند مطلق است و اختصاصى به مورد بحث آیه ندارد، و لیكن موارد حدود شرعى و امثال آن را شامل نمى‏شود یعنی چنان مطلق نيست كه حتى اگر فردى مرتكب قتل شد او را هم ببخشایند و يا اگر زنا كرد، تنها برايش طلب مغفرت كنند و ديگر حد شرعى را بر او جارى نسازند؛ اگر اطلاق تا اين مقدار شمول داشته باشد، باعث لغو شدن تشريع مى‏گردد، علاوه بر اینكه جمله «و شاورهم فى الامر» كه به یك لحن عطف بر عفو و مغفرت شده، خود شاهد بر این است كه این دو امر، یعنى عفو و مغفرت در چارچوب ولایت و تدبیر امور عامه است، چون اینگونه امور، مشورت بر مى­دارد. (ترجمه تفسیر مجمع البیان : ج4 : 314) نفس مقدس پیامبر صلوات الله علیه در نهایت روحانیت و معنویت بود و ابعاد جسمانی و مادی وجودشان تحت سیطره امیال روحانی و الهی قرار داشت و می­دانستند که تمام مقدرات عالم به دست پروردگار است از اینرو نه با از دست رفتن امری ناخشنود می­شدند و نه با به دست آوردن چیزی به آن وابسته می­شدند و کسی که چنین باشد اخلاقش نیکو خواهد بود از آنجا که حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله این صفات را در بالاترین درجه دارا بودند، اخلاقشان از همه نیکوتر بود.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنت لَهُمْ وَ لَوْ كُنت فَظاًّ غَلِیظ الْقَلْبِ لانفَضوا مِنْ حَوْلِك فَاعْف عَنهُمْ وَ استَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فى الأَمْرِفَإِذَا عَزَمْت فَتَوَكَّلْ عَلى اللَّه ِإِنَّ اللَّهَ یحِب الْمُتَوَكلِینَ‏( آل عمران :159 ). و در نهایت، مشورت پیامبر صلوات الله علیه و آله با مردم، به دلیل احتیاج ایشان به مشورت نبوده بلکه این امر باعث می­شود هر کسی بکوشد تا بهترین راهکار را بیابد و همه ارواح برای رسیدن به بهترین راهکار هم سو می­شوند و همین همراهی موفقیت را به بار می‌آورد. (تفسیر کبیر، ج 9 : 406) بلکه اگر اسباب در خدمت روح متکی به خدا و متوکل به قدرت بی زوال الهی قرار گیرد، بیشترین توانمندی را می‌یابد و از عنایت خاص خداوندی برخوردار می­شود؛ چون متوکل محبوب پروردگار خواهد شد و محبوب الهی از فیض ویژه بهره مند می­گردد.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کتاب دست دوم زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک اثر حسن مدنی

شما میتوانید این کتاب را بصورت حضوری و یا غیر حضوری از دلتا بوک تهیه نمایید آدرس خرید حضوری :تهران، میدان انقلاب اسلامی ،بین فروردین و منیری جاوید ،ساختمان ۳۱۰ ،طبقه اول، دلتا بوک روش خرید غیر حضوری : از طریق واتساپ به شماره ۰۹۰۳۹۵۰۰۸۴۷ و ارسال به روش پست پیشتاز به سراسر ایران و یا به روش پیک به سراسر شهر تهران. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. خصوصیات و فصول کتاب زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک (دست دوم) :. آدرس: خیابان انقلاب ، بین خیابان منیری جاوید و 12 فروردین ، ساختمان 310 طبقه اول واحد دلتا بوک. شما می توانید کتاب های دست دوم دانشگاهی و کنکوری خود را از طریق دلتا بوک به فروش برسانید.

لطفا عکس کتاب های خود را از طریق واتساپ به شماره 09039500847 ارسال کنید….

منبع



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آموزش شناخت مناطق در زمین فوتبال

یکی از عوامل مهم در پیشرفت فوتبال هر کشور وجود زمین‌های چمن مناسب می‌باشد و یکی از فاکتورهای شناسایی سطح فوتبال یک کشور ، وضعیت چمن استادیوم‌ های آن کشور است که به دلیل خراب شدن زود هنگام چمن‌های طبیعی ، صاحبان باشگاه‌ها و دست اندرکاران ورزش را بر آن داشته تا جایگزین واقعی برای چمن طبیعی استفاده نمایند که همان انواع چمن های مصنوعی برای زمین مسابقات فوتبال است. این منطقه دارای چندین کارکرد است که برجسته ترین آنها مشخص کردن محدوده ای است که دروازه بان می تواند توپ را کنترل کند یعنی توپ را با دست لمس کرده و یا بگیرد و همچنین خطا بر روی بازیکنان حریف در این محوطه هجده قدم با ضربه پنالتی توسط داور فوتبال جریمه می شود.

قسمتی از حاشیه زمین فوتبال مخصوص محوطه فنی زمین بازی است که گاها با خط چین مشخص شده و روبروی نیمکت ذخیره‌های تیم می باشد که مربی هر تیم اجازه دارد از آن قسمت نکاتی را به بازیکنان تیمش گوشزد کرده و تیم خود را هدایت کند. ۱۵ رسم کنیم، قسمتی از آن دایره همان قوس پنالتی مشخص شده بالای محوطه جریمه می باشد و این دایره قرینه همان دایره وسط زمین بوده که تا خط مشخص شده خط دروازه تکمیل می شود. زمینهایی که در آن‌ها مسابقات انجام میگردد ولی فیلمبرداری مسابقات در روز انجام میگردد این دسته از زمین‌ها می بایست روشنایی تا15 لوکس داشته باشند. زمین‌هایی که در آن مسابقات رسمی و فیلمبرداری تلویزیونی به صورت 4k انجام می‌شود ، روشنایی این دسته از زمین‌ها می باید حداقل 250 لوکس باشد.

خط عرضی زمین نیز خط دروازه نامیده می شود که اگر توپ از این خط عبور کند ، طبق مقررات فوتبال یا با ضربه دروازه یا با کرنر به بازی بازمی گردد. دروازه ها ، منطقه فعالیت دروازه بان را نشان می دهند و خطی که در مرکز زمین فوتبال است ، زمین را به دوقسمت مساوی ، برای هر تیم تقسیم میکند. زمین هایی که جهت تمرین استفاده میگردد و فیلمبرداری در آن‌ها انجام نمی‌گردد روشنایی این زمین‌ها نباید از30 لوکس کمتر باشد. ۳ متر، از خط دروازه، مشخص شده است که به محوطه جریمه یا به اصطلاح معمول محوطه هجده قدم یا منطقه پنالتی زمین فوتبال معروف است. پس از ایجاد چمن برای زمین فوتبال ، بایستی بر اساس خط کشی ، قسمت های تعیین شده بر اساس مقررات فوتبال ، در زمین نشان داده شوند.

 

آنالیز فوتبال | منطقه بندی زمین بازی از اریگو ساکی و فن خال تا پپ گواردیولا

ساکی به عنوان کسی شناخته می شود که ساختار شکنی های زیادی را در مسائل فنی فوتبال انجام داده و شاخص ترین آن هم این است که با این که یک سرمربی ایتالیایی بود و در فضای فوتبال ایتالیا که در آن بازی تدافعی به عنوان یک روش رایج و مرسوم شناخته می شد، روی به رویکرد های مالکانه و هجومی آورد. در این مطلب بررسی گذرایی بر منطقه بندی های معروف زمین فوتبال داشتیم، این آشنایی به ما کمک می کند وقتی سبک بازی یک مربی مولف را تعقیب می کنیم، بهتر متوجه برخی تغییرات در نوع بازی شویم و فوتبال را کمی فنی تر ببینیم. به این معنی که اگر بازیکنی وارد منطقه چهارم افقی در یک خط شد و آن را اشغال کرد، یک بازیکن باید بلافاصله از یک منطقه افقی دیگر خارج شود تا بار دیگر به طور همزمان 3 منطقه افقی در یک خط از سوی بازیکنان اشغال شده باشد.

منطقه بندی زمین رابطه ای مستقیم با سیستم و استراتژی های یک سرمربی فوتبال دارد، یعنی هر سرمربی در دستگاه تاتکتیکی اش برای اجرای برنامه ها و پوشش فضاهای مختلف در زمین، از یک منطقه بندی خاص استفاده می کند. به گزارش طرفداری، اولین منطقه بندی ای که بررسی می کنیم مربوط به سرمربیانی است که از سیستم 2-4-4 استفاده می کردند و آریگو ساکی از اولین نفراتی بود که سناریوهای خود را در قالب این منطقه بندی پیاده می کردند.  برای مثال پپ گواردیولا از منطقه بندی ای استفاده می کند که half space ها در آن مشخص باشند و با کانال های مرکزی در یک منطقه قرار نگیرد و دلیل این تقسیم بندی هم رعایت اصل superiority است.

با توجه به این که این منطقه زاویه بسیار مناسبی نسبت به دروازه دارد و به تعریفی دیگر باعث تداخل وظایف مدافعان میانی و کناری می شود، بسیار منطقه استراتژیک و مهمی است. خط دفاعی میلان جلوتر از حد معمول بود و این خواسته ساکی بود تا تیم ها در تله آفساید بیافتند و با پرس سخت باعث شوند تا آن ها با عجله نتوانند کاری از پیش ببرند. در این منطقه بندی معمولا هر بازیکن وظیفه دارد یک منطقه را پوشش بدهد و بسته به وظایف و شعاع حرکتی که به او داده شده، نقش های مختلفی را برعهده می گیرد. صحبت در مورد سبک و سیستم بازی تیم های گواردیولا مبحث مفصلی است که صحبت از آن در این مجال نمی گنجد و باید در مطلبی دیگر به صورت تخصصی به آن بپردازیم.

 

ابعاد زمین فوتبال و مناطق مهم و حساس

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. • منطقه ی تهاجمی (حمله ) : منطقه ای که در آن بازیکنان مهاجم قرار دارند و در واقع منطقه ی دفاعی حریف است. • منطقه ی دفاعی (یک سوم دفاعی) : منطقه ای که بازیکنان دفاعی و دروازه بان در آن قرار دارند. در حالت کلی یک زمین فوتبال استاندارد بین 100 تا 110 متر طول و 64 تا 75 متر عرض باید داشته باشد. در ابتدایی ترین مباحث آموزش فوتبال باید با زمین فوتبال و مناطق آن آشنا شوید. • منطقه ی میانی (بازی سازی ) : منطقه ای که در آن بازیکنان هافبک قرار دارند. هر زمین فوتبال به سه منطقه تقسیم میشود که به تربیت عبارتند از:.

 

تعداد بازیکنان والیبال چند نفر است

علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان و المپیک، مسابقات والیبال مردان و زنان در سراسر جهان با عنوان‌های جام جهانی، لیگ جهانی، قهرمانی اروپا، پان آمریکن، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، والیبال ساحلی، یونیور سیاد، قهرمانی آفریقا، ارتش‌های جهان، گراندپری زنان، راه‌آهن‌های جهان، قهرمانی ناشنوایان، قهرمانی معلولین، پارالمپیک معلولین، قهرمانی کشورهای عربی، چهار تیم برتر، جایزه بزرگ، ستاره‌ها و تورنمنت‌های جهانی و دوستانه و غیره در گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به‌طور منظم انجام می‌شود. بازی والیبال در پایان سال ۱۹۰۰ به صربستان و در سال‌های ۱۹۰۵ به کوبا ، ۱۹۰۹ به پورتوریکو ، ۱۹۱۰ به فیلیپین ، ۱۹۱۲ به اورگوئه ، ۱۹۱۳ به چین و ۱۹۱۷ به ژاپن و به تدریج از سال ۱۹۱۴ به بعد توسط سربازان آمریکایی و مستشاران و اشخاص دیگر به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه ، چکسلواکی ، لهستان ، شوروی ، بلغارستان معرفی شد و گسترش یافت.

پس از جنگ جهانی دوم ، فعالیت‌های فراوان برای حرکت جدید به والیبال مجدداً آغاز شد و اولین مسابقه بین‌المللی در قاره اروپا بین تیم‌های ملی فرانسه و چکسلواکی در پاریس برگزار گردید؛ و در آوریل ۱۹۴۷ کنگره‌ای با شرکت نمایندگان چهارده کشور از سراسر جهان در پاریس برگزار و موافقت شد که فدراسیون بین‌المللی والیبال (F. کشورهای فرانسه ، چکسلواکی و لهستان پس از تشکیل فدراسیون ملی مصمم شدند که با کمک کشورهای دیگر فدراسیون جهانی والیبال را تأسیس نمایند و در سال ۱۹۳۶ به هنگام بازی‌های المپیک در برلین برزیل در این زمینه فعالیت زیادی نمودند ولی با آغاز جنگ جهانی دوم و طغیان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد.

در سال ۱۹۱۶، انجمن مسیحیان مردان جوان که دانش‌آموزان کالج اسپرینگفیلد ماساچوست بودند، موفق به القای انجمن ورزشی قدرتمندی در دانشگاه شدند که به انتشار قوانین و مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با والیبال می‌پرداخت، و کمک قابل توجهی به رشد سریع والیبال در میان دانشجویان جوان دانشگاه می‌کرد. ▪ لیبرو: لیبرو بازیکنی است که رنگ پیراهنش با سایر هم تیمی هایش متفاوت است و تنها میتواند توپ را جمع کند و پاس بدهد ولی حق سرویس و آبشار را ندارد و تعویضش در ورقه نوشته نمی شود و هنگامی که در منطقه ۵ قرار داشت، موقع چرخش بیرون میرود و با بازیکن های مناطق ۱- ۶- ۵ میتواند تعویض شود.

 

اهمیت zone 14 در فوتبال

کلمات کلیدی “دقیق و روبه‌جلو” این سوال را مطرح می‌کنند که “توپ به چه منطقه‌ای باید ارسال شود؟” بر اساس برخی تحقیقات تیم‌ها از راه ارسال مستقیم توپ از منطقه‌ی ۱۴ به محوطه‌ی جریمه، ۴ برابر بیشتر از بازی در عرض و بردن توپ به گوشه‌ها (وارسال پاس بلند به محوطه) گل به ثمر رسانده‌اند. بدون شک حرکت دادن توپ در عرض به جای به جریان انداختن توپ رو به جلو و به سمت محوطه‌ی جریمه، احتمالا باعث افزایش مدت زمان مالکیت و همین‌طور ایجاد گزینه‌های پاس بیشتر خواهد شد، اما باعث خنثی شدن تهدیدات منطقه‌ی ۱۴ نیز می‌شود. منطقه‌ی ۱۴ زمانی موثر است که توسط بازیکنی با مهارت فنی بالا مورد استفاده قرار بگیرد که بتواند در کمتر از ۸ ثانیه مسیر بازی را با یک پاس کوتاه یا چرخش و دویدن رو به جلو تغییر دهد.

برخی دیگر با این که به منطقه‌ی ۱۴ اشاره‌ای نمی‌کنند، اما دریافته‌اند که پاس کوتاه، رایج‌ترین نوع ارسال پاس گل است و بیشتر این پاس گل‌ها از منطقه‌ی مرکزی ارسال می‌شوند. منطقه‌ی ۱۴ منطقه‌ایست که در مرکز زمین درست قبل از محوطه‌ی جریمه‌ی حریف قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد منطقه‌ای بسیار مهم برای به‌ثمر رساندن گل‌ها است. در جولای سال ۲۰۰۰، فرانسه به اولین کشوری تبدیل شد که پس از قهرمانی در جام‌جهانی (۱۹۹۸)، توانست عنوان قهرمانی اروپا (۲۰۰۰) را به‌دست آورد. این تیم، اولین تیم انگلیسی بود که توانست در یک فصل، در سه رقابت لیگ برتر، اِف‌اِی کاپ و لیگ قهرمانان اروپا به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

تیم‌ها باید توپ را در تمام مناطق زمین به گردش درآورده و یا از مناطق عقب‌تر در زمین به گوشه‌ها هدایت کنند تا موقعیت سانتر توپ فراهم شود. منطقه‌ی ۱۴ به‌عنوان “منطقه‌ی طلایی” در زمین فوتبال طبقه‌بندی شده است که به تیم‌ها کمک می‌کند گل‌های بیشتری به‌ثمر برسانند. اما فرانسوی‌ها (۱۹۹۸-۲۰۰۰) به دلیل عرض کمی که مهاجمان این تیم در حملات داشتند، گل‌های کمی را از روی سانتر از جناحین به ثمر رساندند. اگرچه منطقه‌ی ۱۴ در حملات اهمیت بسیاری دارد، اما این بدان معنا نیست که تیم‌ها نباید توپ را از گوشه‌های زمین ارسال (سانتر) کنند. تیم منچستر یونایتد (۱۹۹۸-۹۹) قادر بود هم از گوشه‌های زمین در حمله بهره ببرد و هم توانایی نفوذ به منطقه‌ی مرکزی زمین را داشت.

اهمیت حمله از گوشه‌ها را نباید نادیده گرفت، زیرا یک تیم موفق باید توانایی بهره بردن از حالت‌های مختلف گلزنی را داشته باشد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مجله علوم پزشکی صدرا

Since the major part of academic success depends on the students' psychological state, this study was conducted to investigate the psychological status and academic performance of nursing students at the School of Nursing and Midwifery in Shiraz. 2 MSc in Nursing, Intensive Care Nursing, School of Allied Medical Sciences, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran. 3 Assistant Professor, Nursing and Midwifery colledge, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. 1 Associate professor Patient Research Center, Urmia University of Medical University, Urmia, Iran. After collecting the questionnaires, the students were divided into two main groups, without psychological problems and with psychological problems, based on the scores obtained.

2% had signs of psychological disorders, but there was no statistically significant correlation between their demographic characteristics and semesterly GPA (15. 05) Discussion and Conclusion: Students are exposed to psychological disorders due to their special circumstances and this can affect their educational status. Method: In this cross-sectional study, the psychological state of 144 nursing students was evaluated based on a mental syndrome questionnaire (SCL-90-R). During this period, all students must have more mental health and self-reliance so that they can achieve success in their education and career. However, there was a significant correlation between the psychological state of an individual and the level of interest in the field (p<0. A Study on the Psychological State and Academic Performance of Nursing Students at Shiraz School of Nursing and Midwifery Shiraz, Iran. At the end of the course, their educational status as well as the rate of academic failure were determined in both groups.

It is necessary to take special measures in order to pave the ground to prevent such disorders in universities. از آنجایی که قسمت عمده ای از موفقیت تحصیلی بستگی به وضعیت روانی دانشجویان دارد، لذا این مطالعه با هدف، بررسی وضعیت روانشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شیراز اجرا گردید. نتایج: آنالیز داده ها نشان داد که 2/42 درصد دارای نشانه هایی از اختلالات روانی بودند، ولی ارتباط آماری معنی داری بین مشخصات دموگرافیک و معدل ترم های تحصیلی (10/2±98/15) با وضعیت روانی افراد مشاهده نشد (05/0> p). 2 کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.

 

بررسي عوامل موثر بر وضعيت تحصيلي دانشجويان مامايي دانشگاه علوم پزشكي شهرستان بابل

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل. بررسی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل. بررسی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 7(1), pp. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 7(1), 44-50. باکویی فاطمه‌، خیرخواه فرزان، سلملیان هاجر، امیدوار شبنم.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بیماری‌های نقص ایمنی در کودکان شامل چه بیماری‌هایی است؟

با این همه اگر فکر می‌کنید که دیگران درک درستی از شرایط خاص شما ندارند، با فردی که با چالش‌های مشابه در زندگی روبرو بوده است صحبت کرده و تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارید، شرکت در گروه‌های حمایتی بسیار کمک کننده خواهد بود. برای انجام این روش، پیش از شروع درمان با کمک شیمی درمانی یا پرتو درمانی سلول‌های ایمنی دارای عملکرد تخریب شده و فرد دریافت کننده سلول‌های بنیادی به صورت موقت در برابر ابتلا به عفونت آسیب پذیر تر خواهد شد. نقص ایمنی توسط عوامل محیطی، داروها، حوادث، رژیم غذایی و یا وقایع دوران بارداری رخ نمی‌دهد، بسیاری از موارد نقص ایمنی ارثی هستند و از طریق یکی از والدین و یا هر دوی آن‌ها به شخص منتقل می‌شوند.

برخی از لنفوسیت‌های T  سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برند و لنفوسیت‌های B  آنتی بادی می‌سازند، آنتی بادی‌ها ساختارهای پروتئینی هستند که با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند. از زمان تولد، دستگاه ایمنی کودک مبتلا به نقص ایمنی به درستی عمل نکرده و به دلیل مشکلاتی در گلبول‌های سفید از جمله لنفوسیت‌های T  و B  قادر به مبارزه با عفونت‌ها نخواهد بود. بیش‌تر انواع اختلال نقص ایمنی کشنده نیستند، اما مهم است که تشخیص داده شده و درمان‌های آن‌ها به سرعت انجام شود، در غیر این صورت این عارضه زندگی فرد را تهدید خواهد کرد. بافت‌های بدن اهدا کننده سلول‌های بنیادی – معمولا والدین و یا یکی از خویشاوندان نزدیک – باید از نظر زیستی شباهت‌های زیادی با فرد دریافت کننده داشته باشد.

یکی از شایع‌ترین علائم نقص ایمنی ابتلای مکرر به عفونت و زیاد بودن مدت زمان ابتلا به آن و درمان سخت‌تر عفونت نسبت به افرادی با سیستم ایمنی طبیعی است. در نتیجه سیستم ایمنی واقعاً به صورت یک مجموعه عمل می‌کند و هر مشکلی در هر بخشی از آن می‌تواند منجر به تبدیل عفونت‌های کوچک به مشکلات جدی‌تری شود. فرد ابتدا باید به پزشک عمومی مراجعه کند، بعد از آن در صورت صلاحدید پزشک فرد به متخصص اختلالات دستگاه ایمنی یا ایمونولوژیست ارجاع داده می‌شود. برای مثال نوتروفیل‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار اهمیت دارند، در حالی که لنفوسیت‌ها معمولاً با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند.

 

بعبارتی اندازه گیری غیر مستقیم واسطه های فعال اکسیژن تولید شده توسط NADPH اکسیداز از طریق سنجش DHR میسر می شود بدین ترتیب که فعال شدن نوتروفیل ها با PMA موجب اکسیداسیون DHR به ترکیب فلورسانس رودامین ۱۲۳ می گردد که این ترکیب توسط فلوسایتومتر قابل شناسایی می باشد. کمبود آنتی بادی شایع‌ترین نوع، در بین نقص‌های اولیه ایمنی است که به علت عدم تمایز لنفوسیت‌های B در مغز استخوان و یا بافت‌های لنفی محیطی و به دنبال آن عدم توانایی لنفوسیت‌های B برای ترشح پادتن به میزان کافی و یا با کیفیت مطلوب روی می دهد. این آنتی بادی‌های کونژوگه با فلورسانس می‌توانند مولکول‌های سطحی و یا ترکیبات داخلی سلول‌ها را ردیابی کرده و به آنها متصل شوند و شناسایی انواع سلول‌های موجود در یک جمعیت سلولی متنوع را توسط فلوسایتومتری امکان‌پذیر نمایند.

در آزمایشDHR ، میزان فلورسانس در حداقل ده هزار سلول با دستگاه فلوسایتومتر بررسی شده و با سلول های تحریک نشده مقایسه می شوند در حالی که در آزمایشNBT، فاگوسیتوز به طور معمول در صد سلول با میکروسکوپ معمولی بررسی می گردد. فعالیت کمپلمان به شکستن پی در پی اجزای کمپلمان وابسته است که این پاسخ نهایی را تقویت می کند و موجب تولید بسیاری از محصولات ناشی از شکسته شدن کمپلمان می گردد که بعضی از آنها فعالیتهای بیولوژیک مهم را انجام می دهند. در این روش از آنتی بادی های مونوکلونال ویژه مولکول های سطحی لنفوسیت های T نظیر CD2 وCD3 کونژوگه با مواد فلورسنت (برای بررسی کل سلول های T) ، CD4 (بررسی سلول های T کمکی) و CD8 (بررسی سلول های T سیتوتوکسیک) استفاده می شود.

در این روش با استفاده از خواص منحصر به فرد آنتی بادی شامل قدرت اتصال بالای آن به آنتی ژن (Affinity) و شناسایی دقیق و صحیح آنتی ژن ((Specificity)) بهره گرفته می شود تا بیومولکولهای مورد جستجو، شناسایی و اندازه گرفته شوند. اسپکتروفتومترهای خاصی برای سنجش رنگ در پلیت های الیزا طراحی شده اند که ELISA Reader نام دارند که با استفاده از یک برنامه نرم افزاری در این دستگاه ها امکان رسم منحنی و تعیین میزان نمونه مجهول به راحتی میسر شده است. بهترین استفاده از CH50 برای تعیین کمبود یکی از پروتئین های انتهایی کمپلمان است برای مثال در یک بیمار با عفونت های مکرر نایسریا همراه با کمبود C5-9، اندازه گیری C4,C3 طبیعی خواهد بود اما CH50 بسیار پایین خواهد بود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

علل اربعه از دیدگاه ابن باجه: رفع دوگانگی موجود در تمایز ماده و صورت ارسطویی

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. علل اربعه از دیدگاه ابن باجه: رفع دوگانگی موجود در تمایز ماده و صورت ارسطویی. علل اربعه از دیدگاه ابن باجه: رفع دوگانگی موجود در تمایز ماده و صورت ارسطویی. علل اربعه از دیدگاه ابن باجه: رفع دوگانگی موجود در تمایز ماده و صورت ارسطویی. یوسف ثانی سیدمحمود، مقدم حیدری غلامحسین، اسکندری فائزه.

هوا و متعلقات آن ، غذاها و آب‌ها و نوشیدنى‌ها و متعلقات آن ، استفراغ و احتباس ، سرزمین‌ها و اماکن مسکونى و متعلقات آن، حرکت‌هاى بدنى و نفسانى، سکون و آرامش بدنى و نفسانى از اسباب فاعلى، خواب و بیدارى، انتقالات سنى و تفاوت در سن، و تفاوت در جنسیت، شغل و حرفه و عادت‌ها و هر آنچه با بدن انسان تماس پیدا مى‌کند که شامل عوامل سازگار با طبیعت بدن و عوامل ناسازگار با آن است. حکما براى هر یک از اجزاى اثرپذیر این جهان شرایط  و استعدادهایى را لازم مى‏دانند که هر استعداد در شکل مخصوص پدیده تحقّق می یابد ، و هر صورت قبلى ، نوعى استعداد براى رسیدن به صورت بعدى پدیده خواهد بود، همچنین بروز هر استعدادى ، زمان معیّن ، حرکت مشخّص ، و پیوستگى خاصّى را می طلبد ، که درک بشرى از تشخیص همه آنها عاجز است.

دانستن علتهای چهارگانه برای هر پدیده ای سبب می شود که تسلط بیشتری بر امور مربوط به آن داشته باشیم ، به عنوان مثال در مبحث اخلاط که ابن سینا علتهای چهارگانه را در مورد آنها ذکر می کند می توانیم  با پیدا کردن علتی که ایجاد مشکل کرده است درجهت رفع آن اقدام کنیم. در علوم حقیقى بیان شده که شناخت هر چیز مشروط به معرفت ما بر منشأ و علل آن است، به شرطى که منشأ و علل به طور آشکار خودنمایى کنند وگرنه باید آن را از طریق رویدادها و ویژگیهاى ذاتى آن کشف کرد.  بر طبق این توضیحات تندرستى و بیمارى نیز از این قاعده بیرون نیست و براى آن اسباب چهارگانه متصور مى‌باشد و ابن سینا در ابتدای کتاب قانون آنها را توضیح میدهد :.

اسباب فاعلى براى تندرستى و بیمارى، تمامى عوامل تأثیر گذار بر بدن انسان، شامل تغییردهنده حالات بدن، یا نگهدارنده آن مى‌باشد، این اسباب عبارتند از:. اسباب مادى براى تندرستى و بیمارى، به چیزهایى اطلاق مى‌شود که تندرستى و بیمارى در بستر آنها عینیت مى‌یابد و نزدیک‌ترین سبب مادى آن، عضو و روح است. ارسطو در کتاب «طبیعیات» درباره علل اینگونه می گوید : 1- علت در معنای نخست ، آن عاملی است که با عمل خود، چیزی را به وجود می آورد. اسباب غایى تندرستى و بیمارى، افعال   مى‌باشند و در شناخت افعال، شناخت قوا و همچنین شناخت ارواحِ   حمل کننده قوا، لازم است. اسباب صورى تندرستى و بیمارى، عبارتند از مزاج‌ها و قوایى که پس از مزاج به وجود مى‌آیند، و آمیزه‏ها  (ترکیب‌های اعضاى بدن).

 

علل چهارگانه ارسطو/تعبیر ارسطو از خوشبختی و فضیلت

چنان که تحقیق ارسطو ذر تاریخ جانوران او نشان میدهد، ما جوجه جدیداً از تخم بیرون آمده را فقط هنگامی می شناسیم که علت مادی آن و مراحل تکاملی آن را در تخم مرغ و نیز صورت مرغ بالغی که در آن رشد می یابد شناخته ایم، مثلاً  ما یک زندگی انسانی، مثلاً زندگی افلاطون را، فقط هنگامی می توانیم بشناسیم که ببینیم چگونه واپسین مراحل دستاوردهای او چون فیلسوف از نخستین مراحل مادی دودمان خانوادگی او، آموزش او، روابط او با سقراط، پارمنیدس، هراکلیتوس و سوفسطاییان، تجربه او از حکومت دموکراسی و اشرافی و جنگ رشد یافت. خوشبخی برای موجودات انسانی در فعالیت مطابق با فضایل و کمالات اخلاقی است به شرطی که فعالیت فضیلانه در طی یک عمر ادامه یابد چنان که در اخلاق نیکوماخوسی، ارسطو میگوید خیر انسان در آن است که روح او در تمامی زندگی اش در راه کمال سیر کند، زیرا همچنان که با یک گل بهار نمی شود، نیکی یک روزه یا چند روزه شخص را کامل و سعادتمند نمی سازد.

رویکرد ارسطو به فضایل اخلاقی آشکارا زاییده فرهنگ و سنن یونانی خودش می باشد ولی این رویکرد حس مشترک سالم و معتدل را نیز به نمایش می گذارد، تمرکز بر شرایط موجود و نتایج بالقوه آن و احترام به افکار عمومی و خرد اعصار که ما اکنون آن را با ارسطو گرایی تداعی می کنیم. 1-علت مادی (مواد و مصالح لازم برای ساخت خانه) 2- علت صوری (خانه ای که ساخته می شود، شکلی که باید فعلیت یابد) 3- علت فاعلی (کار و ابزارهایی که خانه را چونان معلول شان ایجاد می کنند) 4- علت غائی (منظوری که خانه برای آنها ساخته می شود). نیروی پردوام اصول علیت ارسطو نگرش اوست که بنابر آن هر چیزی به طورکلی تنها هنگامی که به ادراک در می آید که به وسیله علت مادی آن تعیین شده باشد، ماده ای که مراحل شی ای از میان آن طی شده است و صورت یا الگویی که درون آن شکل گرفته است.

خوشبختی به نیکی های بیرونی نیز نیاز دارد، چونان تمرین فضیلت، این آسان نیست که شخص بدون وسیله، بدون کمک، بدون ثروت و قدرت سیاسی به کارهای شرافتمندانه برخیزد، برخی نیکی های بیرونی هستند که فقدان آن سعادت اعلا را ضایع می سازد. در این برتری نهادن به زندگی تاملی و فکری، ارسطو بیانگر ارزش های افلاطونی است در حالی که وی تصدیق می کند که همه انسان ها قابلیت یا مجال عقلانی برای تامل و تعمق در حقیق و تجربه کردن این علی ترین کیفیت و خوشبختی را ندارند. اینجا ارسطو نخستین عبارت بندی فلسفی برهان جهان شناختی وجودخدا را فراهم می سازد که خدا چونان علت اولیه ضروری رشته تغییرات علّی در عالم است؛ این برهان را بعداً تامس قدیس و دکارت مورد استفاده قرار دادند.

 

کلیدواژه علل چهارگانه ‏/ (4 مقاله)

کلیدواژه ها : اعراض ذاتی کون و فساد درجات وجود تبیین غایی داده و صورت علل چهارگانه علت مکانیکی جوهر طبیعی. مجله : جستارهایی در فلسفه و کلام » بهار و تابستان 1391 - شماره 88 علمی-پژوهشی/ISC (‎14 صفحه - از 89 تا 102 ).

کلیدواژه ها : ارسطو ابن‌سینا علت غایی علل چهارگانه عالم تحت‌القمر عالم فوق‌القمر. مجله : فلسفه علم » بهار و تابستان 1398، سال نهم - شماره 1 علمی-پژوهشی/ISC (‎29 صفحه - از 83 تا 111 ).

مجله : تاریخ فلسفه » پاییز 1391 ، سال سوم - شماره 2 علمی-پژوهشی/ISC (‎24 صفحه - از 149 تا 172 ). نویسنده : مقدم حیدری، غلامحسین؛ نویسنده مسئول : اسکندری، فائزه؛. مجله : آینه معرفت » بهار 1393 - شماره 38 علمی-پژوهشی/ISC (‎20 صفحه - از 23 تا 42 ).

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کتاب زیست شناسی یازدهم تجربی سری iQ

بررسی تست‌های متنوع با درجه سختی گوناگون، کمک زیادی به افزایش تسلط دانش‌آموزان می‌کند؛ در این راستا انتشارات بین‌المللی گاج توانسته با پاسخ‌گویی اصولی به احتیاجات دانش‌آموزان، بستری مناسب را برای رشد و پیشرفت آن‌ها فراهم کند. در گام بعدی  داوطلبان می‌بایست با واکاوی پاسخ‌نامه‌ی تشریحی و همچنین نکات آموزشی مندرج در آن، نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و با بررسی چرایی غلط بودن سایر گزینه‌ها در تست‌های مورد‌نیاز، تسلط خود بر مباحث را تکمیل نمایند.  دانش‌آموزانی که تمایل به شرکت در آزمون سراسری دارند و یا حتی اگر بخواهند در سطحی بالاتر از کتاب با مفاهیم درسی آشنا شوند، می‌توانند با خواندن این مجموعه کتاب‌ها آمادگی خود را افزایش دهند.

داوطلبان عزیز در گام اول می‌بایست به بررسی بانک تست پربار کتاب (اعم از تالیفی و سراسری) بپردازند؛ در این بخش سوالات مطابق با درجه سختی تست‌های کنکور، از ساده به دشوار چیدمان شده است. دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف با استفاده از مجموعه‌ کتاب‌های IQ، از بانک گسترده‌ی تست‌های ساده به دشوار به همراه پاسخ‌نامه‌های کاملا تشریحی بهره خواهند برد. مولفان در کتاب پیش رو با افزودن چند علامت، ترکیبی بودن سوال، درجه سختی و همچنین نوع تست (استنباطی، مفهومی و خط‌به‌خط) را نیز مشخص کرده‌اند. کتاب زیست‌شناسی یازدهم IQ، با همکاری مشترک دکتر محمد عیسایی، حسن قائمی و امیررضا جشانی‌پور در 624 صفحه گردآوری شده است.

 

BIOLY|مشاوره،منابع المپیاد و نمونه سوالات المپیاد زیست شناسی|المپیاد زیست شناسی

خب زیست گیاهی ریون تقریبا کامله و اگه تونستید حتما بخونیدش مخصوصا جلد سومش رو زیست گیاهی رست درسته کتاب قدیمی هستش ولی خیلی خوبه حتما بخونیدش و واسه المپیاد زیست شناسی خیلی کمکتون میکنه اگرم نتونستید حداقلش اینه که همه عکساشو نگاه کنید ریخت شناسی چلبیان هم خیلی کتاب خوبیه تو برنامه قرار بدید اهسته و پیوسته تا جایی که میتونید بخونیدش فیزیولوژی گیاهی تایز هم به نظرم اگه خوندید فتوسنتزشو بخونید و بقیه فصلاشو نخونید چون اختلاف نظر در موردش زیاده (اکثرا طراحای المپیاد زیست شناسی نظرات متفاوتی با این کتاب دارن) بقیه مباحث رو از کتب دیگه بخونید (حتی فتوسنتزش رو هم اگه نخونید مشکلی پیش نمیاد ولی مفیده) سیستماتیک گیاهی هم صرفا 4-5 فصل اول کتابو بخونید و بقیش لازم نیست به جز فصل 9 کتاب که اونم تو دوره واسه آزمایشگاه مفید هستش و به نظر فصل 9 رو بزارید برای اولویت های اخر دو کتاب اخری هم کتابای خوبی  هستن و یه جورایی جمع و جور و خلاصه و پینهاد میشه که بخونیدشون و از جمع و جور ترین منابع المپیاد زیست شناسی هستن.

اینا هم 4 تا از معروف ترین ها هستن سلولی البرتس رو حتما به انتشاراتش توجه کنید و اونو سعی کنید بفهمید و زیاد به حفطیاتش گیر ندید کتاب لودیش خیلی حفظی هست و توصیه بنده اینه که اول البرتس رو بخونید بعد اگه نیاز دونستید صرفا بعضی از مباحثشو رو خوانی کنید و در کل از اهداف المپیاد خارج هست این کتاب (تا حدودی) کتاب زیست شناسی سللولی مولکولی اقای امیری هم کتاب خیلی خوبی هستش مخصوصا سوالات اخر فصلش که توصیه اکید میشه که حل کنید و دقیت کنید که مسیر های سلولی نیاز به حفظشون نیست کتاب the problem book هم واسه حل سوال هستش که راستیتش خودم از سوالاتش حل نکردم ولی میگن که بعضی مسائلش خیلی خوبه (the problem book برای همون کتاب the cell البرتس هست).

در این مرحله  از مطالعه المپیاد زیست شناسی شما باید با مباحث کلی (حوزه های) زیست شناسی آشنا بشید و اونا رو به صورت کلی و با جزییات (تقریبا) کم بخونید  ولی طوری بخونید که به صورت کلی رو همه مباحث تسلط نسبی داشته باشید و بتونید مثل یه زیست شناس فکر بکنید ، بتونید یه موضوع رو از چند نظر بررسی کنید و در مواردی هم جزییات رو بلد باشید یا به صورت خلاصه اگه بگم کلی نگری کنید. Keywords :المپیاد - المپیاد زیست - المپیاد زیست شناسی - منابع المپیاد - چرا المپیاد - نحوه مطالعه برای المپیاد - چگونه المپیاد بخوانیم - المپیاد چیست - چگونه در المپیاد زیست موفق شویم -biology - olympiad - biology olympiad - IBO - IrBO - بایولی - iranian biology olympiad - نمونه سوالات المپیاد زیست - نمونه سوال المپیاد - مشاوره در مورد المپیاد زیست - منابع المپیاد زیست شناسی.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نیمه هادی چیست ؟

در نیمه هادی های خالص که به آن‌ها نیمه هادی ذاتی نیز گفته می شود چگالی الکترون‌ها و حفره‌ها برابر هستند. الکترون های لایه ظرفیتی آن ها می توانند  با اعمال انرژی کمی آزاد شوند و هدایت جریان را به عهده بگیرند. طبق تئوری حفره‌ها، هر الکترون به محض آزاد شدن و ایجاد حفره توسط حفره دیگری جذب می شود. نارسانا ها الکترون آزاد ندارند و در شرایط عادی جریان الکتریکی را از خود عبور نمیدهند. به همین دلیل در هر بلور نیمه هادی، الکترون ها مدام در حال جابه جایی هستند. ) همچنین نیمه هادی‌ها درلایه ظرفیت خود دارای 4 الکترون هستند. در بسیاری از قطعات الکترونیکی مانند دیودهای ساطع کننده نور (led)، سیلیسیوم به دلیل داشتن انرژی کم، نیمه هادی مناسبی برای عملکرد صحیح آن‌ها نیست.

در ابتدا از نیمه هادی ژرمانیوم درساخت ادوات الکترونیکی استفاده می شد اما امروزه در صنایع به دلایل زیر معمولا از سیلیسیوم استفاده می کنند:. این باند جایگاه الکترون های آزاد است که به راحتی با تحریک میدان الکتریکی به حرکت در می آیند و برقراری جریان الکتریکی را بر عهده می گیرند. (الکترون آزاد در واقع همان الکترون لایه ظرفت بوده که پس از دریافت انرژی لازم، از قید هسته رها شده و می تواند آزاده حرکت کند. کلمه‌ایی که تحت عنوان  انرژی نیمه هادی بیان می شود، مقدار انرژی است که الکترون از باند ظرفیت به باند هدایت می رود. به عبارت دیگر میزان انرژی است که لازم دارد تا الکترون آزاد تولید کند تا عمل رسانش الکتریکی را انجام دهد.

برای آزاد شدن الکترون ها از لایه ظرفیت و برقراری جریان، باید به الکترون های ظرفیت انرژی داده شود. انرژی نیمه هادی با افزایش دما کاهش می یابد و یا به عبارتی خاصیت آن به سمت مواد رسانا میل می‌کند. همان طور که در جدول زیر مشاهده می کنید؛ انرژی گالیوم آرسناید بیشتر از سیلیسیوم می باشد. این باند درواقع نشان دهنده مقدار انرژی لازم برای آزادکردن الکترون های ظرفیتی می باشد. در این باند الکترون ها با اعمال تحریک انرژی خارجی از قید هسته آزاد می شوند. نیمه هادی ها تنها از یک عنصر و یا ترکیبی از چند عنصر مختلف هستند. سطوح انرژی برای الکترون های عناصر به سه سطح دسته بندی می شود:.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()